شناسهٔ خبر: 7894576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظریف: روابط سیاسی ایران و هلند توسعه می یابد/اجرای درست توافق، بهترین ضمانت برای ادامه آن است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: روابط سیاسی ایران و هلند که در چند سال اخیر تا حد قابل توجهی کاهش یافته بود، گسترش می یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدجواد ظریف روز یکشنبه در نشست خبری با وزیر خارجه هلند افزود: ایران و هلند دارای روابط بسیار طولانی از چندین قرن پیش هستند و ارتباطات گسترده سیاسی و اقتصادی بین دو کشور وجود داشته است.
وی اظهار داشت: این روابط به دلیل شرایط چند سال گذشته تا حد قابل توجهی کاهش یافته و اکنون این امکان فراهم است که با عبور از مشکلات قبل به روابط گذشته بازگردیم.
وزیر امور خارجه یادآور شد که 14 سال است وزیر خارجه هلند به ایران سفر نکرده بود.
ظریف در ادامه به ریاست دوره ای اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه اول سال آینده هلند ریاست دوره ای اتحاد اروپا را به عهده می گیرد.
وی ادامه داد: این دوره یکی از مقاطع مهمی است که با اجرای برجام مسوولیت سنگینی برای اطمینان از اجرای تعهدات متقابل بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود که هلند مسوولیت آن را برعهده می گیرد.
وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: ایران و هلند دارای روابط بسیار طولانی در زمینه های سیاسی و اقتصادی بوده است و متاسفانه به دلیل شرایط چند سال گذشته تا حد قابل توجهی این روابط کاهش پیدا کرده است که امروز ما این امکان را داریم با عبور از مشکلات گذشته به روابطی که می تواند برای دو کشور مفید باشد، باز گردیم.
ظریف با بیان این که حوزه های همکاری اقتصادی دو کشور به صورت سنتی در زمینه نفت، گاز و انرژی بوده است، گفت: در زمینه مدیریت منابع آبی، کشاورزی و سایر موضوعاتی که هلند در آنها پیشرفت قابل توجهی داشته است می تواند برای منافع دو کشور و دو ملت مفید باشد که تهران و آمستردام در این بخش ها همکاری خواهند کرد.
وی افزود: در حوزه سیاسی ما توافق کردیم تعاملات دو کشور گسترش یابد و همچنین در حوزه های مختلف ازجمله مبارزه با مواد مخدر و حقوق بشر که موضوعات مورد علاقه دو طرف است، ایران و هلند گفت و گو می کنند.
وزیر امورخارجه ادامه داد: در مورد موضوعات منطقه ای با توجه به مشکلاتی که جامعه بین المللی با آن مواجه است بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

** مشکل در روابط ایران با آمریکا بی اعتمادی است
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با کشورهای اروپایی گفت: روابط ما با هلند و سایر کشورهای اروپایی روابطی تاریخی است که در برهه هایی دچار معضلاتی شده است، برخی از آنها با فشار آمریکا بر اساس سیاست تحریم های فرامرزی غیرعادلانه و غیرقانونی این کشور شکل گرفته بود.
وی خاطرنشان کرد: مشکل روابط ایران با آمریکا، بی اعتمادی است که مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتار دولتمردان آمریکایی دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که در ماه های گذشته به ویژه پس از توافق برجام توسط مقامات آمریکایی برای راضی کردن منتقدان شکل گرفته، کمکی به اعتماد از دست رفته نکرده است.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهارامیدواری کرد: آمریکا در اجرای توافق با جدیت تعهدات خود را اجرا کند و از این مسیر بتواند مقداری از بی اعتمادی که طی دهه های گذشته ایجاد شده را رفع کند و همچنین زمینه جدیدی برای برخورد با جمهوری اسلامی ایران را نشان دهد.
ظریف یادآور شد: ما آمادگی داریم با شرکای خود در اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تعامل داشته باشیم.
وی با بیان این که موضوعات منطقه ای و معضلات بین المللی زمینه خوبی برای همکاری ها فراهم می کند، ادامه داد: توسعه روابط اقتصادی هم زمینه خوبی را برای همکاری های ایران و هلند و سایر کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آثار و نتایج اجرای برجام و تاثیر آن بر مردم ایران اظهار داشت: هنوز برجام اجرایی نشده و قبل از اجرا شدن آن، حضور گسترده بنگاه های خارجی در ایران آغاز شده است اما باید از دو منظر به نتایج برجام و توافق ژنو نگریست.
ظریف، جلوگیری از گسترده شدن تحریم ها که توافق ژنو آن را عملی کرده و کمتر به آن توجه می شود را یکی از نتایج برجام دانست و گفت: تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه از سال 90 مسیر افزایشی طی کردند که این مسیر افزایش تحریم ها در سال 92 متوقف شد. شما باید این شرایط را با شرایطی که این اتفاق نمی افتاد، مقایسه کنید.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بعد از اجرایی شدن توافق باید این آمادگی وجود داشته باشد تا نتایج مثبت به تدریج خود را نشان دهد.
ظریف افزود: جامعه بین الملل به ویژه اتحادیه اروپا باید توجه کنند که اجرای درست و جدی توافق، بهترین ضمانت برای ادامه حیات توافق است.
وی تصریح کرد: باید به توافق به عنوان یک دستاورد دیپلماسی نگاه کنیم نه یک معامله و اگر نگاه این گونه باشد، هم زمینه برای اجرای این توافق فراهم می شود و هم این توافق نمونه ای برای رفتار آینده سایر کشورها خواهد بود.
به گزارش ایرنا، برت کوئندرس وزیر خارجه هلند در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف و به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات ایرانی در راستای تقویت مناسبات تهران و آمستردام بامداد امروز وارد تهران شد.
دیدار با ظریف وزیر امور خارجه و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری از جمله برنامه های سفر این دیپلمات هلندی به تهران است.
سیام**2021**9012**1058** 3053** 1336

نظر شما