شناسهٔ خبر: 18071101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون اول قوه قضائیه:

عمل درست قاضی، وکیل و کارشناس سبب امنیت مردم می‌شود

معاون اول قوه قضائیه گفت: عمل درست قاضی، وکیل و کارشناس سبب امنیت مردم می‌شود. وقتی یک قضاوت یا وکالت به حق انجام گرفت ناتوانان اعتماد و امیدواری‌شان بیشتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همایش «نقش و تأثیر مرکز امور وکلا و مشاوران قوه قضاییه در حوزه وکالت» که صبح امروز در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: در قرآن به کرات به حکم بر مبنای حق تأکید شده است.

وی افزود: در این زمینه نقش وکیل و کارشناس در بسیاری از پرونده‌های قضایی یک نقش بی بدیل است، یعنی اگر وکیل و کارشناس نباشد در بسیاری موارد قاضی نمی‌تواند حکم به حق بدهد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: عمل درست قاضی، وکیل و کارشناس سبب امنیت مردم می‌شود، وقتی یک قضاوت یا وکالت به حق انجام گرفت ناتوانان اعتماد و امیدواری‌شان بیشتر می‌شود و در مقابل متعدیان به حقوق مردم احساس خطر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای گفت: ما باید قدر و ارزش کار خود را بدانیم، اگر مردم امیدوار شوند نسبت به نظام و حکومت نگاه دیگری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اگر قاضی و وکیل که دو بال فرشته عدالت هستند خلاف سوگند خود عمل کنند، یأس در مردم ایجاد می‌شود، گفت: این امر باعث تردید در نگاه مثبت مردم می شود.

معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: آفت‌هایی که برای قاضی و وکیل است با آفت سایر حرفه‌ها متفاوت است. در کار قاضی و وکیل و کارشناس باید آنچنان قدرت نفسی وجود داشته باشد که بتوانند با وسوسه های مختلف مقابله کنند.

وی ادامه داد: یک وکیل نباید فقط سواد علمی داشته باشد، وکیل خوب کسی است که ذکاوت، استعداد، دقت و توانمندی بالایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای توصیه کرد: مرکز وکلای قوه قضائیه و کانون وکلا جمعاً حدود 60 تا 70 هزار وکیل دارند اما آیا این تعداد برای جمعیت کشور ما کافی است؟ اگر این میزان کم است، باید برای سهولت دسترسی به وکیل ترتیباتی اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: نکته دوم این است که افراد صاحب صلاحیت از ابعاد مختلف را جذب کنند؛ آیا واقعا صلاحیت علمی صرف برای وکالت در جمهوری اسلامی و احقاق حق، کفایت می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حتما باید نظارت باشد، گفت: مگر می‌شود بدون نظارت بود. مگر نظارت بد است. مگر چکار می‌کنیم که از نظارت می‌ترسیم؟

وی افزود: در دادگاه انقلاب همواره جزو کسانی بودم که اصرار داشتم وکیل حضور داشته باشد. برخی می‌گفتند وکیل مزاحم می‌شود؛ پاسخ می دادم که مگر چکار می‌خواهیم بکنیم که وکیل مزاحم شود؛ وکیل به قاضی در قضاوت به حق کمک می‌کند و همیشه دنبال این بودم وکیل در پرونده‌ها حضور داشته باشد. بنابراین وکلا و کارشناس از نظارت باید استقبال کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای اظهار داشت: یکی از گرفتاری‌های الان درباره کارشناسی های متعدد با اختلاف نظرهای فراوان است؛ برخی وکلا هستند که مراجعات زیادی دارند و حق وکالت گزاف می‌گیرند و برخی هم اصلاً مراجعه ندارند. آیا همه کسانی که مراجعه زیاد دارند و در یک پرونده 10 میلیارد می‌گیرند، بر اساس توانایی و استعداد شخصی مراجعه دارند؟ قطعا مرکز وکلای قوه قضائیه و کانون وکلا می‌توانند در این حوزه موثر باشد و یک تعادلی ایجاد کنند؛ ضمن اینکه مرکز وکلای قوه و کانون وکلا باید سازوکاری داشته باشند تا به افراد نیازمند به نحوی کمک کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما