شناسهٔ خبر: 18122505 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با عزل 3 فرد خاطی

قصور پزشکی در سوختگی پای نوزاد تهرانی تأیید شد

وزیر بهداشت از بررسی قصور پزشکی منجر به سوختگی پای یک نوزاد توسط هیاتی از وزارت بهداشت خبر داد.

صاحب‌خبر -




به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت،  سید حسن هاشمی در خصوص وضعیت نوزاد بستری در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، گفت: این نوزاد سه بار نفس و قلب خود را از دست داده و احیا شده بوده اما در فرایند درمان بخشی از سرم قندی که به این نوزاد تزریق می شد به علت نشت زیر جلدی  باعث آسیب به پوست و بافت های اطراف محل تزریق شد.
هاشمی افزود: از تمام همکارانی که برای احیای این نوزاد زحمت کشیدند، تشکر می کنم زیرا در سه نوبت این نوزاد را از مرگ نجات دادند اما کوتاهی انجام شده، قابل چشم پوشی نیست و هر نوع کوتاهی حتی کوچک، می‌تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد و نظم، انضباط، دقت و انصاف بخشی از وظیفه ما است.
وی  با بیان اینکه هیئتی از وزارت بهداشت مسئول رسیدگی به موضوع  این کودک شده است، ادامه داد: در کار اداری همیشه کاستی وجود دارد و نظارت هم باید جدی باشد.
وزیر بهداشت  تصریح کرد: برخوردها با قصور و تقصیر باید بازدارنده باشد و از وقوع قصورهای بعدی پیشگیری کند.
3  نفر عزل شدند
عباس زارع نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه خطای تیم درمانی در ماجرای نوزاد ۲۹ روزه تأیید شده است،  به فارس گفت: سه فرد خاطی در این زمینه عزل شدند.
مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت هم درباره این حادثه گفت: این نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری بود و چون رگ‌گیری در نوزادان کار سختی است آنژیوکت سرم از رگ خارج شده و مواد سرم زیر پوست تزریق شده و باعث ایجاد نکروز شده بود.
به گزارش معاونت درمان وزارت بهداشت، سید سجاد رضوی افزود: مشاوره‌های تخصصی نوزادان، عفونی، ارتوپدی و جراحی پلاستیک برای نوزاد انجام شده و خوشبختانه این ضایعه، عوارض استخوانی، تاندونی و عفونی نداشته است و طی بازرسی به عمل آمده حال عمومی نوزاد خوب، هوشیاری کامل، تنفس طبیعی، علائم حیاتی نرمال، فاقد تب بوده و ضایعه موجود کوچکتر شده و فاقد علائم عفونی است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً کلسیم و آنتی بیوتیک را از طریق سرم به نوزاد تجویز می‌کنند خارج شدن آنژیوکت باعث نشت سرم محتوی این مواد زیر جلد نوزاد شده و عارضه زیر جلدی نکروز تا دو هفته دیگر بهبود می‌یابد.

نظر شما