شناسهٔ خبر: 9438016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدودیف:

اقدامات لازم را در قبال ساقط شدن سوخو ۲۴ اتخاذ می‌کنیم

نخست وزیر روسیه تأکید کرد، مسکو اقدامات دیپلماتیک و نظامی لازم را در قبال ساقط شدن جنگنده سوخو ۲۴ اتخاذ می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «دیمیتری مدودیف» نخست‌وزیر روسیه امروز پنج‌شنبه اعلام کرد، مسکو اقدامات دیپلماتیک و نظامی لازم را در قبال ساقط شدن جنگنده سوخو ۲۴ اتخاذ می‌کند.

 

وی تأکید کرد که سرنگونی جنگنده روسی بر فراز سوریه «اقدامی تهاجمی» از جانب ترکیه بوده است. «این قطعا یک اقدام تهاجمی از سوی ترکیه، همسایه ما و عضو ناتو علیه کشور روسیه بوده است».

 

مدودیف با تصریح این مطلب که «اقداما دیپلماتیک و نظامی لازم در رابطه با این جنایت تا کنون اتخاذ شده و در آینده نیز اتخاذ خواهد شد»، گفت که مسکو به دنبال این اتفاق، واردات مواد غذایی از ترکیه را محدود می‌کند و تمام طرح‌های مشترک با آنکارا بلوکه خواهد شد و این اقدامات به هیچ عنوان با قوانین سازمان تجارت جهانی تناقض ندارد.

 

نخست‌وزیر روسیه از دولت خواست تا کار روی اقدامات متقابل علیه ترکیه هر چه سریعتر آغاز شود و همچنین تأکید کرد مقامات روسی در حال بررسی تحریم‌های جدیدی علیه فعالیت‌های شرکت‌های ترک در روسیه هستند.

 

وی در ادامه البته گفت که این اقدامات مسکو موقت خواهد بود و همه چیز به تحولات آینده در روابط روسیه و ترکیه و نیز شرایط جامعه بین‌المللی بستگی دارد.

 

روز سه‌شنبه گذشته دو فروند اف-۱۶ ترکیه به جنگنده سوخو ۲۴ روسیه در مرز سوریه حمله کرده و آن را بر فراز خاک سوریه هدف قرار دادند. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و خلبان دیگر دیروز چهارشنبه پس از ۱۲ ساعت عملیات نجات و امداد، نجات داده و به پایگاه حمیمیم در لاذقیه منتقل شد. وی اعلام کرده که این جنگنده روسی به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ترکیه نشده و آنکارا نیز پیش از انجام این حمله هیچ هشداری به سرنشینان این جنگنده سوخو۲۴ نداده است.

 

ترکیه مدعی است که این جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و این اقدام تنها دفاع از امنیت ملی ترکیه بوده است.  مسکو از این اقدام آنکارا به شدت خشمگین است و اعلام کرده که از این پس تمام جنگنده‌های روسی در سوریه با پوشش کامل هوایی به انجام عملیات علیه مواضع تروریست‌ها خواهند پرداخت.

 

روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با استقرار سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ در پایگاه حمیمیم سوریه موافقت کرد و امروز این سامانه در سوریه مستقر شد. علاوه براین منابع نظامی از استقرار یک فروند ناوشکن مجهز به موشک‌های کروز هدایت شونده و سامانه اس-۳۰۰ در سواحل لاذقیه خبر دادند.

نظر شما