شناسهٔ خبر: 16698302 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری گلستان عنوان کرد

تولید ثروت، تجاری‎سازی و اقتصاد دانش‌بنیان مهمترین اهداف برنامه هفته پژوهش

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری گلستان مهمترین اهداف در برنامه هفته پژوهش استان را تولید ثروت، بحث تجاری‎سازی و اقتصاد دانش‎بنیان عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی نجفی‎نژاد پیش از ظهر امروز در نشست خبری دبیر کل ستاد هفته پژوهش و فناوری گلستان اظهار کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و یکی از ارکان مهم در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‎بنیان است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مترادف با اقتصاد دانش‎بنیان است تصریح کرد: ویژگی اقتصاد دانش‎بنیان اقتصاد بومی است که از تولیدات علمی در مؤسسات تحقیقی و دانشگاه‌های کشور برای شناسایی نیاز جامعه و رفع مشکلات استفاده می‎کند.

وی بیان کرد: اقتصاد دانش‎بنیان اقتصادی درون‎زاست که متکی بر منابع فکری، ذهن خلاق جامعه، بدون وابستگی به سرمایه‎های طبیعی کشور قادر است نیاز خود را تأمین و اشتغال، رفاه و تولید را برای جامعه به ارمغان آورد.

برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش در گلستان

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری گلستان از مراسم افتتاح هفته پژوهش در 14 آذرماه سال جاری همزمان با سایر دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: نمایشگاه هفته پژوهش در مساحتی بالغ بر یک هزار و 350 مترمربع و در 65 غرفه برگزار می‎شود و در این نمایشگاه 13 دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی حضور خواهند داشت و دستاوردهای پژوهشی خود را در معرض نمایش عموم قرار خواهند داد.

نجفی‎نژاد اضافه کرد: 14 دستگاه اجرایی نیز در این نمایشگاه حضور فعال دارند و مراکز رشد و پارک علمی فناوری از جمله دستگاه‌هایی هستند که در نمایشگاه هفته پژوهش حضور دارند.

وی برگزاری 11 کارگاه آموزشی و تخصصی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و کلینیک مادر تخصصی دانشگاه منابع طبیعی، بازدید از دستاوردهای پژوهشی، تجلیل از ایده‎های برتر و پژوهشگران برتر استان، رونمایی از دستاوردهای پژوهشی را از جمله برنامه‎های مختلف در روزهای هفته پژوهش در استان عنوان کرد و افزود: هفته پژوهش و برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش در استان می‎تواند محیطی برای معرفی توانمندی‎ها و ظرفیت‎های استان باشد درواقع اگر به دنبال استانی توسعه یافته هستیم باید مردم از رفاه، امکانات لازم و زندگی سالم برخوردار باشند و نتیجه تحقیقات در دانشگاه‌های و مراکز تحقیقاتی در اختیار جامعه قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی برای سیاست گذاری برنامه‎های مختلف استفاده کنند.

وی ادامه داد: 80 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی استان در رشته‎های مختلف مشغول به تحصیل هستند و اگر از این ظرفیت عظیم برای توسعه استان استفاده شود تحول شگرفی در استان ایجاد خواهد شد.

افزایش فعالیت‎های پژوهشی در گلستان

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به فعالیت‎های پژوهشی این دانشگاه بیان کرد: سال 1393، تعداد 444 مقاله علمی و پژوهشی و isi چاپ شد که این رقم در سال گذشته 698 مقاله بود که بیش از 60 درصد رشد در چاپ مقالات داشتیم، تعداد مقالات علمی چاپ شده در سال 1393 نیز 170 مورد بود که سال گذشته به 203 مورد افزایش یافت همچنین چاپ مقاله علمی ترویجی از 15 مورد با 84 مورد در سال 1394 افزایش یافت و تعداد طرح‎های پژوهشی دانشگاه از 110 مورد به 133 مورد افزایش پیدا کرد.

نجفی‌نژاد از راه‌اندازی کلینیک مادر تخصصی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان خبر داد و گفت: این کلینک درگاهی است برای ارتباط با جامعه به صورت عام که می‌تواند این جامعه کشاورزان، دامداران و تولید کنندگان مختلف در حوزه منابع طبیعی که نیازمند کمک گرفتن برای تولیدات علمی خود هستند، باشد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون این کلینیک پنج عنوان قرارداد پژوهش منعقد کرده است و 19 مورد قرارداد خدمات مشاوره‎ای نیز داشتیم.

وی تفاوت اصلی هفته پژوهش امسال در استان را نسبت به سال گذشته در نوع رویکرد بیان کرد و افزود: در سال‎های گذشته بیشتر تمرکز در هفته پژوهش ارائه گزارشات بود اما امسال رویکرد فناوری و تجاری‌سازی مطرح است.

انتهای پیام/83008/ک40/

نظر شما