شناسهٔ خبر: 18125639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

برخورد با تخلف در خدمات پیامک های ارزش افزوده

صاحب‌خبر -

فناوران- محمود واعظی روز پنج شنبه در صفحه شخصی خود روی اینستاگرام  نوشت: «در تماس های تعدادی از مشترکان تلفن همراه اول، اعتراضاتی درخصوص محاسبه مبلغی به عنوان خدمات محتوایی مطرح شده که به سازمان تنظیم مقررات اعلام کردم موضوع را بررسی و در صورت تخلف قاطعانه برخورد و مبالغ به مردم بازگردانده شود.»
به گفته وزیر ارتباطات، مردم می توانند از سامانه ۱۹۵ هرگونه تخلف را گزارش دهند یا سوال و ابهامی در این حوزه را با این سامانه مطرح کنند و اگر همراه اول یا هر اپراتور دیگری دریافتی غیر از آنچه مردم به اختیار انتخاب کرده اند، دریافت کنند حتما برخورد می شود.
 واکنش رگولاتوری به دستور وزیر
پس از دستور وزیر ارتباطات برای برخورد قاطع با تخلفات مربوط به حوزه خدمات محتوا، رگولاتوری اعلام کرد: به شکایات مشترکان تلفن همراه که با وجود غیرفعال سازی خدمات مبتنی بر محتوا، هزینه این خدمات در قبض های آنها درج شده است، در سریع ترین زمان رسیدگی می کند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات در این باره توضیح داد: در حال حاضر شکایت هایی از سوی برخی مشترکان عنوان شده که هزینه سرویس خدمات مبتنی بر محتوا در قبض آنها درج شده است در حالی که مشترکان این سرویس را روی تلفن همراه خود فعال نکرده اند.  حسین فلاح جوشقانی افزود: در بررسی های انجام شده از سوی رگولاتوری درباره بیش از ۹۵ درصد مشترکان، این سرویس از سوی خود مشترکان فعال شده است. مواردی هم وجود داشته که فرد دریافت این خدمات را از طریق سامانه *۸۰۰# غیر فعال کرده اما این سرویس مجددا از سوی فراهم کنندگان خدمات محتوایی فعال شده است، هم با اپراتور برخورد قانونی انجام شده و هم نسبت به برگرداندن مبالغ دریافتی اقدام شده است. 
وی با بیان اینکه برخی از سرویس های مبتنی بر محتوا جزو سرویس هایی است که مشترکان برای گرفتن استعلام از آن استفاده می کنند، گفت: برخی از مشترکان برای دریافت خدماتی مانند استعلام تخلفات راهنمایی و رانندگی یا خدمات ثبت احوال، اعدادی مانند شماره گواهینامه، کدملی یا شماره کارت خودرو و غیره را به سرشماره خاصی ارسال می کنند که این خدمات به ازای هر پیامکی که در پاسخ به استعلام مشترک ارسال می شود، مشمول هزینه بوده و مبلغ هزینه آن در قبض های تلفن همراه درج می شود. 
وی افزود: در این زمینه رفتار اپراتورها و ارایه کنندگان خدمات محتوایی دارای اشکال بوده و رگولاتوری این الزام را برای آنان ایجاد کرده که اطلاع رسانی و شفاف سازی کافی درباره این نوع سرویس ها و هزینه آنها به مشترکان انجام دهند. 
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت: به منظور کنترل بیشتر و مدیریت مطلوب بر خدمات مبتنی بر محتوا، سامانه فعال سازی و غیر فعال سازی این سرویس ها در اپراتورهای تلفن همراه متمرکز می شود و در حال حاضر این سامانه در دو اپراتور ایرانسل و رایتل راه اندازی شده و در اپراتور همراه اول نیز تا پانزدهم اسفند ماه ایجاد می شود تا با تمرکز این سامانه در اپراتورهای تلفن همراه از تخلف برخی از فراهم کنندگان خدمات محتوایی طرف قرارداد با اپراتورها در فعال سازی خدمات مبتنی بر محتوا بدون اطلاع و درخواست مشترک جلوگیری شود. 

نظر شما