شناسهٔ خبر: 75851329 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

چگونه «مرسدس ‎بنز» آدرنالین بیشتری به دنیای اسپرت تزریق کرد؟... -

اقتصاد ایران: AMG خلاصه‌ای از سدان پرفورمنسی کامپکت مرسدس‌بنز است که رقیب جدی برای سوپراسپرت‌ها و گزینه‌های اسپرت به‌شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

اگرچه تا امروز C۶۳ AMG را تنها با موتور ۸ سیلندر و صدای خروجی مهیج می‌شناختیم، اما از امروز باید از این سوپرسدان به‌عنوان قوی‌ترین خودرو چهار سیلندر جهان یاد کنیم. البته این مسأله جای تعجب چندانی هم ندارد؛ چراکه مرسدس‌بنز در طراحی و ساخت موتورهای فوق قدرتمند چهار سیلندر تبحر خاصی داشته و با CLA۴۵ S AMG این مقوله را به‌خوبی نشان داد تا سرلوحه دیگر کمپانی‌های مطرح در جهان باشد.

اما سورپرایزهای مرسدس‌بنز برای دنیای اسپرت، پایانی ندارد. اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی بود که این خودروساز مطرح و صاحب‌سبک، قوی‌ترین سدان کامپکت ۴ سیلندر خود را معرفی کرد. این سوپرسدان C۶۳ S AMG E Performance F۱ Edition است. مرسدس‌بنز این خودرو را تصویری از آینده برقی در دنیای اسپرت با فناوری خاص فرمولا می‌داند.

استایلی که یادآور فرمولا است

C۶۳ S AMG E Performance F۱ Edition نسخه‌ای فوق قدرتمند، پرفورمنسی و اسپرت‌تر از C۴۳ AMG است. طراحان مرسدس‌بنز رنگ خاکستری منحصربه‌فرد یونی آلپاین MANUFAKTUR را برای این سوپرسدان در نظر گرفته‌اند تا به این ترتیب ویژگی‌های این خودرو از سایر مدل‌ها متمایز شود.

پروفیل بدنه C۶۳ S AMG E Performance F۱ Edition با خطوط سیال شکل گرفته که با توجه به اورهنگ‌های نسبتا کوتاه، زاویه کمانی سقف و زاویه بیشتر ستون C حالت فست‌بک کوپه به‌خود گرفته و جذابیت سدان اسپرت را افزایش می‌دهد.

انتخاب رنگ خاکستری یونی با ترکیب رنگ مشکی در قسمت پایینی بدنه به‌همراه کیت بدنه قرمز رنگ، همان سبک خودروهای فرمولا مرسدس‌بنز را القا می‌کند. اضافه شدن رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج‌شده پنج پره دوقلو و طراحی منحصربه‌فرد آیردینامیک مشابه محصولات فرمولا مرسدس‌بنز، اسپرت بودن و هیجان این سوپرسدان را دوچندان می‌کند. طراحی رینگ‌ها با رنگ مشکی پیانویی از طرح رینگ‌های FIA F۱ Medical Car مرسدس‌بنز پیروی می‌کند.

در نمای جلو، چراغ‌های جمع‌وجور با LED به فرم L، چراغ‌های پیشرفته مرسدس‌بنز، جلوپنجره ۶ ضلعی با خطوط عمودی به‌سبک AMG، خطوط تیز روی کاپوت و فرم ورودی‌های هوا درون سپر، چهره‌ای تهاجمی و خشن ایجاد کرده است.

در نمای عقب چراغ‌های کشیده مثلث‌شکل، اسپویلر فیبرکربنی روی درِ صندوق عقب، دیفیوزر و اگزوزهای دوبل مربع‌شکل در طرفین سپر، هیجان بیشتری به C۶۳ S AMG E Performance F۱ Edition می‌بخشند. اضافه شدن قطعاتی مانند لیپ بزرگ مشکی قرمز در جلو، رکاب قرمز مشکی و لیپ زیر سپر عقب به‌رنگ مشکی قرمز و دیفیوزر و اسپویلر فیبرکربنی، تنها به‌منظور هیجان و حس اسپرت بودن بیشتر نصب شده است.

طراحی داخلی هیجان‌انگیز و اسپرت

با باز کردن درهای مرسدس‌بنز C۶۳ S AMG E Performance F۱ Edition، طراحی اسپرت و نوین آن در نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کند. این نسخه ارتقایافته و خاص‌تر از C۶۳ S AMG E Performance است که به‌لحاظ طراحی و فنی دستخوش تغییرات اندکی شده است.

نمایشگر ۱۲.۳ اینچی افقی برای کلاستر و نمایشگر ۱۱.۹ اینچی عمودی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی مجهز به جدیدترین سیستم MBUX، فضای داخلی را کاملا پیشرفته و مدرن جلوه می‌دهد. طراحی دریچه‌های کروی‌شکل، نورپردازی داخلی و استفاده از قطعات دکوراتیو کروم و چرم مرینو، کابین سوپرسدان را لوکس و جذاب می‌کند.

صندلی‌های اسپرت با لوگوی AMG، دوخت خاص، کمربندهای ایمنی و غربیلک‌فرمان دی‌کات اسپرت قرمزرنگ همراه با دو پدال شیفتر بزرگ تیتانیومی، حس رانندگی بی‌نظیر و هیجان‌انگیزی را به سرنشینان هدیه می‌دهد.

مهم‌ترین آپشن‌ها شامل سیستم MBUX، هدآپ دیسپلی سه‌بعدی، کروز کنترل پیشرفته، سیستم پارک هوشمند، سیستم پیشگیری از برخورد، دوربین ۳۶۰ درجه، پایش نقاط کور، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری خودکار، ۱۰ ایربگ، سامانه پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش و گردش، فرمان الکتریکی، سیستم تهویه سه‌گانه و ماساژور صندلی‌های جلو است.

شاهکار مهندسی مرسدس‌بنز

زیر کاپوت این سوپرسدان، یک موتور کم‌حجم اما بسیار پرتوان جا خوش کرده است. C۶۳ S AMG E Performance F۱ Edition دارای یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری با تکنولوژی تویین‌توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم است. موتور بنزینی M۱۳۹L با حجم دقیق ۱۹۹۱ سی‌سی، سرسیلندر آلومینیومی، قطر سیلندر ۸۳ میلی‌متر، کورس پیستون ۹۲ میلی‌متر، نسبت تراکم ۹ به ۱ و سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها همراه با توربوی نسل جدید، حداکثر ۴۷۶ اسب‌بخار قدرت در دور ۶۷۵۰ و ۵۴۵ نیوتون‌متر گشتاور در دور ۵۵۰۰ تولید می‌کند.

یک موتور الکتریکی در محور عقب نیز تعبیه شده است تا با هماهنگی پیشرانه بنزینی و ساختار MHEV، حداکثر ۶۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتون‌متر گشتاور فراهم شود. این نیرو به چهار چرخ توسط گیربکس ۹ سرعته جی-ترونیک اسپیدشفت و سیستم فورماتیک پلاس منتقل می‌شود.

این سوپرسدان چه در چنته دارد؟

با نصب قطعات فیبرکربنی، C۶۳ S AMG E Performance F۱ Edition کاهش وزن حدود ۸۰ کیلوگرمی را تجربه کرده است. در حالت اسپرت‌-پلاس، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۳.۴ ثانیه است و حداکثر سرعت خودرو ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

سیستم تعلیق تطبیقی و اگزوز فعال AMG از دیگر ویژگی‌های نسخه اسپرت این سوپرسدان هستند.

برچسب‌ها: