به گزارش ایرنا، تداوم پایداری جوی در منطقه، مصرف سوختهای فسیلی در بخشهای صنعتی و نیروگاهی و حجم بالای ترافیک شهری عامل اصلی این بحران مزمن است؛ این آلودگیها که اکنون به یک معضل روزمره در هوای مشهد بدل شده، زنگ خطر جدی را برای سلامت شهروندان به صدا درآورده و لزوم راهکارهای فوری برای کاهش انتشار آلایندهها را بیش از پیش نمایان میسازد.
سعید محمودی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین شاخص کلی کیفیت هوای مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۱۳۵ نشانگر هوای «ناسالم» بوده که این شاخص در یکی، ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۴۴ گویای ناسالم بودن و آلودگی هوا برای گروههای حساس است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه کیفیت هوای چهار منطقه مشهد در شرایط ناسالم برای تمامی افراد است، اضافه کرد: شاخص کیفیت در ۱۹ منطقه دیگر دارای ایستگاه سنجش آلودگی در شرایط «ناسالم» برای تمامی افراد است.
وی اظهار کرد: در شرایط کنونی افراد حساس مانند بیماران قلبی - تنفسی، کودکان و زنان باردار باید از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و در صورت ضرورت برای خروج از منزل حتما توصیههای خودمراقبتی را در مناطق آلوده رعایت کنند.
محمودی افزود: انتظار است شهروندان مشهدی هم با کاهش رفت و آمدهای غیرضروری نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفاء کنند.
به گزارش ایرنا، قرارگیری شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنی وضعیت «پاک» و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی نشانگر وضعیت «سالم» است.
همچنین وقتی شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی قرار می گیرد به معنای «آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان» بوده و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی به معنای «آلودگی هوا برای همه سنین» محسوب میشود.
قرارگیری شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی نیز نشانگر وضعیت «اضطراری» و بالاتر از عدد ۳۰۰ هم نمایانگر وضعیت «بحرانی» آلودگی هواست.
افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو روزانه در شرایط عادی و معمولی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد رفت و آمد میکنند.