شناسهٔ خبر: 911193 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشکل تاسیسات زیربنایی شهرهای زلزله زده برطرف شده است

ایلام - ایرنا - فرماندار آبدانان گفت: مشکل آب آشامیدنی، برق منازل مسکونی، مخابرات، اینترنت واحدهای خدماتی عمومی و مراکز درمانی شهرها و روستاهای زلزله زده شهرستان آبدانان رفع شده و مساله خاصی در این زمینه وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

ˈمجید عسگریˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: اقدام ها برای رفع نیازهای ضروری مردم زلزله زده آبدانان انجام شده و تمام اداره ها و نهادهای ذیربط ایلام با کمک استان های همسایه و بسیج امکانات و تجهیزات، مشغول ارائه خدمت و رفع مشکل آسیب دیدگان هستند.

وی ادامه داد: تاکنون دو هزار و 200 تخته چادر برای اسکان به زلزله زدگان واگذار و دو اقامتگاه همگانی نیز در شهر آبدانان دایر شده است.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان آبدانان اضافه کرد: از مجموع 320 مجروح حادثه زمین لرزه صبح دوشنبه، 12 نفر از آنان همچنان در مراکز درمانی آبدانان و دزفول استان خوزستان بستری هستند و بقیه پس از مداوای سرپایی ترخیص شده اند.

وی اظهار کرد: نیروهای امنیتی و انتظامی به طور شبانه روز، بر اوضاع شهرستان و مناطق آسیب دیده نظارت و اشراف کامل دارند و تاکنون حتی یک مورد ناامنی یا سرقت و بی نظمی در مناطق زلزله زده روی نداده است.

عسگری نیاز شدید مناطق آسیب دیده از زمین لرزه 6.1 ریشتری دیروز شهرستان آبدانان را نان، آب معدنی و یخ اعلام کرد و گفت: با توجه به هماهنگی و تلاش قابل قدردانی جمعیت هلال احمر و ستاد بحران استان ایلام، مایحتاج و نیازهای ضروری، شامل مواد غذایی، چادر، پوشاک، دارو و زیرانداز به طور کافی از استانهای معین به شهرستان آبدانان ارسال شده و در انبارهای مخصوص نگهداری و به تدریج بین نیازمندان توزیع می شود.

وی ادامه داد: به منظور رسیدگی به مشکلات اجتماعی و بالینی، شش گروه بهداشت روان در مناطق آسیب دیده از زمین لرزه این شهرستان مستقر شده و انجام وظیفه می کنند.

فرماندار آبدانان تاکید کرد: تمام افرادی که منازل آنان آسیب اساسی دیده است، در اقامتگاه ها و اردوگاه های برپا شده جمعیت هلال احمر اسکان داده شده اند و نیازهای بهداشت و درمان، تغذیه، آب آشامیدنی و دیگر مایحتاج زندگی آنان تامین شده است.

عسگری افزود: از صبح امروز تاکنون فقط یک پس لرزه به بزرگی سه ریشتر در آبدانان رخ داده است و اکنون آرامش روحی و روانی کاملی بر ساکنان شهرستان آبدانان حاکم است.

وی شمار مکان های آسیب دیده شهرستان آبدانان را هشت هزار واحد اعلام کرد و گفت: اکنون 150 نفر در قالب 30 گروه مختلف با شرح وظایف مشخص از نیروهای داوطلب مردمی و سازمان های دولتی استان ایلام و دیگر استان های همسایه با بسیج امکانات مورد نیاز به طور شبانه روزی مشغول خدمات رسانی و حل مشکل مردم زلزله زده آبدانان هستند.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان آبدانان بیان کرد: کار بررسی و برآورد خسارت وارده به مکان های مسکونی و تجاری، زیرساخت های عمومی، احشام، مزارع و باغ ها و اموال دولتی و مردمی از سوی کارشناسان آغاز شده که پس از جمع بندی دقیق از سوی دولت همه زیان ها و آسیب های وارده جبران خواهد شد.

عسگری، از استقرار بیمارستان سیار در بخش مورموری خبر داد و افزود: تمام مراکز درمانی و تشخیصی شهرستان با به کارگیری گروه های اعزامی پزشکی از استان های خوزستان، کرمانشاه و لرستان به همراه تجهیزان پیشرفته و استفاده از 40 پزشک عمومی و متخصص مشغول رسیدگی به نیازهای درمانی و دارویی مراجعه کنندگان هستند.



* توزیع 77 هزار بطری آب و کنسرو میان زلزله زدگان آبدانان



مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: 77 هزار بطری آب معدنی و قوطی کنسرو بین زلزله زدگان شهرستان آبدانان توزیع شده است.

«محمد سلیمانی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد 56 هزار بطری آب معدنی و بیش از 21 هزار قوطی کنسرو غذایی است.

وی ادامه داد: توزیع آب معدنی و مواد غذایی بین زلزله زدگان شهرهای آبدانان، مورموری و روستاهای اطراف آن از سوی امدادگران این جمعیت همچنان ادامه دارد.

سلیمانی اضافه کرد: برای توزیع مواد غذایی از امکانات جمعیت هلال احمر شهرهای مختلف استان و استان های همجوار استفاده شده است.

زمین لرزه 6،1 ریشتری روز گذشته آبدانان با وارد کردن خسارت به 17 هزار واحد مسکونی سبب مجروح شدن 317 نفر شد.

از روز گذشته تاکنون بیش از 170 پس لرزه در کانون های اصلی زمین لرزه استان ایلام ثبت شده است.

ساعت هفت و دو دقیقه و 5 ثانیه صبح روز دوشنبه زمین لرزه ای به بزرگی 6.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بخش مورموری شهرستان آبدانان در جنوب خاوری ایلام را لرزاند و وقوع پس لرزه ها و زمین لرزه ها در بخش های مختلف این استان همچنان ادامه دارد.



* آغاز بررسی خسارت زمین لرزه دهلران



فرماندار دهلران گفت: گروه های ارزیاب و کارشناسان کار بررسی میزان خسارت و آسیب های ناشی از زمین لرزه 5.8 ریشتری شب گذشته این شهرستان مرزی را آغاز کردند.

ˈامید علی سبزیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی زمین لرزه شب گذشته بخش موسیان، خسارت زیادی به زیرساخت های منطقه از جمله در حوزه آب، برق، مخابرات و منازل مسکونی و اداری وارد شد.

وی اظهار کرد: برای بررسی و برآورد خسارت وارده، کارشناسان در حوزه های مختلف فعالیت خود را از ساعتی پیش آغاز کرده اند.

فرماندار دهلران ادامه داد: زمین لرزه شب گذشته خسارت فراوانی در بخش های موسیان، مرکزی، زرین آباد و سراب میمه به منازل مسکونی و ساختمان اداره های این مناطق وارد کرده است.

سبزی افزود: مشکل قطع آب و برق و مخابرات روستاهای آسیب دیده از زمین لرزه نیز رفع شده و اکنون وضعیت عادی در این مناطق حاکم است.

وی یادآور شد: با توجه به زمین لرزه شب گذشته دو محل اسکان اضطراری برای هرگونه شرایط بحرانی احتمالی در شهر دهلران دایر شده است.

فرماندار دهلران بیان کرد: در بخش موسیان به عنوان کانون زمین لرزه دوشنبه شب نیز محل های اسکان اضطراری دایر شده و مردم وحشت زده و آسیب دیده از زلزله، با اسکان در آنها شب را به صبح رساندند.

وی گفت: در پی زمین لرزه های روز گذشته و دیشب بخش مرزی موسیان، بیش از 40 نفر زخمی شدند که برای درمان به بیمارستان شهدای دهلران انتقال یافتند.

سبزی بر لزوم حفظ آرامش از سوی مردم در شرایط بحرانی تاکید کرد و ادامه داد: ستاد مدیریت بحران شهرستان در حالت آماده باش کامل است و تدابیر لازم برای وقوع زمین لرزه های شدید احتمالی در نظر گرفته شده است.

زمین لرزه ای با قدرت 5.8 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 10 و 28 دقیقه شب گذشته بخش موسیان در فاصله 250 کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام را لرزاند.

همچنین صبح روز گذشته نیز زمین لرزه ای به قدرت 6.1 ریشتر بخش مورموری شهرستان آبدانان در فاصله 210 کیلومتری جنوب خاوری ایلام را تکان داد که خسارت و ویرانی های گسترده ای به بار آورد.

بر پایه اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری، استان ایلام به ویژه کانون های اصلی زمین لرزه دو روز گذشته بیش از 170 بار لرزیده است.

این زمین لرزه ها با وجود زخمش شدن 320 نفر در شهرستان های آبدانان و دهلران، تلفات انسانی نداشته است.

7171/540/591/565

نظر شما