شناسهٔ خبر: 18071155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محسنی اژه ای: خطای قاضی یا وکیل باعث کاهش اعتماد مردم می شود

تهران - ایرنا- معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر یک قاضی یا وکیل خطا کند ، اعتماد مردم را به دو جامعه نخبه ، حقوقدان و افرادی که باید صادق ترین و أمانت دارترین مردم باشند، کاهش می دهد و یاس را در میان آنان ایجاد می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز چهارشنبه در همایش نقش و تأثیر مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه تصریح کرد:وکیل و قاضی در تحقق عدالت، ایجاد امنیت در کشور و بالا بردن اعتماد مردم ، نقش ویژه ای دارند و اگر مردم امیدوار شوند اعتماد به مسئولان در آنان بالا می رود.
وی ادامه داد: وقتی وکیل سعی می کند به حق، به نتیجه برسد اولین اثر آن را در خود می بیند و احساس سرور و آرامش می کند که حقی را به ذی حق رسانده است.
سخنگوی قوه قضاییه دومین اثر را برای فرد ذی حق دانست و افزود: وقتی ذی حق بدلیل برخی موانع و پیچیده بودن ، گاهی احساس می کند با مراجعه به محاکمه و قاضی نمی تواند به حق خود برسد، از این رو به وکیل متدین ، زیرک و باهوش مراجعه می کند و با انجام این کار امیدوار می شود و احساس آرامش می کند.
محسنی اژه ای ادامه داد:ذی حق با رسیدن به حق، رضایتمندی از وکیلی که او را به حق خود رسانده است ، احساس خوش بینی می کند.
محسنی اژه ای با بیان اینکه کار وکیل و قاضی به این دو نتیجه ، پایان نمی یابد ، اظهار کرد: به حق رساندن ذی حق، سبب اعتماد بین مردم، امنیت در جامعه هم می شود و مردم را به آینده امیدوارتر می کنند.
وی افزود: امیدواری مظلومان با اعتماد بیشتر و بیشتر می شود و این موضوع ، ظالمان را به مخاطره می اندازد چون ظالمان احساس می کنند اگر سر فرد ناآشنا به قانون بتوانند کلاه بگذارند، وکیلی مبرز می آید که می تواند حق را بستاند.
معاون اول قوه قضاییه از وکیل و قاضی خواست قدر و ارزش کار خود را بدانند که چه نقشی در تحقق عدالت و ایجاد امنیت در کشور و بالا بردن اعتماد در مردم دارند.
وی اضافه کرد: وکیل و قاضی اگر خدای ناکرده خلاف حق ، أنصاف، مسئولیت و سوگندی که یاد کردند عمل کنند به همین میزان اثر معکوس دارد.

** مگر نظارت، چیز بدی است؟
محسنی اژه ای با تاکید بر استقلال و در عین حال نظارت وکلا گفت: مگر نظارت چیز بدی است و مگر می خواهیم در نظارت چه کار کنیم که برخی مخالف آن هستند؟
وی ادامه داد: همیشه دنبال این بودم اگر وکیل در پرونده ای حضور داشته باشد ، حضور او ، اول از همه برای قاضی موثر است چون خدای ناکرده ممکن است در اثر غفلت حکم نادرست صادر کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: وکلا و کارشناسان از اینکه کانون وکلا، مرکز و قوه قضاییه می خواهد نظارت کند باید استقبال کنند.
محسنی اژه ای یکی از گرفتاری های موجود قوه قضاییه را کارشناسی پرونده ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه کارشناسی های متعدد با اختلاف نظرهای فراوان همراه است؛ مثلا در کارشناسی یک ساختمان یک کارشناس قیمتی می گذارد؛ به این نظر کارشناسی اعتراض می شود و کارشناسان بعدی در فاصله کم، چند برابر آن قیمت می گذارند.
وی با توصیه بر نظارت، این کار (نظارت) را برای مجموعه مفید دانست که با انجام آن یک جامعه شریف مورد خدشه و سوْال واقع نمی شود.
معاون اول قوه قضاییه درباره وکلا اظهار کرد: مراجعات برخی وکلا بسیار زیاد است پرونده های بالا و حق الوکاله گزافی هم دریافت می کنند اما درعین حال وکلای خوبی هستند که پرونده (از نظر میزان رجوع برای وکالت) چندانی ندارند.
وی با طرح این پرسش که آیا همه آنانی که مراجعه زیاد دارند و حق الوکاله گزاف و حتی ١٠ میلیاردی می گیرند به دلیل توانایی و کارایی آنان است، ادامه داد: اینکه برخی استعداد بیشتری دارند درست است و قبول دارم اما وکلای خوبی هستند که پرونده چندانی ندارند ؛ لذا باید بستر و تعادلی فراهم شود.
همایش نقش و تأثیر مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه،روز
چهارشنبه در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضاییه با حضور مسئولانی از جمله حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای - معاون اول قوه قضاییه- ،ذبیح الله خداییان - معاون حقوقی قوه قضاییه - ، الهام امین زاده - دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور منشور حقوق شهروندی- و اللهیار ملکشاهی -رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس - برگزار شد.
اجتمام**٧٣٢٩**1776
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد**انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما