به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمد دیمهور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم سومین جشنواره علمی جابربنحیان که امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: سومین جشنواره کشوری جابربنحیان با شعار رویش؛ محصول پژوهش و با حضور 172 دانشآموز برگزیده در حال برگزاری است.
وی ادامه داد: در این جشنواره ابتدا یک میلیون و 700 هزار دانشآموز در مرحله مدرسه سپس در مرحله شهرستان 48 هزار مدرسه حضور داشتند و در مرحله استانی 17 هزار دانشآموز برگزیده شدند که در نهایت در مرحله کشوری 525 دانشآموز شرکت کردند.
دیمهور یادآور شد: جشنواره علمی جابربنحیان 25 درصد از کل دانشآموزان ابتدایی را در بر گرفت و امیدواریم این فعالیت در سطح مدرسه گسترش یابد چرا که هدف این جشنواره تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری دانشآموزان است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: تربیت ما بیشتر حافظه محور است و به نظر میآید این جشنواره و پروژههای علمی آن با کمک معلمان و گروههای آزمایشی و شورای معلمان مدارس بتواند جبران این نقیصه را کرده و به فعالیت مهارتی آنها کمک کند.
وی به اهداف جشنواره اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف جشنواره جابربنحیان رشد مهارتهای فرایندی دانشآموزان است تا آنها بر اساس تفکر نقاد به پروژهها دست بزنند و همه فعالیت در پژوهش با یک پرسش شروع میشود.
دیمهور اضافه کرد: پروژه جابربنحیان درصدد یادگیری چگونه یاد گرفتن است که این یکی از شعارهای یونسکو است و پروژههای انجام شده عمدتاً به صورت فیلمی بوده و دانشآموزان از قبل تعامل و هماندیشی با یکدیگر مسیر چگونه زیستن و با هم زیستن و داشتن تضارب آرا را تجربه میکنند و به شکلگیری یادگیری کمک میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: با این پروژههای علمی دانشآموزان باعث حرکت دادن آموزش و پرورش به سمت علم میشود و یادگیری بین رشتهای امر بسیار مهمی است و از ضروریات نظام تعلیم و تربیت است و پروژههای جابربنحیان به بحث آموزش بینرشتهای و تطبیقی کمک میکند.
دیمهور بیان داشت: اگر فضای بالنده علمی میخواهیم باید در همین دوره ابتدایی آن را دید و امروزه دوره ابتدایی آیینه نمای توسعه علمی کشور در آینده است و اگر آن را جدی دیدیم موفق خواهیم شد.
انتهای پیام/
∎