شناسهٔ خبر: 9427662 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

مسکو: جنایت ترکیه بدون پاسخ نخواهد ماند

منتظر عذرخواهی آنکارا هستیم

صاحب‌خبر -

در پی سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه، تشنج در روابط دو کشور اوج گرفت. در این باره ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: از آمریکایی‌ها می‌خواهیم دهان سگ هارشان را در ترکیه ببندند.
به گزارش «انتخاب»، پوتین اظهار داشت: صبر ما در مقابل اردوغان و گروه جنایتکارش که در همه اقدامات تجاوزکارانه گروه تروریستی داعش نقش دارد، در حال تمام‌شدن است
وی افزود: ترکیه با سرنگون‌کردن جنگنده‌ ما، به روسیه اعلام جنگ داده است.
پوتین تصریح کرد: انتقام آن چیزی است که «دیکتاتور ترکیه» در آینده دریافت خواهد کرد.
مسکو: منتظر عذرخواهی آنکارا هستیم
رئیس مجلس اعلای روسیه در واکنش به اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده سوخو-24 روسی بر فراز سوریه تاکید کرد: منتظر عذرخواهی آنکارا هستیم.
وی تاکید کرد: ما انتظار داریم ترکیه مراتب عذرخواهی خود را اعلام کند، مسئولیت این اقدام غیرقانونی را بپذیرد و بابت خساراتی که به روسیه وارد کرده،‌ به مسکو و خانواده‌های قربانیان،‌غرامت پرداخت کند.
ماتوینکو همچنین گفت: این جنایت بدون پاسخ نخواهد ماند. و به طور حتم اثر چشمگیری بر روابط ما با ترکیه خواهد داشت.
سخنگوی کاخ کرملین نیز از ادامه عملیات هوایی روسیه در داخل سوریه و نزدیک مرز این کشور با ترکیه خبر داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما تمایل داریم تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مسلح از مرز ترکیه فاصله بگیرند، اما متاسفانه آنها بیشتر مایلند تا در اراضی سوریه نزدیک مرز ترکیه مستقر شوند.
سخنگوی کاخ کرملین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت، در حال حاضر مسکو به نیات ترکیه در خصوص همکاری در زمینه مبارزه علیه تروریسم تردید دارد و تاکید کرد: در رابطه با ترکیه، و تمایل آنکارا برای مشارکت در این زمینه باید ابراز تردید کنیم. اما این تردید به طور حتم شامل دیگر کشورهای عضو ائتلاف به رهبری آمریکا نمی‌شود.
وی همچنین تاکید کرد، از زمان سقوط جنگنده سوخو24 توسط ترکیه بر فراز خاک سوریه، هیچ تماسی در سطح عالیرتبه میان مسکو آنکارا برقرار نشده است.
از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه می‌گوید سرگئی لاوروف با درخواست آنکارا برای دیدار وزرای خارجه روسیه و ترکیه مخالفت کرده است.
ساعتی قبل «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که قصد دارد با لاوروف در مورد حادثه حمله به جنگنده روسیه دیداری دوجانبه داشته باشد.
دو فروند جنگنده اف-16 ترکیه یک جنگنده سوخو 24 روسیه را در مرز سوریه هدف قرار داده و ساقط کردند. در پی این حادثه، تنش در روابط دو کشور اوج گرفته است.
در پی سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تمامی روابط نظامی خود را با آنکارا قطع خواهد کرد.
در این بیانیه تاکید شده است که مسکو تدابیر شدیدی را برای تقویت دفاع هوایی اتخاذ کرده و کشتی‌های جنگی مسکو که مجهز به سامانه موشکی ضد جنگنده و شبیه به سامانه اس300 در ساحل "لاذقیه" هستند مکلف به حمایت از حریم هوایی استان لاذقیه خواهند شد.
در این بیانیه آمده است که روسیه تمامی اهدافی را که خطری احتمالی علیه جنگنده‌های روسیه باشند منهدم خواهد کرد.
همچنین وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه سیستم دفاع هوایی اس 400 خود را در پایگاه هوایی «حمیمیم» در لاذقیه سوریه مستقر می‌کند. تصمیم دولت روسیه بعد از سرنگونی جنگنده این کشور توسط ترکیه صورت می‌گیرد.
اردوغان: به خاطر دفاع از امنیت‌مان جنگنده روسی را سرنگون کردیم
رجب طیب اردوغان اعلام کرد: ترکیه نمی‌خواهد که هیچ گونه بزرگ‌نمایی بعد از حادثه سقوط جنگنده روسی اتفاق بیفتد.
رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: اقدام ترکیه مبنی بر سرنگونی جنگنده روسی تنها در جهت دفاع از امنیت خود و حقوق برادرانش در سوریه بوده است.
وی افزود: این جنگنده زمانی مورد هدف قرار گرفت که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود اما در داخل سوریه سقوط کرده است. اگرچه برخی از بخش‌های این جنگنده در ترکیه به زمین افتاده که باعث مجروح شدن دوشهروند ترکیه شده است.
غرب: اقدام ترکیه «دفاع از حق خود» بوده است
به دنبال سرنگونی جنگنده روسیه به دست ارتش ترکیه، رئیس جمهوری این کشور و باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با پایان دادن به تنش‌ها و تلاش برای ایجاد آتش بس توافق کردند.
اوباما هم‌چنین بار دیگر بر حمایت واشنگتن و ناتو از ترکیه در حق خود برای دفاع از حاکمیت ملی‌اش تاکید کرد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز از ترکیه و روسیه خواسته تا به تنش‌ها پایان دهند.
در همین راستا ناتو نیز خواهان تماس و همکاری میان آنکارا و مسکو برای ممانعت از وقوع چنین حوادثی شد.
دبیرکل ناتو اعلام کرد که بیشتر حملات روسیه در سوریه مناطقی را هدف قرار داده که داعش در آنجا حضور ندارد.

نظر شما