به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد دیمه ور امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره جابربن حیان اظهار داشت: سومین جشنواره کشوری جابربن حیان با شعار رویش محصول پژوهش کار خود را شروع کرد و 172 دانش آموز از میان 525 دانش آموز در این مرحله حضور دارند که علت حضور 172 دانش آموز در این جشنواره محدودیت فضاست.
وی افزود: در مرحله مدرسه یک میلیون و 700 هزار دانش آموز در مرحله شهرستانها 48 هزار مدرسه و در مرحل استانی 17 هزار برگزیده در جشنواره جابربن حیان شرکت کردند به گونهای که 25 درصد از دانش آموزان ابتدایی کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهداف جشنواره جابربن حیان گفت: تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری در میان دانش آموزان یکی ازا هداف اصلی این جشنواره است هم اکنون منتقدان نظام تعلیم و تربیت معتقدند آموزش در مدارس کشور حافظ محور است درحالی که جشنواره جابربن حیان تلاش میکند تا دانش آموزان را به سمت خلاقیت و فعالیتهای مهارتی هدایت کند.
دیمهور عنوان کرد: یکی از اهداف جشنواره جابر بن حیان رشد مهارت فرآیندی در دانش آموزان است تا با استفاده از روش علمی و تفکر نقاد و خلاقانه به اجرای پروژههای علمی دست بزنند که نتیجه آن روحیه پرسشگری آنها باشد.
وی افزود: جشنواره جابربن حیان در تلاش برای تقویت یادگیری دانش آموزان است اما به جای اینکه دانش و اطلاعات را در اختیار دانش آموز قرار دهیم به وی کمک می کنیم که یاد بگیرد که چگونه در موقعیتهای مختلف عمل کند که این شیوه متضمن یادگیری مادام العمر است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از حلقههای مفقوده در نظام آموزش و پرورش کشور این است که آیا جریان یادگیری قادر است به دانش آموز کمک کند تا در جریان علم و فناوری مولد باشد و تولیدات فناورانه و نو که توسط دانش آموزان ارائه میشود، آموزش و پرورش را به سمت تولید علم سوق می دهد.
دیمه ور ادامه داد: جشنواره جابر بن حیان بحث آموزش بین رشتهای و تلفیقی را تقویت میکند و اگر میخواهیم به توسعه علمی برسیم باید به مقطع ابتدایی توجه ویژهای داشتهباشیم چرا که امروزه دوره ابتدایی و فعالیت یادگیری در این دوره آیینه تمام نمای توسعه کشور در آینده است.
انتهای پیام/