شناسهٔ خبر: 9417343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

لاوروف: در روابط با ترکیه بازنگری خواهیم کرد

وزیر امورخارجه روسیه گفت: ما با ترکیه نمی جنگیم روابطمان با ملت ترکیه تغییر نمی کند اما حقایق درباره رفتار ترکیه و علل حمله به جنگنده روسیه باید روشن شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، لاوروف در نشست خبری گفت: ترکیه با تروریسم نمی جنگند با وجود این ما معتقدیم باید منافع همسایگان هم تامین شود.

وزیر امورخارجه روسیه افزود: ابهامات باید درباره رفتارهای منفی ترکیه برطرف شود.

لاوروف گفت: سیاست روسیه درباره تروریست ها تغییری نخواهد کرد.

وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد: ما روابطمان را با ترکیه حفظ می کنیم اما حقایق درباره حادثه اخیر باید روشن شود.

وزیر امورخارجه روسیه گفت: ما هیچ سفر رسمی به ترکیه نخواهیم داشت و هیچ مقام ترکیه را هم نخواهیم پذیرفت.

لاوروف گفت: ائتلاف غربی و امریکایی با تروریسم نمی جنگد و سیاست آنها در سوریه روشن نیست.

وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد: فقط مردم سوریه باید درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند و همه سوری های موافق و مخالف باید پشت میز مذاکره بنشینند و روند سیاسی طی شود و باید مذاکرات وین پیگیری شود.

لاوروف گفت: ما بر اجرای بیانیه ژنو همچنان تاکید داریم.

وزیر امورخارجه روسیه گفت: مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد.

لاوروف با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی تاثیری بر مبارزه روسیه با تروریسم نخواهد گذاشت، افزود: بحران سوریه باید با مذاکرات پیگیری شود. ما از عملیات خوددست برنمی داریم و به شرکای غربی خود و جان کری نیز گفته ایم که باید نشست دیگری داشته باشیم و جلو این رفتارهای غیر مسئولانه را بگیریم.

لاوروف افزود: در مذاکرات، ما درباره سرنوشت بشار اسد بحث نمی کنیم، بلکه گفتگوها باید روی مبارزه با تروریسم متمرکز شده و ادامه یابد.

وزیر امور خارجه روسیه درباره برخی اقدامات کشورش درقبال اقدام ترکیه، گفت: ما به شهروندان خود توصیه کرده ایم که به ترکیه سفر نکنند و اقدامات دیگری را نیز اتخاذ کرده ایم. می بینیم که وزیر امور خارجه ترکیه از این اتفاق اظهار تاسف کرده و تلاش می کند که این تنش را رفع کند، اما به هر حال همه چیز بستگی به این دارد که ترکیه در آینده چگونه رفتار کند.

لاوروف اضافه کرد: آنها می خواهند حریم هوایی سوریه را منحصر به حضور جنگنده های خود کنند و ما چنین اجازه ای به آنها نمی دهیم. همانگونه که یونان نیز با اینگونه رفتارهای ترکیه مخالف است و بیش از هزار بار به نقض حریم هوایی خود اعتراض کرده است.

وزیر خارجه روسیه گفت: ترکیه ای ها همواره این اقدامات را توجیه می کنند اما چنین رفتاری شایسته یک عضو ناتو نیست و آنها باید به این بیاندیشند که آیا در چنین شرایطی می توان تعامل مسالمت آمیز داشت؟ هر کشوری باید مسئولیت رفتارخود را بپذرید.

لاوروف تصریح کرد: در اختیار گذاشتن خاک ترکیه به تروریست ها و حمایت از آنها موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. باید اقداماتی برای بستن مرزها صورت گیرد و ما آماده ایم این موضوع را بررسی کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به قطعنامه های سازمان ملل درباره مبارزه با تروریسم گفت: ما توافقنامه هایی برای مبارزه با تروریسم داریم و همه باید به آنها پایبند باشند و جلو حمایت های مالی از داعش گرفته شود.
گزارش هایی در دست بررسی است که مشخص شود تروریست ها چقدر در ترکیه در امان هستند. این در شرایطی است که آنها حتی اعضای بدن انسان را نیز قاچاق می کنند.

لاوروف افزود: شورای امنیت نیز از یک سال پیش قطعنامه هایی در زمینه ارتباطات مالی داعش و مسیرهای فروش نفت صادر کرده اما متاسفانه برخی کشورها به این موضوع توجهی نمی کنند و کسانی که در فروش نفت و آثار باستانی با داعش همکاری می کنند، از ارائه اطلاعات به نهادهای بین المللی خودداری می کنند اما ما به تحقیقات خود ادامه می دهیم.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: نشانه هایی وجود دارد که سرنگون کردن جنگنده روسی عمدی و از پیش طراحی شده است. هواپیمای روسی در داخل حریم هوایی سوریه در فاصله چهار کیلومتری از مرزهای ترکیه پرواز می کرد.


لاوروف گفت: آنچه روز گذشته روی داد به علت حملات هوایی ما به تانکرهای نفت داعش در این مناطق است.

نظر شما