شناسهٔ خبر: 9424724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پیشخوان خبر/ تیر ترکیه در حمله به هواپیمای روس به هدف نخورد!

تحلیلگر مسائل ترکیه درباره اینکه چقدر حمایت ناتو از ترکیه جدی است، گفت: ناتو در جلسه دیشب نظرش را اعلام کرد، ناتو با تاکید بر دفاع از ترکیه اعلام کرد: در اختلاف میان روسیه و ترکیه دخالت نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، با توجه به سرنگونی سوخو 24 روسی توسط ترکیه و نظر به اهمیت تنش میان روسیه و ترکیه در این بخش از پیشخوان خبر ابعاد مختلف این موضوع با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی شد.

ضیا ترک کارشناس مسائل ترکیه
ضیا ترک ییلماز تحلیل گر مسائل ترکیه، درباره بازنگری روسیه در روابط با ترکیه بعد از مکالمه تلفنی وزرای خارجه ترکیه و روسیه گفت: روسیه بعد از روی کار آمدن پوتین به صورت جدی نسبت به امور روبط خارجی برخورد می کند. روسیه درباره تحریم های غرب علیه روسیه نیز به طور جدی مقابله به مثل کرد و ورود کالاهای غرب را تحریم کرد و غرب ضررهای زیادی کرد. روسیه در رابطه با ترکیه نیز می تواند این رفتار را داشته باشد، روسیه در وهله اول اعلام کرد پروازها بین ترکیه و روسیه باید متوقف شود بویژه سفرهای توریستی به ترکیه را متوقف کرده است. این امر با توجه به این که سالانه حدود 5 میلیون گردشگر روسیه به ترکیه سفر می کنند، ضرر بزرگی به اقتصاد ترکیه وارد می کند. در رابطه با مسئله سوریه نیز مقامات روسیه اعلام کرده اند که دخالت های ترکیه در رابطه با حمایت از تروریست ها بویژه از داعش را افشا خواهند کرد. پوتین نیز در اجلاس جی 20 اعلام کرده بود که برخی از شرکت  کنندگان در این اجلاس از تروریست ها حمایت می کنند و نفت را از تروریست ها می خرند . روسیه در آنجا به صورت غیر مستقیم به ترکیه اشاره کرده بود. به نظر می رسد که روسیه این قول خود را عملی کند که هم این افشاگری را انجام دهد و حمایت های ترکیه از تروریست ها را افشا کند و از ورود نفت خام تروریست ها به ترکیه جلوگیری کند.


وی درباره تحلیل ترکیه از هدف قراردادن جنگنده روسیه نیزگفت: دولت بعد از انتخابات داخلی  که پیروزی چشمگیری بدست آورد و این که این پیروزی بین المللی است و می خواست با بدست آوردن اعتماد افکار عمومی به دیگر کشورها نشان دهد که حق دخالت در امور دیگر کشورها را دارد. به طور مثال: ترکیه در روزهای اخیر به طور غیر منتظره ملی گرایی را تحریک کرد و با بیان اینکه ترکمن ها در سوریه قتل عام می شوند، یا ترکمن ها به طرف ترکیه کوچ می کنند با این کار افکار عمومی را تحریک کرد و باالطبع افکار عمومی توقع داشت که ترکیه در رابطه با پیروزی هایی که ارتش سوریه در مناطق ترکمن نشین بدست آورده بود واکنش نشان دهد  و دولت ترکیه باید برای نجات از این فشار افکار عمومی کار انجام می داد که متاسفانه اشتباهات قبلی را تکرار کرد و جنگنده روسیه را سرنگون کرد .


جهانگیر کرمی  کارشناس امور بین الملل، درباره  اینکه حمایت ناتو از ترکیه تا چه میزان جدی است؟ و اینکه آیا می تواند در برابر اقدامات احتمالی روسیه بازدارنده باشد؟ گفت: هدف ترکیه این است که  روند مذاکرات وین را که درباره آینده سوریه است را به بن بست بکشاند و از طریق تنش و کشاندن ناتو به صحنه سعی دارد این کار را به روسیه و ناتو ربط دهد.و اینکه چقدر مهم است واکنش روسیه مهم است. روسیه می تواند تنش را محدود کند اما ممکن است وضعیت بحرانی تشدید شود و ضعیت به روسیه و ناتو ربط داده شود.اگر تنش به سمت تقویت مواضع روسیه پیش برود می تواند تنش ها را برای کوتاه مدت محدود کند اما اگربخواهد واکنش فوری نشان دهد، ممکن است وضعیت بحرانی تر شود.
کرمی کارشناس امور بین الملل درباره اینکه آیا بحران سوریه سخت تر خواهد شد گفت:اینکه آیا موضوع سوریه به یک تنش بین المللی و بحران فزاینده تبدیل شود باید دید،  فقط می دانیم که ترکیه خود را در بحران سوریه به شدت متضرر می داند.


ییلماز تحلیل گر مسائل ترکیه، نیز درباره اینکه چقدر حمایت ناتو از ترکیه جدی است ؟گفت: ناتو در جلسه دیشب نظرش را اعلام کرد، ناتو در حرف گفته که هدفش دفاع از ترکیه است اما گفته که در عمل دخالت نمی کند. باراک اوباما به طور صریح و واضح گقت که این  مسئله مربوط به ترکیه و روسیه است. مرکل هم دوطرف را به خویشتن داری دعوت کرده است و این نشان می دهد که ناتو قصد دخالت ندارد.

کرمی کارشناس مسائل بین الملل
 کرمی کارشناس امور بین الملل، درباره اینکه هدف قرار گرفتن جنگنده روسی چه تاثیری بر روند عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه خواهد داشت؟ گفت: این روند تشدید خواهد شد و دولت روسیه یکی از اقداماتش تشدید بیشتر عملیات نظامی علیه تروریست ها خواهد بود و بیشتر در مرزهای ترکیه متمرکز خواهد شد و واکنش ترکیه هم سخت تر خواهد بود. روسیه با استقرار سیستم های موشکی ترکیه را محدود خواهد کرد. ولی  مهمترین تاثیر این موضوع بر دولت روسیه در واقع سرسخت تر شدن مواضع روسیه  و اقدامات جدی تر روسیه در رابطه با سوریه خواهد بود.


 ییلماز همچنین در پاسخ به این سوال که پس از اقدام داعش در هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا، این بار شاهد هدف قرار گرفتن جنگنده روسی از سوی ترکیه هستیم. این دو رویداد ضدروسی حاوی چه پیامی است؟ گفت: ترکیه بین  داعش و دیگر تروریست ها تفکیک قائل شده است. ترکیه تنها داعش را تروریست می داند دیروز هم رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که روسیه نباید ترکمن ها مورد هدف قرار دهد اما روسیه گفته است که کلیه  گروههای مسلح علیه سوریه تروریست محسوب می شوند.  وی گفت این دور رویداد نشان می دهد که حامیان تروریسم در سوریه به راحتی تحمل نخواهند کرد که روسیه این تروریست ها را از بین ببرد یا تضعیف کند یا از دولت قانونی سوریه حمایت کند .


 رضا میرطاهر تحلیل گر مسائل ارواسیا، درباره اینکه آیا تهدیدهای تروریستی داعش در اروپا می تواند تغییری جدی در روند مقابله ی غرب با تروریسم در سوریه ایجاد کند؟ گفت: بین کشورهای غربی هم اکنون یک شکاف و اختلافی در این رابطه وجود دارد. در حال حاضر فرانسه و انگلیس در کنار آمریکا که ازحامیان اصلی گروههای تروریستی در سوریه بویژه داعش بودند مبتلا به تبعات این پشتیبانی شدند و حملاتی که در پاریس رخ داد و تلفات بی سابقه ای را برجا گذاشت اروپا، مخصوصا فرانسه را به این جمع بندی رسانده است که باید اقدامات جامعی را علیه داعش انجام دهند اما امریکا کماکان با داعش بازی می کند و قصد برخورد جدی با داعش را ندارد، در دیدار با اولاند نیز این شکاف محسوس بود که اولاند گفت: فرانسه حاضر به همکاری با روسیه در مبارزه با  داعش است. اروپا در حال حاضر حملات داعش را بسیار جدی تلقق  می کند و خواهان مبارزه جدی با داعش شده اند.


ییلمازکارشناس مسائل ترکیه، گفت: غرب به فکر از بین بردن داعش است اما در حال حاضر نه، آنها اول می خواهند جایگزین داعش را پیدا کنند بعد داعش را از بین ببرند، اما داعش گروههای کوچک تر را نیز به خود جذب و ملحق کرده است و غربی ها را دچار گمراهی کرده است. غرب نمی داند چکار کند غرب از یک طرف به فکر از بین بردن تروریست هاست از طرفی هم به وجود داعش نیاز دارد و دچار دوگانگی شده است.

میرطاهر کارشناس مسائل ارواسیا
میرطاهر تحلیل گر مسائل بین الملل، درباره حادثه دیروز و سقوط جنگنده روسیه  گفت: عزم روسیه در برخورد با داعش در سوریه متمرکز تر می شود، حادثه دیروز نشان داد که غربی ها و متحدین آنها در رابطه با سوریه بیکار نخواهند نشست.  درواقع ترکیه به مسئله ادامه روند صادرات نفت داعش به ترکیه حساس است. جنگنده های روسیه روزهای قبل کاروان های نفتی که به ترکیه می رفت را هدف قرار داد و ترکیه با این کار و منفجر کردن جنگنده روسی  نشان داد که دیگر نمی تواند این حملات را تحمل کند چراکه ترکیه ضرر زیادی را متحمل خواهد شد. باید انتظار داشت کشورهایی مثل قطر عربستان و ترکیه به صورت غیر مستقیم تسلیحات بیشتری از جمله تسلیحات ضد تانک و سامانه های ضد هوایی را دراختیار گروههای تروریستی در سوریه قرار دهند تا به نحوی با توان هوایی روسیه در سوریه مقابله کنند ولی نباید فراموش کرد که ورود روسیه در صحنه بحران سوریه و افزایش حضور مستشاری ایران در حال حاضر معادلات را به نفع دولت سوریه تغییر داده است. در واقع تلاشی که غربی ها و متحدین عرب آنها در حال انجام آن هستند در واقع  می خواهند مانع از تغییر توازن قوا به نفع دولت سوریه شوند. 

 

ترک ییلماز تحلیل گر مسائل ترکیه، درباره ناکامی آمریکا در جنگنده سوریه و مذاکرات وین گفت: امریکا در میدان باخته است و قصد اعزام نیروی زمینی به منطقه و کشور دیگر را ندارد. امریکا ضمن حمایت از گروههای تروریستی معادله را به نفع  تروریست ها تغییر می دهند، از طرفی هم با مذاکرات سعی دارند کاری کنند که دولت فعلی سوریه کنار برود اما با توجه به موضع گیری های رهبر انقلاب و روسیه، امریکا نظرش را پس گرفت و نظرش را به مذاکرات نزدیک کرد  بعید به نظر می رسد که امریکا در میز مذاکرات هم موفق شود.


ییلماز درباره ورود شورای امنیت در بحران سوریه گفت: دولت های دخیل در بحران عراق و سوریه می دانند که تنها راه ورود نفت عراق و سوریه به ترکیه از راه سوریه است اما این که شورای امنیت ورود پیدا کند، (با توجه به اینکه یکسال است داعش به عنوان گروه تروریستی اعلام شده است، مصوبه معمولی خواهد بود و چیز فوق العاده ای نیست) وی گفت: باید جلوگیری شود اما امریکا یکسال است ائتلاف علیه داعش را ایجاد کرده است ولی هیچ اقدامی در رابطه با خروج نفت عراق و سوریه به سمت ترکیه  انجام نداده است تنها روسیه در این روزهای اخیر تانکرهای نفت را منهدم کرده است و خیلی عادی است که شورای امنیت در این مورد ورود کند.

 

دانلود

نظر شما