به گزارش روز شنبه ایرنا؛ حجتالاسلاموالمسلمین حبیبالله غفوری در مجلس روضه خانگی بهمناسبت شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره شهیده فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) و اشاره به اینکه آنچه انسان از تاریخ و از سرگذشت این دوران کوتاه زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) به دست میآورد، یکی از حساسترین دورانهای تاریخ اسلام است، بیان کرد: حضرت در بیست جمادیالثانی سال پنجم بعد از بعثت متولد شدند و هجده سال دوران حیات آن حضرت، دورانی کاملاً دشوار و پر فراز و نشیب است.
وی با مروری بر دوران ابتدایی زندگی حضرت اظهار داشت: اوایل زندگی حضرت همزمان با محاصره اقتصادی دشمن و سالهای شعب ابیطالب است؛ در همان سنین طفولیت، «امالحَزن» این خانواده به وفات رکن رکین این خاندان یعنی خدیجه کبری (سلاماللهعلیها) مبتلا میشود.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه دوران فقدان مادر و بعد رسیدگی به بزرگترین شخصیت عالم، اشرف انبیا، وجود مقدس پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، از سوی دختری خردسال صورت میگیرد، عنوان کرد: در همان سنین طفولیت، فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) برای پدر مادری میکند و از اینرو پیامبر او را «امابیها» نامیدند.
وی افزود: پس از هجرت، وجود مقدس صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) همراه با امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسلام) و فاطمه بنتاسد، مسیر دشوار مکه تا مدینه را طی کردند؛ هجرتی که در تاریخ به «هجرت فواطم ثلاث» مشهور است. این هجرت در شرایطی انجام شد که مسلمانان در اوج فشار مشرکان بودند و حتی برای ترور پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) توطئه کرده بودند.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری، صبر و ایستادگی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را ستود و گفت: تمام دوران حیات این بانوی بزرگوار، مقاطع دشوار و حساس شکلگیری اساس اسلام است؛ و حضرت در اوج محرومیت و دشواری، چون کوهی استوار در مسیر رسالت ایستاد و مأموریتهای سنگینی را بر دوش کشید که در شرایط عادی، حتی تصور آن ذهن انسان را متزلزل میکند.
او با مروری بر دوران مدینه اظهار داشت: با اینکه در مدینه شرایط تا حدودی متفاوت بود، اما دشواریها پایان نیافت؛ چه پیش از ازدواج و چه پس از آن، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در کنار پدر و سپس همسر بزرگوارش، همواره در صف نخست حمایت، همراهی و پشتیبانی از جبهه حق قرار داشت.

امامجمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اصل دشواری و بار سنگین جهاد فیسبیلالله بر دوش پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) بود، عنوان کرد: حضرت صدیقه طاهره (سلاماللهعلیها) در تمام این مسیر، همراه و یاور آن دو بزرگوار بود، در حالی که زندگیشان سرشار از سادگی و فقر بود، اما ایستادگی و استقامتشان در اوج قرار داشت.
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) هرگاه فقیری نزدشان میآمد و چیزی میخواست، او را به خانه فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) حواله میدادند. در روایتی آمده است که شبی حضرت، طعام اندکی را که برای خود داشتند، به فقیر بخشیدند؛ فرزندان را خواباندند، چراغ را خاموش کردند و خود تنها وانمود کردند که غذا میخورند تا فقیر با آرامش غذا بخورد. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) صبح در مسجد تا حضرت علی (علیهالسلام) را دیدند، از محراب بیرون آمدند و فرمودند: «شما کاری کردید که خدا را به عجب واداشتید».
نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه در ادامه بیانات خود ضمن اشاره به دوران پایانی حیات پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، بیان کرد: این دوران هم به همین شرایط میگذرد و سپری میشود تا میرسد به دوران رحلت پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و از آن پس است که تازه دشواریها آغاز میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری، سرّ عظمت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را در خلقت ویژه او دانست و گفت: خدای متعال طراحی آفرینش این وجود مقدس را خود انجام داده است؛ فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) حوراء انسیه است، یعنی در اصل حوراء است و از عالم ملکوت آمده است. در معراج، میوهای به پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) داده شد تا نور وجود زهرا (سلاماللهعلیها) در وجود ایشان قرار گیرد. سپس به پیامبر امر شد که چهل روز فاصله بگیرد، روزها روزه و شبها به عبادت بپردازد، و افطار و سحریاش از بهشت فراهم میشد؛ زیرا قرار بود وجود مقدس فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) در عالم مادی تجلی یابد.
وی با مروری بر جایگاه ویژه این وجود مبارک اظهار داشت: تمام جزئیات این خلقت، از نامگذاری تا تولد، از حضور بانوان بهشتی در کنار خدیجه کبری (سلاماللهعلیها) تا آوردن آب و حوله بهشتی، همه طراحیهایی است از سوی خدای متعال برای این وجود مقدس؛ زیرا بنا بود قله هدایت در عالم هستی برپا شود.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به نقش بیبدیل حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در استمرار هدایت بشر، عنوان کرد: کسی که باید در اوج دوران نبوت، پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را همراهی کند و مادری نماید و پس از آن سلسله امامت را بنیانگذاری نماید، وجود مقدس فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) است؛ محوری که بر مدار آن، تمام خاندان رسالت و ولایت و امامت شکل گرفته است.
وی افزود: در زیارتنامه وجود مقدس فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) میخوانیم که خدای متعال پیش از آفرینش، او را آزمود و چون او را «صابر» یافت، آفرید: «وَ وَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً». یعنی خداوند پیش از خلقت، صبر بیکران او را دید و سپس اراده فرمود تا او را بیافریند.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری با اشاره به این حقیقت که وجود مقدس زهرا (سلاماللهعلیها) برای صبری فراتر از طاقت بشر آفریده شد، گفت: خدای متعال با آگاهی از همه حوادث آینده، این وجود را با ظرفیت صبر، تحمل، استقامت و پایداری در دفاع از حق خلق کرد. از شعب ابیطالب تا حوادث پس از رحلت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، صبری که حضرت نشان داد صبر یک امت بود نه صبر یک انسان.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به مأموریت سنگین حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) عنوان کرد: آن حضرت مأمور بود تا نگذارد جامعه اسلامی از هم بپاشد، رسالت دچار سستی شود و مسیر ولایت اهلبیت (علیهمالسلام) به فراموشی سپرده شود. او باید دوران نبوت را تدارک میدید و جامعه را تا دوران امامت هدایت مینمود.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر ماجرایی از مرحوم علامه امینی خاطرنشان کرد: در مجلسی از علمای اهل سنت، علامه امینی حدیث پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را خواند که فرمود: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً». ایشان پرسیدند: آیا کسی در سند یا دلالت این حدیث تردید دارد؟ همه گفتند: خیر. سپس فرمود: فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) که «بَضعَةٌ مِنّی» و «سَیِّدَةُ نِساءِ العالَمین» است، آیا امام زمانش را شناخت یا نه؟ همه پذیرفتند که شناخت. آنگاه پرسید: امام زمان او که بود؟ و هیچکس نتوانست پاسخ دهد.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری ضمن اشاره به این واقعه عنوان کرد: فن و استدلال علامه امینی نشان میدهد که بزرگترین و تأثیرگذارترین حجت بر اثبات امامت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و فرزندان طاهرینش، وجود مقدس فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) است؛ بانویی که در راه ولایت ایستاد و استوار ماند.
نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه در ادامه بیانات خود ضمن تأکید بر نقش تاریخی حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) در پاسداری از اسلام، بیان کرد: آنچه از اسلام باقی مانده است نتیجه همین صبر و استقامت وجود مقدس فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) در حساسترین دوران تاریخی اسلام بود که ممکن بود شرایط به نحوی شود که هیچ اثری از اسلام باقی نماند؛ اما وجود مقدس حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) تبدیل به پرچمی همیشه در اهتزاز و مشعلی نورانی شد که تا قیام قیامت بشریت را هدایت میکند.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری سرّالاسرار این هدایت را همان دانست که در روایات آمده است و گفت: منابع معتبر روایی ما نقل کردهاند که در آن هفتاد و پنج روز، جبرئیل مکرراً محضر فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) میرسید و اخبار آینده را تا قیام قیامت برای ایشان بیان میکرد. حضرت فاطمه املا میفرمود و امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام) مینوشت و مجموعه آنها شد «مصحف فاطمه»، کتاب هدایت بشر تا قیام قیامت که نزد ائمه طاهرین(علیهمالسلام) موجود است.
وی با مروری بر جایگاه ملکوتی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) اظهار داشت: جبرئیل، ملک مقرب و اعظم، جز بر انبیای بزرگ و صاحبان شریعت نازل نمیشود، اما در آن هفتاد و پنج روز، محضر فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) میرسید و اخبار را از سوی خداوند متعال برای آن حضرت بیان میکرد. این شأن، شأن انبیای بزرگ است، ولی خداوند به دلیل صبری که در وجود فاطمه از پیش مشاهده کرد، این عظمت و مقام را به او عطا فرمود تا محور خاندان رسالت و امامت شود.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به حدیث کسا عنوان کرد: در حدیث کسا، وقتی خداوند متعال میخواهد اهل عبا را معرفی کند، محوریت با فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) است؛ آنجا که میفرماید: «فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها». یعنی فاطمه است و پدر فاطمه، فاطمه است و همسر فاطمه، فاطمه است و فرزندان فاطمه؛ محور همه وجود مقدس فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) است.
وی افزود: علمای بزرگ و راویان حدیث فرمودهاند که آنچه ما درباره فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) میگوییم، حقیقت وجود ایشان نیست، بلکه در حد فهم ما است. حقیقت وجود مقدس آن حضرت بسی والاتر است، اما آنچه برای انسان دشوار است این است که چنین شخصیت باعظمتی در میان مردمی زندگی میکرد که آنان نتوانستند او را بشناسند.

حجتالاسلاموالمسلمین غفوری معرفت به حضرات معصومین (علیهمالسلام) را بزرگترین نیاز هر شیعه دانست و تصریح کرد: معرفت نسبتبه فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) از مهمترین تکالیف شیعه است. مردم زمان حضرت در ظاهر او را میدیدند ولی نشناختند؛ نهتنها از وجود باعظمتش بهره معرفتی و ایمانی نبردند، بلکه ظلمی بزرگ در حقش روا داشتند.
وی با اشاره به حادثه هجوم به خانه فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) برشمرد و بیان کرد: پس از نزول آیه تطهیر، که خدای متعال فرمود: ﴿إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا﴾ هر روز پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) درِ خانه اهلبیت میآمد و میفرمود: «قُومُوا یا أَهْلَ الْبَیْتِ، إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا». اما همان مردم آمدند پشت همان در و گفتند: یا در را باز کنید یا خانه را آتش میزنیم. اطرافیان با تعجب گفتند اینجا خانه فاطمه (سلاماللهعلیها) است، اما پاسخ شنیدند: فاطمه باشد!
امام جمعه کرمانشاه افزود: هیزم آوردند و پشت در خانه آتش افروختند؛ نه در حالی که فاطمه در خانه بود، بلکه فاطمه پشت در بود. با لگد بر در نیمسوخته زدند تا جایی که صدای صیحه فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) اهل آسمان و زمین را لرزاند. آن آتش، هنوز شعلهور است و ایمان بسیاری را میسوزاند.