شناسهٔ خبر: 7898992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ظریف در کنفرانس مطبوعاتی با همتای هلندی خود:

عدم اعتماد به رفتار دولتمردان آمریکا مشکل روابط ایران با این کشور است

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی که صبح امروز با همتای هلندی خود داشت با اشاره به عوامل ایجاد بی اعتمادی ایران به ایالات متحده اظهار داشت: مشکل روابط با آمریکا مشکل عدم اعتماد به رفتار دولتمردان آمریکایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری دانشجو، در کنفرانس مطبوعاتی که صبح امروز با حضور وزرای خارجه ایران و هلند در ساختمان مرکزی وزارت خارجه ایران برگزار شد خبرنگاران در خصوص مسائل مختلف منطقه از دو وزیر سوالاتی به عمل آوردند.

 

عدم اعتماد به رفتار دولتمردان آمریکا مشکل روابط ایران با این کشور است

 

در ابتدای این نشست خبرنگاری از هلند در خصوص بیانات مقام معظم رهبری با محوریت این موضوع که هنوز مقابله با کشورهایی مثل فرانسه و همچنین خط قرمزهایی در مسئله هسته ای وجود دارد نظر وزیر خارجه کشورمان را جویا شد که ظریف پاسخ داد: روابط ما با هلند روابطی تاریخی است که در زمانی دچار مشکلاتی شده بود که براساس تحریم های فرامرزی ناعادلانه صورت گرفته توسط ایالات متحده مشکل روابط ما با کشورهای اروپایی شدت بیشتری یافت.

 

وی افزود: مشکل روابط ما با آمریکا مشکل عدم اعتماد ما به رفتار دولتمردان آمریکایی است آنچه در ماه های گذشته توسط مقامات ایالات متحده در بحث های داخلی کشور آنها در خصوص اجرای برجام صورت گرفت کمکی به بازگرداندن اعتماد از دست رفته نکرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده با عمل به تعهدات خود پس از اجرای برجام بی اعتمادی ایجاد شده بین ایران و ایالات متحده را جبران کند و نوع جدیدی از برخورد با جمهوری اسلامی را نشان دهد.

 

ظریف با بیان اینکه ایران آمادگی همکاری با شرکای خود در اتحادیه اروپا و در حوزه های مختلف را دارد تصریح کرد: موضوعات منطقه ای و معضلات ایجاد شده زمینه گسترش و همکاری ایران با کشورهای اروپایی را فراهم می کند همچنین توسعه اقتصادی نیز زمینه همکاری مشترک بین ایران و اتحادیه اروپایی را ایجاد می کند.

 

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگاری در خصوص ارزیابی وزیر امور خارجه هلند از شرایط پساتحریم با توجه به ریاست هلند بر اتحادیه دوره ای اروپا پرسید که وی پاسخ داد: پیش بینی در این خصوص خطرناک است روابط اتحادیه اروپا و ایران پس از توافق هسته ای مبنی بر مشارکت است.

 

وی در این خصوص دو عامل را با اهمیت دانست ابتدا اینکه کشورهایی که در اتحادیه اروپا حضور دارند در جهت ایجاد تفاهم و کاهش تحریم ها و اعتمادسازی هستند و همه اینها می تواند شرایط را برای مشارکت فراهم کند و اطمینان حاصل کنیم که پیشرفت سیاسی بین ایران و سایر کشورها که این توافق را امضا کرده اند ایجاد خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه هلند عامل بعدی را نگاه مثبت به روابط ایران و هلند دانست و گفت: امیدواریم این روابط در زمینه های فرهنگی و سایر زمینه ها گسترش یابد.

 

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تاثیرات اجرای برجام اظهار داشت: هنوز برجام اجرایی نشده است اما پیش از اجرای برجام شاهد آن بودیم که بنگاه های اقتصادی جهان حضور پررنگی در ایران را آغاز کردند.

 

وی ابراز امیدواری کرد که توافق از افزایش تحریم ها جلوگیری کند و تحریم هایی که از سال 92 رو به صعود بود رفته رفته متوقف شوند.

 

اجرای درست توافق بهترین ضمانت برای ادامه حیات این توافق است

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر اینکه این آمادگی باید وجود داشته باشد که آثار مثبت توافق خود را نشان دهد تصریح کرد: اعضای اتحادیه اروپا باید بدانند که اجرای درست توافق بهترین ضمانت برای ادامه حیات این توافق است.

 

ظریف با تاکید بر این موضوع که باید به توافق اخیر به چشم یک دستاورد دیپلماسی نگاه کرد گفت: توافق حاصل شده یک دستاورد دیپلماسی است نه یک معامله و با این شرایط زمینه مناسب برای اجرای صحیح آن و الگو شدن این توافق فراهم خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما