به گزارش ایرنا، این بحران مزمن محیطی که اکنون به یک معضل روزمره برای شهروندان مشهدی بدل شده است، ناشی از تداوم پایداری جوی در منطقه، مصرف افسارگسیخته سوختهای فسیلی در بخشهای صنعتی و نیروگاهی و نیز حجم بالای ترافیک شهری است.
این عوامل دست به دست هم داده و زنگ خطر جدی را برای سلامت شهروندان به صدا درآوردهاند بهنحوی که لزوم تدوین و اجرای راهکارهای فوری برای کاهش انتشار آلایندهها و خروج از شرایط آلوده بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
سعید محمودی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین شاخص کلی کیفیت هوای مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۱۳۱ نشانگر هوای «ناسالم» بوده که این شاخص در یکی، ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۴۲ گویای ناسالم بودن و آلودگی هوا برای گروههای حساس است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه کیفیت هوای چهار منطقه مشهد در شرایط ناسالم برای تمامی افراد است، اضافه کرد: شاخص کیفیت در ۱۹ منطقه دیگر دارای ایستگاه سنجش آلودگی در شرایط «ناسالم» برای افراد حساس است.
وی اظهار کرد: در شرایط کنونی افراد حساس مانند بیماران قلبی - تنفسی، کودکان و زنان باردار باید از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و در صورت اضطرار برای خروج از منزل حتما توصیههای خودمراقبتی را در مناطق آلوده رعایت کنند.
محمودی افزود: انتظار است شهروندان مشهدی هم با کاهش رفت و آمدهای غیرضروری نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفاء کنند.
به گزارش ایرنا، قرارگیری شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنی وضعیت «پاک» و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی نشانگر وضعیت «سالم» است.
همچنین وقتی شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی قرار می گیرد به معنای «آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان» بوده و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی به معنای «آلودگی هوا برای همه سنین» محسوب میشود.
قرارگیری شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی نیز نشانگر وضعیت «اضطراری» و بالاتر از عدد ۳۰۰ هم نمایانگر وضعیت «بحرانی» آلودگی هواست.
افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو روزانه در شرایط عادی و معمولی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد رفت و آمد میکنند.