شناسهٔ خبر: 18084294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اژه ای:

اگر قاضی و وکیل به درستی عمل کنند موجب امنیت و اعتماد در کشور می شوند

خبرگزاری شبستان:سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آثار اجتماعی آرای وکلا و کارشناسان در جامعه گفت: اگر قاضی و وکیل به درستی عمل کنند موجب امنیت و اعتماد در کشور می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در همایش نقش و تاثیر مرکز امور مشاوران قوه قضاییه در حوزه وکالت گفت: از اهداف همه پیامبران در طول تاریخ تحقق عدالت است و امر قضا نقش مهمی در تحقق عدالت دارد قضاوت به حق دو رکن اساسی دارد که ابتدا قانون مناسب و سپس قاضی خوب است.

 

وی با بیان اینکه در آیات قرآن توجه زیادی به حکم قضات بر مبنای حق و عدم پیروی از هوای نفس شده است تصریح کرد: در امر قضا به حق نقش وکیل و کارشناس در بسیاری از پرونده های قضایی یک نقش بی بدیل است اگر وکیل و کارشناس نباشد در مواردی قاضی نمی تواند قضای به حق داشته باشد.

 

اژه ای با بیان اینکه عمل قاضی و وکیل جزء اعمالی است که دارای آثار گوناگون در جامعه است تصریح کرد: اگر قاضی و وکیل به درستی عمل کنند سبب ایجاد امنیت و اعتماد در کشور می شوند وقتی وکالت یا قضاوت به حق انجام شود مظلومات و ناتوانان از نگاه قانونی و مالی اعتمادشان بیش از پیش می شود و ظالمین و متجاوزان به حقوق مردم به مخاطره می افتند.

 

وی ادامه داد: اگر مظلومی به دست ظالمی به ناحق مورد ستم قرار گرفت اطمینان دارد به محض رهایی از ظلم به وکیل مراجعه کرده و احقاق حق می کند. بنابراین ما باید قدر و ارزش کار خودمان را بدانیم.

 

اژه ای تصریح کرد: اگر مردم امیدوار باشند و نسبت به مسئولان و حکومت نگاه دیگری پیدا می کنند اما اگر احساس کنند کسی به کفر انها نیست و کمک نمی کند حال دیگری پیدا می کنند.

 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه قاضی و وکیل را دو بال فرشته عدالت عنوان می کنند افزود: اگر این برخلاف انصاف و سوگند خود اقدام کنند و به خطا بروند جامعه وکلا و قضات مخدوش می شود و اعتماد مردم از این دو جامعه سد می شود و در مردم یاس و تزلزل به وجود می آید.

 

وی با اشاره به آفتهای کار قضات و وکلا گفت: وکلا و قضات کافی نیست که فقط به طرف گناه نروند زیرا گاهی گناه را به سمت انها هل می دهند و ما باید توان پس زدن ان را داشته باشیم برخی به اشکال مختلف وسوسه می کنند و این وسوسه با وسوسه هایی که برای سایر مشاغل ایجاد می شود متفاوت است.

 

اژه ای گفت: یک وکیل کافی نیست که فقط صلاحیت علمی داشته باشد وکیل خوب کسی است که دارای استعداد ذکاوت دقت نظر و احساس مسئولیت بالا باشد.

 

وی ادامه داد: مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلا جمعاً حدود 60 تا 70 هزار وکیل دارند اما ایا این تعداد برای جمعیت کشور ما کافی است اگر این میزان کم است باید برای سهولت دسترسی به وکیل ترکیباتی اتخاذ شود و نکته مهم این است که افراد صاحب صلاحیت از ابعاد مختلف را جذب کنند آیا واقعا صلاحیت علمی صرف برای وکالت در جمهوری اسلامی و احقاق حق کفایت می کند.

 

اژه ای خاطرنشان کرد: حتماً باید نظارت باشد مگر می شود بدون نظارت بود مگر نظارت بد است مگر چکار می کنیم که از نظارت می ترسیم در دادگاه انقلاب همواره جزو کسانی بودم که اصرار داشتم وکیل حضور داشته باشد برخی می گویند وکیل مزاحم است پاسخ می دادم که مگر چکار می خواهیم بکنیم که وکیل مزاحم شود وکیل به قاضی در قضای به حق کمک می کند و همیشه به دنبال این بودم که وکیل در پرونده ها حضور داشته باشد بنابراین از کار وکلا و کارشناسان در نظارت باید باید استقبال شود.

 

وی گفت: یکی از گرفتاریهای الان درباره کارشناسی های متعدد با اختلاف نظرهای فراوان کارشناسان است.

 

اژه ای در مورد تعدد تعداد پرونده برخی وکلا و کسادی برخی وکلای دیگر گفت: برخی وکلا هستند که مراجعات زیادی دارند و حق وکالت گزاف می گیرند و برخی هم اصلا مراجعه ندارند آیا همه کسانیکه مراجعه زیادی دارند و در یک پرونده 100 میلیارد می گیرند براساس توانایی و استعداد شخصی به آنها مراجعه کرده اند قطعا مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلا می توانند در این حوزه موثر باشد و یک تعادلی ایجاد کند. مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلا باید سازوکاری داشته باشد تا به افراد نیازمند به نحو مطلوب کمک رسانی کند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما