شناسهٔ خبر: 15141948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام قاضی عسگر:

فاجعه منا از حج خونین 66 سخت‌تر بود/ بعد از فاجعه توان حضور در محضر رهبر انقلاب را نداشتم

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم گرامیداشت سالگرد شهدای قرآنی فاجعه منا، با اشاره به اینکه این فاجعه سخت‌تر از حج خونین سال 66 بود، گفت: بعد از آن توان حاضر شدن در محضر مقام معظم رهبری را نداشتم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم گرامیداشت اولین سالگرد شهدای قرآنی فاجعه منا، بعدازظهر سه شنبه، 16 شهریورماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از فعالان و اساتید قرآنی کشور و نیز خانواده تعدادی از شهدای قرآنی فاجعه منا برگزار شد.
در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی با اشاره به اینکه سال گذشته سال بسیار سختی برای همه ما بود، گفت: این سال حتی از جریان خونین سال 66 که در آن نیز حضور داشتم سخت‌تر بود.
وی افزود: جریان حج خونین سال 66 شکل و شمایل متفاوتی داشت به طوری که به سمت مردم شلیک می‌شد اما با این وجود به سختی فاجعه منا در سال 94 نبود. البته حادثه سال 66 سخت بود و واکنش امام(ره) نشان می‌دهد که آن حادثه نیز چقدر بزرگ بوده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه اولین اتفاق حج سال قبل سقوط جرثقیل بود، گفت: در آن حادثه 12 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند. امروز که مقداری پرده‌ها کنار رفته روشن شده است که از قبل اعلام شده بود که با آن وسیله کاری نداشته و باید جمع شود اما سهل انگاری باعث شد تا تعدادی از حجاج به شهادت برسند.
قاضی عسگر با تأکید بر اینکه آنها مقصر بوده و باید پاسخگو باشند، گفت: آنها باید توضیح دهند که چرا این حادثه را در آن مکان شریف به وجود آورده‌اند. در حادثه اول تلاش زیادی شد تا فضا برای حجاج ایرانی آرام شود.
وی در ادامه به دومین اتفاق حج سال گذشته اشاره و اظهار کرد: در حادثه دوم اما مسئله متفاوت بود. بی‎تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌ها تا حدی روشن بود که در هیچ کجای دنیا این‎گونه با مردم وبه خصوص با مردمی که مهمان خدا هستند،‌ رفتار نشده و نمی‌شود. داغ سختی است اما زمانی که وعده الهی در مورد چنین شهدایی را نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که باید غبطه خورد که چرا ما به جای آنها نبوده‌ایم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به بیان برخی روایت‌ها در مورد این نوع شهادت پرداخت و خاطرنشان کرد: در روایت آمده است که چنین افرادی در فردای قیامت وارد صحرای محشر نشده و بدون حساب و کتاب وارد بهشت می‌شوند.
قاضی عسگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم سالگرد شهدای قرآنی فاجعه منا عنوان کرد: سال گذشته در ایام حج با اعضای کاروان نور انس خاصی پیدا کرده بودم؛ چرا که همه آنها روحیه معنوی داشته و بر همه تأثیرگذار بودند. زمانی که شهید «حسنی کارگر» را به خصوص در لباس احرام دیدم حالت بسیار نورانی پیدا کرده بود که کمتر دیده شده است. البته همه اعضای کاروان به این صورت بودند.
وی با تأکید بر اینکه در آن روزها بسیار بر من سخت گذشته است، بیان کرد: درست است که اگر این شهدا امروز در جمع ما بودند افتخارات بیشتری را می‌آفریدند اما این را باید مدنظر داشت که آنها فوز عظیم رسیدند و باید به حال آنها غبطه خورد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه اظهار کرد: در آن روزها خواهری نزد من آمد و گفت سه برادر خود را از دست داده است، پدر و مادری از یک خانواده شهید شده بودند و جانبازی که فرزندش همراهش آمده بود تا کمک حال او باشد، اما فرزند خود را از دست داده بود و حالا به من می‌گفت که توان گفتن این خبر را به همسرش ندارد؛ رویارویی با این فاجعه واقعاً سخت بود.
قاضی عسگر در ادامه به پیام مقام معظم رهبری در آن روزها اشاره کرد و گفت: اینها باید نسبت به این قضایا پاسخگو باشند، البته پیام روز گذشته مقام معظم رهبری نیز بسیار مهم بود. کمتر دیده شده است ایشان در مواجهه با دیگران از این ادبیات استفاده کنند و این یعنی هنوز غم این فاجعه بر قلب ایشان هست.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همیشه می‌گفتند زمانی که حجاج برمی‌گردند شادمانی مضاعف و حالت خاصی به ایشان دست می‌دهد، زمانی که این فاجعه به وقوع پیوست همیشه به این فکر می‌کردم که چگونه در محضر ایشان حضور یابم.

نظر شما