شناسهٔ خبر: 18132314 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سوختگي پاي نوزاد بر اثر خطاي پزشكي

صاحب‌خبر -
هنوز چند روز از انتشار خبر برداشته شدن كليه خانم اصفهاني به جاي كيست در يك خطاي پزشكي نگذشته بود كه خبر رسيد در يكي از بيمارستان‌هاي تهران پاي نوزادي بر اثر سهل انگاري پرستار و كادر درماني دچار سوختگي شده است.
 
به گزارش اعتماد، پرستاري كه براي تزريق سرم به او بالاي سرش حاضر شد هنگام رگ‌گيري آنژيوكت را از رگ خارج كرد و مواد سرم زير پوست تزريق و باعث ايجاد «نكروز» شد.
 
مديركل دفتر بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت بهداشت درباره اين خبر گفت: مشاوره‌هاي تخصصي نوزادان، عفوني، ارتوپدي و جراحي پلاستيك براي نوزاد انجام شده و خوشبختانه اين ضايعه، عوارض استخواني، تاندوني و عفوني نداشته است و طي بازرسي به عمل آمده حال عمومي نوزاد خوب، هوشياري كامل، تنفس طبيعي، علايم حياتي نرمال، فاقد تب بوده و ضايعه موجود كوچك‌تر شده و فاقد علايم عفوني است.
 
سيد سجاد رضوي افزود: با توجه به اينكه معمولا كلسيم و آنتي‌بيوتيك را از طريق سرم به نوزاد تجويز مي‌كنند خارج شدن آنژيوكت باعث نشت سرم محتوي اين مواد زير جلد نوزاد شده و عارضه زير جلدي نكروز را ايجاد كرده كه تا دو هفته ديگر بهبود مي‌يابد.
 
همچنين دكتر سيد حسن هاشمي پيش از ظهر پنجشنبه در حاشيه نهمين جشنواره چشم پزشكي و علوم بينايي شمس گفت: از همه همكاراني كه براي احياي اين نوزاد زحمت كشيدند، تشكر مي‌كنم زيرا در سه نوبت اين نوزاد را از مرگ نجات دادند اما كوتاهي انجام شده، قابل چشم پوشي نيست و هر نوع كوتاهي حتي كوچك، مي‌تواند عوارض جدي را به دنبال داشته باشد و نظم، انضباط، دقت و انصاف بخشي از وظيفه ما است. در كار اداري هميشه كاستي وجود دارد و نظارت هم بايد جدي باشد و برخوردها با قصور و تقصير بايد بازدارنده باشد و از وقوع قصورهاي بعدي پيشگيري كند و هياتي از وزارت بهداشت مسوول رسيدگي به موضوع اين كودك شده است.
 
در ادامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران روز پنجشنبه گفت: وضعيت كودكي كه روند درماني‌اش در يكي از بيمارستان‌هاي تهران با مشكل روبه رو شد، خوب است.
 
كودك در حال حاضر مرخص شده تا پس از ترميم زخم پايش، پيوند پوستي كوچك روي پاي او انجام شود. از سوي ديگر معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران شرح‌حالي از نوزاد بستري شده در بيمارستان ارايه كرد و به ايرنا گفت: اين نوزاد ٢٩ روز پيش در بيمارستان وليعصر كه داراي بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان است به دنيا آمد. مادر اين نوزاد به دليل فشارخون بالا به صورت اورژانسي به بيمارستان مراجعه كرد و چون دچار مشكلاتي بوده، زايمان زودرس انجام داد و نوزاد به دنيا آمد. نوزاد بسيار بدحال بود و نياز به احياي قلبي - ريوي داشت. او خيلي زود به احياي قلبي – ريوي پزشكان پاسخ داد و در بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان بستري شد.
 
صدف عليپور افزود: نوزاد دو بار ديگر به عمليات احيا احتياج پيدا كرد و در نوبت سوم عمليات احياي قلبي - ريوي، از دست و يكي از پاهاي نوزاد رگ گرفته شد. پزشكان پس از مدتي متوجه مي‌شوند كه سرم به زير پوست پاي نوزاد نشت كرده و پاي او متورم شده است. به همين دليل سرم را بلافاصله قطع و رگ را باز مي‌كنند. مراقبت‌هاي لازم براي نوزاد نيز انجام مي‌شود. اما پزشكان پس از ٢٤ ساعت متوجه تغيير رنگ پوست بيمار مي‌شوند. البته وقتي سرم از رگ براي نوزادان خارج شود، خيلي وقت‌ها مايع جذب مي‌شود و عارضه‌اي رخ نمي‌دهد و در مواردي پوست دچار عارضه مي‌شود.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه نوزاد به دليل انجام عمليات احيا، داراي شرايط متفاوت بوده، افزود: چون پوست هيچ گونه خون رساني نداشته اين اتفاق افتاده است. بعد از مشاهده تغيير پوست نوزاد، بيمار تحت مشاوره‌هاي فوق‌تخصصي قرار گرفت و يكي از اساتيد ارتوپد اطفال و جراحان پلاستيك نوزاد را ويزيت كردند.
 
بر اساس آخرين نظريه تخصصي، مشخص شد كه اين عارضه فقط در سطح پوست نوزاد است و در اين مواقع، بايد چند روزي به پوست زمان داد تا عمليات ترميم صورت گيرد.
 
اين مقام پزشكي گفت: چند روز فرصت به پوست نوزاد داده شد و هر روز تحت مراقبت‌هاي پزشكان و پرستاران بيمارستان بوده است. عوارض اكنون برطرف شده است و حال عمومي بيمار خوب است و فقط زخمي روي پوست نوزاد است كه بايد بررسي شود. بيمار عصر چهارشنبه از بيمارستان مرخص شد تا مراقبت‌ها به صورت سرپايي انجام شود، مراقبت از زخم بايد ادامه يابد تا زخم ترميم شود يا پس از كوچك شدن زخم، يك پيوند پوستي كوچك انجام شود. اكنون نوزاد ٢٩‌روزه است و زماني كه اين اتفاق افتاد، نوزاد پنج يا شش روزه بوده است و اين زخم كوچك پشت پاي نوزاد است.

نظر شما