شناسهٔ خبر: 75809383 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

دنا پلاس توربو یا تارا توربو؟ رقابتی هیجان‌ انگیز در جاده‌ های ایران

رکنا: تارا توربو و دنا پلاس توربو، 2 سدان ملی پرطرفدار بازار ایران با امکانات و مشخصات متفاوت هستند که رقابتی جذاب و پرهیجان را در میان علاقه‌مندان خودرو ایجاد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، رقابت میان خودروهای ملی در بازار ایران با حضور دو مدل محبوب، یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا توربو به سطح جدیدی رسیده است. هر دو این محصولات به عنوان نماد تلاش خودروسازهای داخلی برای ارتقا کیفیت، فناوری و طراحی به شمار می‌روند. تارا توربو بر پایه معماری پژو 301 ساخته شده و از پلتفرم اروپایی بهره می‌برد، در حالی که دنا پلاس توربو مدل ارتقا یافته‌ای از سری سمند است که کاملاً بر اساس قابلیت‌های داخلی توسعه یافته است.

2 رویکرد متفاوت در صنعت خودروسازی

این مقایسه فراتر از یک رقابت ساده میان فناوری، شتاب‌گیری یا تجهیزات رفاهی است. در واقع، رقابت میان این دو خودرو نشان‌دهنده دو مسیر متفاوت توسعه در صنعت خودروسازی ایران است: یکی مبتنی بر استفاده از مبانی فنی جهانی و دیگری بر محور سرمایه‌گذاری داخلی .از این رو، مرور عملکرد و طراحی این دو خودرو، برداشتی از آینده بازار خودروهای ملی ایران خواهد بود.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی بیرونی، تارا توربو و دنا پلاس دو مسیر کاملاً متفاوت را دنبال کرده‌اند. نظر نهایی درباره زیبایی خودروها امری کاملاً سلیقه‌ای است. در حالی که تارا با طراحی ساده و کاربردی خود به خانواده‌ها توجه دارد، دنا پلاس با خطوط خشن‌تر و جسورانه‌تر بیشتر جلب توجه جوانان را هدف گرفته است.

ظاهر خارجی تارا توربو

تارا اتوماتیک در نمای جلویی چراغ‌های کشیده و جلوپنجره‌ای چند وجهی و عریض را ارائه می‌دهد که ترکیب آن‌ها نمایی شیک و عامه‌پسند ایجاد کرده است. در نمای عقب نیز، طراحی چراغ‌های پیوسته مطابق با ترندهای مدرن به چشم می‌خورد که هرچند جذاب است، اما سپر عقبی همچنان ساده به نظر می‌رسد.

ظاهر خارجی دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو اما در نمای جلویی دارای چراغ‌هایی است که با طراحی دقیق خود، حالت خشن و جدی‌ای به خودرو می‌بخشد. جلوپنجره دو تکه با خطوط کرومی به کار رفته، حالتی خاص به آن داده است. در نمای عقب هرچند طراحی چراغ‌ها نسبتاً ساده و سه گوش هستند، اما هماهنگی کم‌تری با نمای جلویی دارند.

فضای داخلی

در طراحی داخلی، هر دو خودرو سبک متفاوتی را ارائه می‌دهند و به طور کلی از جریان‌های روز طراحی جهانی پیروی نکرده‌اند. تارا و دنا هر یک نقاط قوت و ضعف خاص خود را در این زمینه دارند.

کابین تارا توربو

فضای داخلی تارا توربو از زیبایی بصری خاصی بهره‌مند نیست و طراحی داشبورد و فرمان دی‌کات آن ساده و بدون هماهنگی است. اما از حیث فضای داخلی، به‌ویژه برای سرنشینان عقب، بسیار مناسب بوده و جای کافی برای اعضای خانواده فراهم کرده است. یکی از ضعف‌های این خودرو، عدم دسترسی مناسب به فضاهای قرارگیری وسایل در کابین است.

کابین دنا پلاس توربو

دنا پلاس هم طراحی داخلی پیچیده‌ای ارائه نمی‌دهد، هرچند نسبت به تارا از جذابیت بصری بیشتری برخوردار است. با این حال، محدودیت فضای کابین، به‌خصوص برای صندلی‌های عقب، نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود که ممکن است برای خانواده‌ها مشکل‌ساز باشد. از نظر کیفیت متریال، هر دو خودرو در سطح مشابهی قرار دارند.

مشخصات فنی

برتری اصلی یکی از این دو خودرو بستگی زیادی به مشخصات فنی و توانایی قوای محرکه آن‌ها دارد. هرچند از بسیاری جهات مشابه هستند، اما تفاوت‌هایی در پیشرانه و عملکرد آن‌ها دیده می‌شود.

پیشرانه دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو به موتور EF7 توربوشارژ مجهز شده است که توان تولید 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر را دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 10 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی‌اش 7.8 لیتر بر 100 کیلومتر است.

پیشرانه تارا توربو

تارا توربو از نسل جدید موتورهای EF7 توربو (EFP) استفاده می‌کند که توان بیشتری معادل 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متر ارائه می‌دهد. این خودرو با جعبه‌دنده شش سرعته خودکار شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر را در حدود 10.3 ثانیه انجام داده و مصرف سوخت متوسط آن 7.5 لیتر اعلام شده است.

نتیجه‌گیری

با نگاهی به جوانب مختلف، می‌توان تارا توربو را محصولی بالغ‌تر و با هماهنگی مهندسی بهتر در میان محصولات ایران‌ خودرو دانست. بهره‌گیری از پلتفرم معتبر گروه PSA و هماهنگی بین موتور و جعبه‌دنده این خودرو را به انتخابی مناسب برای استفاده شهری و بلندمدت تبدیل کرده است.

در مقابل، دنا پلاس توربو با شخصیتی اسپرت‌تر و تجربه‌ای پرانرژی‌تر در رانندگی، تکیه بر ویژگی‌هایی مثل گیربکس تیپ‌ترونیک و حالت‌های اسپرت و برفی، جذابیت ویژه‌ای برای مشتریان جوان و علاقه‌مند به هیجان ایجاد کرده است. در نتیجه، انتخاب نهایی به ترجیحات و نیازهای هر خریدار بستگی خواهد داشت.