شناسهٔ خبر: 9399510 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

جنگنده روسي توسط ارتش ترکيه سرنگون شد

تنش تازه درروابط مسکو و آنکارا

صاحب‌خبر -

بخش سياسي خارجي: سرنگوني جنگنده روسي توسط ارتش ترکيه، موج تازه اي از تنشها را در مناسبات مسکو و آنکارا ايجاد کرده است. اقدام ارتش ترکيه در سرنگوني هواپيماي روسي از سوي مقامات کاخ کرملين اتفاقي جدي تلقي شده و شوراي امنيت ملي روسيه پس از اين حادثه تشکيل جلسه فوري داده است. وزارت دفاع روسيه در بيانيه اي 
اعلام کرد که يک فروند جنگنده اين کشور از نوع «سوخو 24»
در مرزهاي سوريه و ترکيه سقوط کرده است.وزارت دفاع روسيه اين موضوع را که جنگنده مذکور حريم هوايي ترکيه را نقض کرده است، رد کرد.در اين بيانيه آمده است: خلبانان اين جنگنده موفق به خروج اضطراري شدند و مسکو در جستجوي تعيين سرنوشت آنها است.اين در حالي است که واشنگتن پست، گاردين و سي. ان. ان اعلام کردند که ترکيه يک فروند جنگنده روسي را در مرزهاي کشورش هدف قرار داد.رويترز نيز به نقل از منابعي از دفتر رياست جمهوري ترکيه اعلام کرد که ترکيه يک جنگنده روسي از نوع سوخو 24 را هدف قرار داد. الجزيره نيز اعلام کرد که در عرض 5 دقيقه 10 بار به جنگنده روسي هشدار داده بود. چنانچه خبرگزاري مهر گزارش داده است،پيش از اين  برخي رسانه ها به نقل از منابع آگاه سوري اعلام کرده بود جنگنده اي که توسط ترکيه هدف قرار گرفته متعلق به سوريه است.
از سوي ديگر رسانه هاي ترکيه به نقل مخالفان سوري گزارش دادند که مخالفان سوري يکي از خلبانان جنگنده سوخو 24 روسيه را به اسارت گرفته اند.
کاخ رياست جمهوري روسيه نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: سرنگوني جنگنده روسيه در مرز سوريه اقدامي بسيار خطرناک است و پيامدهاي زيادي به دنبال دارد اما هنوز زود است درباره دلايل آن سخن بگوييم.جنگنده ساقط شده در منطقه ترکمان نشين سوريه که به “جبل ترکمان” مشهور است به زمين افتاده است و شبه نظاميان ترکمان که عليه دولت سوريه مي‌جنگند و از آنکارا دستور مي‌گيرند، اعلام کرده‌اند که يکي از خلبان‌ها را دستگير کرده‌اند و به دنبال يافتن دومي هستند.دفتر رياست جمهوري ترکيه در بيانيه‌اي اعلام کرد: يک جنگنده‌ اف‌16 ترکيه يک هواپيماي سوخو 24 روسيه را که وارد حريم هوايي ترکيه در نزديکي مرزهاي سوريه شده بود هدف قرار داده و سرنگون کرده‌ است.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه پس از اعلام وزارت دفاع اين کشور در هدف قرار گرفتن هواپيماي جنگي سوخو 24 ارتش روسيه دستور نشست فوري شوراي امنيت ملي را داد.

وزارت دفاع روسيه تاکيد کرد، اين هواپيما از حريم هوايي سوريه خارج نشده بود و تصاوير رادار نيز اين موضوع را تاييد مي کند.
لازم به ذکر است که طي سالهاي اخير دولت ترکيه به يکي از اصلي ترين حاميان گروههاي تروريستي در منطقه تبديل شده است. لغو سفر لاوروف به ترکيه (که در پي سقوط هواپيماي روسي صورت گرفت) نشان از تنشهاي احتمالي در مناسبات آتي مسکو و آنکارا دارد. به نظر مي رسد مقامات روسي 
در صدد تحقيقات بيشتري در خصوص سقوط هواپيماي خود در سوريه هستند. تحقيقاتي که فعلا شواهد موجود نشان 
مي دهد تکميل آن به سود ترکيه نخواهد بود. دفتر نخست‌وزيري ترکيه اعلام کرده است  که احمد داوود اوغلو، نخست وزير اين کشور به وزير خارجه دستور داده تا با ناتو، سازمان ملل و کشورهاي ذي‌ربط، در رابطه با تحولات جاري در مرز سوريه با ترکيه مشورت کند.
در هر صورت بايد در انتظار مشخص شدن نتايج تحقيقات طرف روسي در خصوص سقوط هواپيما و مشخص شدن سرنوشت خلباناني بود که گويا يک نفر از آنها کشته شده و طرف ديگر در اسارت گروههاي مخالف ارتش سوريه قرار دارد. لازم به ذکر است که هنوز منابع خبري در خصوص 
تصميم هاي احتمالي دولت روسيه در قبال سقوط هواپيماي خود در ترکيه سخني به ميان نياورده اند. ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در خصوص اتفاق اخير و در ديدار با پادشاه اردن در امان تاکيد کرد : “ما از پشت خنجر خورديم. برخي کشورها از داعش حمايت مي کنند. داعش از طريق فروش نفت به ترکيه پولهاي زيادي به دست آورده است. ما واقعا نمي دانيم چرا اين اتفاق افتاده است .ترکيه به جاي اينکه با ما تماس حاصل کند با ناتو تماس گرفته است. ترکيه به گونه اي رفتار مي کند که گويا ما جنگنده ترکيه را سرنگون کرده ايم ! ما تحمل نمي کنيم که جنايتي مانند جنايت امروز رخ دهد .”

برچسب‌ها:

نظر شما