شناسهٔ خبر: 1145877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

با همت دانشگاه یاسوج و بسیج علمی و پژوهشی/

نخستین همایش ملی جنگل‌های بلوط در یاسوج برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: نخستین همایش ملی جنگل‌های بلوط به همت بسیج علمی و پژوهشی و دانشگاه یاسوج به مدت دو روز با حضور پژوهشگرانی از سراسر کشور آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تسنیم از یاسوج، معاون پژوهشی دانشگاه یاسوج در مراسم افتتاحیه همایش، هدف از برگزاری این همایش را صیانت و حفظ جنگل های بلوط دانست و اظهار کرد: با همگرایی بین دستگاه های مسئول برای استفاده از نظر و راهکارهای پژوهشگران در حفظ و نگهداری از جنگل های بلوط می توان به این هدف دست یافت.

هجیر کریمی افزود: آشنایی با پتانسیل های زیست محیطی استان و جنگل های زاگرس نیز در برنامه های همایش مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تلاش شده است تا نتیجه پژوهش ها و مقالات برای همگرایی و استفاده توسط نهادها برای حفظ و صیانت از جنگل های بلوط مورد بهره برداری قرار گیرد، بیان کرد: این همایش به مدت دو روز در دانشگاه یاسوج برگزار می شود که می تواند نقطه قوتی برای علمی کردن فعالیت های حفاظت از جنگل ها باشد.

دبیر علمی همایش ملی جنگل های بلوط نیز هدف اصلی همایش را ایجاد ارتباط بین بخش های اجرایی و دانشگاهی ذکر کرد و گفت: در انتخاب مقالات نیز سعی شده است از مقالاتی استفاده شود که می تواند بیشترین کمک را در مباحث چالش برانگیز به مدیران و تصمیم گیران بکند.

دکتر رقیه ذوالفقاری با بیان اینکه توجه به محیط زیست باید علمی باشد، افزود: تمرکز زدایی از اعتبارات از تهران می تواند به حفاظت از محیط زیست  و به ویژه جنگل های سایر مناطق ایران کمک کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه اعتباراتی به نام جنگل ها و بلوط به نهادهایی در تهران تخصیص داده می شود که ارتباطی با این موضوع ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارزش زیست محیطی جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد را بسیار بالا ذکر کرد و خاطر نشان کرد:  ارزش این جنگل ها بعضا با خودخواهی انسان از بین می رود و متاسفانه به جای اینککه پروژه های عمرانی کمترین آسیب را به جنگل ها برسانند بیشترین تخریب متحمل جنگل ها می کنند.

ذوالفقاری این دیدگاه را ناشی از عدم ارتباط بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف این همایش ایجاد آشتی بین دانشگاه و بخش اجرایی برای حفاظت از جنگل ها و به ویژه جنگل های بلوط است.

دبیر علمی همایش ملی جنگل های بلوط، بیان کرد: امروز برای حفاظت از جنگل ها عزم جهانی وجود دارد و ما نیز نباید از این قافله جهانی عقب بمانیم.

وی خواستار دعوت از سرمایه گذاران حوزه صنعت تبدیلی بلوط به استان شد و افزود: در کهگیلویه و بویراحمد ارزش گیاهان دارویی در سطح پایینی قرار دارد که به عنوان مثال می توان به آنغوزه اشاره کرد که ارزش آن در خارج از کشور صدها برابر ارزش این گیاه دارویی در مرکز تولید آن یعنی کهگیلویه و بویراحمد است.

ذوالفقاری لازمه پیشرفت در همه عرصه ها را هزینه عنوان کرد و گفت: هزینه برای جنگل ها یعنی حفاظ انسان و نسل های بعدی که لازم است بدانیم بلوط در حال نابودی است و نباید به بهانه نبود اعتبارات، از هزینه کردن برای این سرمایه الهی غافل شویم.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه در کف جنگل های بلوط زاگرس تجدید حیات وجود ندارد، بیان کرد: امیدواریم که خروجی همایش انعقاد یک تفاهم نامه همکاری بین تمام سازمان های مسئول و دانشگاه به عنوان مشاور علمی باشد.

وی از ارسال 158 مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: از این تعداد 90 مقاله پذیرفته شد که 51 مقاله پذیرفته شد با رویکرد حفاظت و احیاء و اصلاح و توسعه بود.

انتهای پیام/ ب

نظر شما