شناسهٔ خبر: 1144296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دانشگاه یاسوج/

دانشگاهیان به کمک بلوط آمدند/ همایش ملی جنگلهای بلوط برگزار شد

یاسوج – خبرگزاری مهر: همایش ملی جنگلهای بلوط به میزبانی یاسوج برگزار شد تا دانشگاهیان برای نجات درخت بلوط گامی موثر بردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، این همایش از سوی دانشگاه یاسوج و بسیج علمی و پژوهشی سپاه فتح استان از صبح چهارشنبه در یاسوج آغاز شده و تا عصر امروز ادامه دارد.

این همایش با هدف جلب حمایت شرکت ها و سرمایه گذاران دولتی و غیر دولتی در خصوص حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری از جنگل های بلوط در یاسوج برگزار شده است.

نماینده بویراحمد و دنا پیش از ظهر چهارشنبه در این همایش گفت: درخت و میوه بلوط ریشه محکمی در فرهنگ، ادبیات و زندگی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

غلام محمد زارعی افزود: بلوط برای مردم این استان یک قوت حماسی است و در طول تاریخ پیوندی عمیق بین مردمان این دیار با بلوط وجود داشته است.

وی با بیان اینکه خداوند مسئولیت حفاظت از این ثروت عظیم را به مردم این استان داده است، اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمدیها این مسئولیت را به نحو احسن انجام خواهند داد.

زارعی بیان داشت: با این حال سهم این استان تنها صیانت از این سرمایه ملی است و در استفاده از این ظرفیت در توسعه اقتصادی استان بستری مهیا نشده است.

مجلس مشکلات جنگلهای زاگرس را پیگیری می کند

نماینده بویراحمد و دنا اظهار داشت: جنگلهای این استان 20درصد جنگلهای زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور را شامل می شود و لازم است تدابیری برای پر رنگ شدن نقش بلوط در اقتصاد مردم منطقه اندیشیده شود.

وی بخش اعظم زیبایی های این استان را ناشی از جنگل های بلوط دانست و افزود: در تعطیلات عید فطر یک میلیون گردشگر به این استان سفر کردند و در زیر سایه درختان بلوط آرمیدند و این گردشگران به واسطه وجود این ظرفیت عظیم به استان سفر کردند.

زارعی بابیان اینکه بلوط نقش مهمی در ذخیره آب دارد، گفت: اگر این استان 10درصد آب کشور را تولید می کند به برکت این نعمت خدادادی است.

وی با بیان اینکه مجلس حساسیت ویژه ای در خصوص مشکلات جنگلهای زاگرس دارد، گفت:  در خصوص خشک شدن درختان بلوط زاگرس مجلس تذکرات لازم را به دولت برای حل این معضل داده است.

زارعی تصریح کرد: اگر دولت به شکل جدید به این مسئله ورود پیدا نکند شاهد وقوع بحرانهای زیست محیطی دیگری در این منطقه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مردم و مسئولین باید برای حفاظت از این درختان نهایت تلاش را کنند زیرا تهدید جنگلهای زاگرس، تهدید حیات انسانهای این منطقه است.

زارعی بیان داشت: هرکسی با منابع طبیعی بجنگد و خیانت کند، چاهی در مسیر دیگران کنده است که عاقبت خود او در این چاه می افتد.

بخشی از تخریب جنگلها متوجه دستگاههای دولتی است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش گفت: جنگلهای این استان بر خلاف جنگلهای شمال از نظر اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نیستند اما از نظر زیست محیطی و حفظ خاک ارزش بسیار بالایی دارند.

مجید محنایی بر توجه و پرداختن به بعد اقتصادی جنگلهای زاگرس تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم فعالیتهای اقتصادی بدون منابع دولتی را در استان توسعه دهیم باید به دنبال منابع درآمدی و اقتصادی کردن جنگلهای استان باشیم.

وی به یکی از آمارهای منابع طبیعی در گذشته اشاره کرد و گفت: سرانه جنگل در این استان برای هر نفر 1.2 هکتار است اما طی سالهای اخیر این میزان کاهش یافته است.

وی بر توسعه و حمایت از مرکز تحقیقات بلوط استان تاکید کرد و افزود: این مرکز با حمایت مسئولین می تواند نقش مهمی در حفاظت از این ثروت عظیم داشته باشد.

محنایی همچنین بخش زیادی از تخریب جنگل و مرتع را متوجه دستگاههای دولتی دانست و اظهار داشت: برخی در توسعه صنعت و کشاورزی به تخریب منابع طبیعی توجهی ندارند و این در حالی است که توسعه پایدار توسعه ای است که در کنار آن محیط زیست حفظ شود.

برخی مسئولین در زمینه حفاظت از منابع طبیعی فقط شعار می دهند

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم در این همایش گفت: بیش از 900 هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که80 درصد این جنگل‌ها بلوط هستند.

سید محمدرضا جهان‌آرا افزود: پراکنش روستاهای کوچک و بزرگ در قلب جنگل، احداث جاده و خطوط گاز و دام‌های مازاد به عنوان اصلی‌ترین تهدیدات جنگل و مراتع استان به حساب می‌آیند.

وی با انتقاد از عدم اجرای طرح آمایش توسعه جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: تاکنون طرح جامعی در این زمینه ارائه نشده و طرح‌های که انجام گرفته‌اند فاقد پشتوانه علمی دقیق هستند.

جهان آرا همچنین در ادامه برخی مسئولین استان را به باد انتقاد گرفت و گفت: برخی مسئولان استان با ادبیات خاص از اهمیت منابع طبیعی صحبت می‌کنند ولی وقتی پای منافع خود و همراهانشان به میان می‌آید در خط مقدم تخریب منابع طبیعی قرار می‌گیرند.

جهان‌آرا تصریح کرد: برخی نمایندگان استان جایی که پای منافع منابع‌ طبیعی در میان بود و می‌توانستند با رایزنی اعتبار پنج  میلیاردی جذب کنند هیچ‌گونه همکاری نداشتند و امروزه همان افراد حرف از دفاع از حقوق مردم و عرصه‌های جنگلی می‌زنند.

وی افزود: این سیاسیون در اجرای احکام برخی متخلفان منابع طبیعی، به بهانه دفاع از حقوق مردم در مسیر اجرای آن سنگ‌اندازی می‌کردند

نگاه درآمدزایی به بلوط کارشناسی نیست

دبیر اجرایی اولین همایش جنگل‌های بلوط نیز در این همایش گفت: وسعت جنگل‌های بلوط و نیز تهدیدات متعددی که جنگل‌های بلوط را در کشور به خصوص در ناحیه زاگرس تهدید می‌کند، باعث شده که موضوع صیانت از این عرصه‌های جنگلی با حساسیت بیشتری دنبال شود.

رقیه ذوالفقاری افزود: یکی از دیدگاه‌های غیر کارشناسی که در مورد گیاه بلوط وجود دارد، نگاه درآمدزایی و اقتصادی به بلوط است که باید تلاش کنیم این نگاه عوض شود.

وی بیان کرد: بلوط به لحاظ زیست‌محیطی و حفظ ذخایر آبی اهمیت فراوانی دارد و باید به سمتی حرکت کنیم که دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم به این موضوع واقف شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که صرف برگزاری همایش، دردی از جنگل‌های بلوط ما درمان نمی‌کند و به همین خاطر باید دنبال خروجی مطلوب و ‌‌‌پیگیری مقالات و طرح‌های علمی همایش‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این همایش برخی از محققین و پژوهشگران این حوزه به ارائه مقالات خود در خصوص بلوط پرداختند.

نظر شما