نشست مطبوعاتی دوجانبه سخنگوی شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران صبح امروز دوشنبه ۱۲ آبان ۴۰۴ در مرکز شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار شد.
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ابتدای این نشست با اشاره به روند نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران گفت: از سال ۱۳۹۲ تا چند سال گذشته هیچ اتوبوس جدیدی به ناوگان شهری اضافه نشده بود و ما میراثی از اتوبوسهای فرسوده را تحویل گرفتیم که پاسخگوی نیاز شهروندان نبود. اما با برنامهریزی دقیق در دوره جدید مدیریت شهری، روند نوسازی و برقیسازی ناوگان با سرعت در حال اجراست.
قیومی تصریح کرد: در قالب برنامه چهارم تحول و توسعه شهر تهران، قراردادهای متعددی با شرکتهای داخلی از جمله «عقاب» و «اسنا» برای تأمین اتوبوسهای جدید امضا شده است. تاکنون ۶۰ درصد از قرارداد ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحویل گرفته شده و مابقی نیز در حال ساخت و تحویل هستند.
وی افزود: این اقدام نقطه عطفی در بازسازی ناوگان است و شهرداری تهران با اتکا به منابع داخلی خود، این پروژه را عملیاتی کرده است.
وی بر لزوم توسعه برقیسازی تأکید کرد و گفت: تثبیت استفاده از اتوبوسهای برقی در تهران یکی از تصمیمهای شجاعانه مدیریت شهری بود. تاکنون ۳۹۰ دستگاه اتوبوس تمامبرقی در پایتخت به کار گرفته شده و ۵۰ درصد از ناوگان هسته مرکزی شهر را پوشش میدهد. با اضافه شدن ۱۱۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری دیگر، تا پایان سال کل خطوط مرکزی بهطور کامل برقی خواهند شد.
قیومی با اشاره به ویژگیهای فنی اتوبوسهای جدید اظهار داشت: هر دستگاه اتوبوس برقی با یکبار شارژ قادر است تا ۲۸۰ کیلومتر مسیر را طی کند و در پایان خدمت روزانه بیش از ۴۰ درصد شارژ آن باقی میماند. این ناوگان در ساعات شب شارژ میشود و فشاری به شبکه برق وارد نمیکند. کاهش مصرف گازوئیل تا بیش از ۵۰ هزار لیتر در سال به ازای هر اتوبوس، از مهمترین مزایای این طرح است.
مدیرعامل شرکت واحد تهران افزود: تا پایان سال جاری، ۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران نوسازی خواهد شد و برای نخستینبار متروباسهای ۲۶ متری تمامبرقی در خطوط تندرو به کار گرفته میشوند.
قیومی درباره نوسازی خطوط بیآرتی گفت: حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی جدید نیز برای نوسازی خطوط تندرو خریداری شده که بهزودی وارد مدار خواهند شد. این خطوط بهدلیل جابهجایی بیش از یکمیلیون مسافر روزانه از اهمیت ویژهای برخوردارند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامهریزی انجامشده، ۳۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری و ۷۵ دستگاه متروباس ۲۶ متری تمامبرقی نیز در دستور کار است. با اجرای این طرحها، ۶۰ درصد از ناوگان خطوط تندرو برقی و ۴۰ درصد دیزلی خواهد بود تا توازن فنی در بهرهبرداری حفظ شود.
مدیرعامل شرکت واحد افزود: با اجرای این طرحها، تهران برای نخستینبار صاحب یک ناوگان مدرن، پاک و کارآمد میشود که تا ده سال آینده پاسخگوی نیازهای شهروندان خواهد بود. این سطح از نوسازی و برقیسازی تاکنون در کشور سابقه نداشته است.
قیومی همچنین از توسعه سامانههای ویژه معلولان و جانبازان خبر داد و گفت: اکنون بیش از پنجهزار نفر از شهروندان دارای معلولیت از خدمات ویژه اتوبوسرانی استفاده میکنند و برنامهریزی شده تا ناوگان ویژه آنان نیز به ۵۰۰ دستگاه افزایش یابد.
وی به برنامههای فرهنگی این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: مانیتورهای داخلی اتوبوسها برای پخش محتوای آموزشی و فرهنگی در زمینه سلامت، محیط زیست و مشاوره اجتماعی فعال شدهاند تا از ظرفیت ناوگان در حوزه فرهنگسازی نیز بهره گرفته شود.
مدیرعامل شرکت واحد از بازبینی خطوط اتوبوسرانی خبر داد و افزود: بهدلیل گسترش جمعیت در مناطق جدید شهر، طرح جامع بازنگری مسیرها و خطوط اتوبوسرانی در حال مطالعه است. هدف، دسترسی آسانتر ساکنان شهرکهای جدید به خطوط مترو و کاهش زمان سفرهای روزانه است.
قیومی تأکید کرد: نوسازی و برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران نهتنها به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی کمک میکند، بلکه نماد مدیریت هوشمند شهری است. امیدواریم با ادامه حمایتهای شهرداری و شورای شهر، تا پایان سال آینده شاهد تکمیل ۱۰۰ درصدی این پروژه و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهرانی باشیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: متأسفانه در خطوط تندرو تهران شرایط ایزوله وجود ندارد و ورود موتورسیکلتها، خودروها و حتی عابران باعث بروز حوادث برای رانندگان و مسافران میشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به چالشهای ایمنی در خطوط اتوبوسرانی پایتخت بیان کرد: در برخی کشورها خطوط ویژه کاملاً ایزولهاند و فقط اتوبوس اجازه تردد دارد، اما در تهران به دلیل تردد موتورسیکلتها، خودروها و حتی عابران، شاهد بروز حوادث هستیم. بسیاری از این اتفاقات به دلیل بیاحتیاطی و رعایت نکردن مقررات از سوی کاربران معابر رخ میدهد.
قیومی افزود: در برخی ایستگاهها، محل سوار شدن مسافران بهگونهای است که راننده دید کافی ندارد و همین مسئله احتمال بروز حادثه را افزایش میدهد. ما واقعاً خطوط ایزوله نداریم و این مسئله از دلایل اصلی وقوع سوانح است.
باید متولی مدیریت خطوط تندور اتوبوسرانی مشخص شود
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در ادامه گفت: باید بهصورت شفاف مشخص شود که مسئولیت مدیریت خطوط تندرو اتوبوسرانی با کدام نهاد است؛ شهرداری یا پلیس راهور، زیرا هر دستگاهی که بهرهبرداری میکند باید پاسخگوی اتفاقات و تخلفات احتمالی باشد.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به برخی ناهماهنگیها در مدیریت خطوط تندرو اتوبوسرانی پایتخت گفت: در حال حاضر حضور حجم بالایی از خودروها و موتورسیکلتها در مسیرهای ویژه اتوبوسرانی قابل قبول نیست. این مسئله باید با همکاری مشترک میان شهرداری و پلیس راهور تعیین تکلیف شود تا مدیریت واحد و پاسخگویی روشن در این بخش برقرار گردد.
وی افزود: این چالش بار دیگر ضرورت اجرای مدیریت واحد شهری را نشان میدهد وقتی شهرداری مسئول حوزه حملونقل شهری است، منطقی است که اختیار و مسئولیت اداره مسیرهای حملونقلی، از جمله خطوط تندرو، نیز بهطور کامل بر عهده شهرداری قرار گیرد تا بتواند متناسب با وظیفهاش پاسخگو باشد.
چراغهای هوشمند در مسیرهای پرتردد فعال شدند
محمدخانی تصریح کرد: در برخی چهارراهها و مسیرهای پرتردد، چراغهای هوشمند نصب و فعال شدهاند، اما این طرح نیازمند توسعه بیشتر بهویژه در خطوط پر ترافیک است.
سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع چراغهای هوشمند گفت: در تعدادی از چهارراهها و معابر اصلی پایتخت، چراغهای هوشمند راهاندازی شدهاند که تأثیر مثبتی بر روانسازی ترافیک داشتهاند. با این حال، باید این طرح بهویژه در مسیرهای پرتردد و خطوط ویژه گسترش یابد تا اثرگذاری آن محسوستر شود.
مسئولیت نظارت و مدیریت بر حریم شهر تهران بر عهده شهرداری است
محمدخانی ضمن اشاره به سخنان استاندار تهران بیان کرد: اظهارات استاندار تهران درباره حریم شهر، نشاندهنده بیاطلاعی و عدم تسلط ایشان بر این موضوع حساس است؛ این رویکرد نگرانکننده و برخلاف قانون مدیریت شهری است.
سخنگوی شهرداری تهران با ابراز تعجب از سخنان اخیر استاندار درباره مدیریت حریم شهر تهران گفت: بر اساس قانون، مسئولیت نظارت و مدیریت بر حریم شهر تهران بهطور صریح بر عهده شهرداری است و ایجاد هرگونه ساختار جدید در استانداری مغایر با سیاستهای کلان دولت و نص صریح قانون است.
محمدخانی افزود: شهرداری تهران در سه سال اخیر با اجرای مدل نظارت هوشمند، مقابله با ساختوسازهای غیرقانونی در حریم را آغاز کرده و همین اقدام با مقاومت برخی جریانهای اقتصادی و ذینفوذ روبهرو شده است. تلاش برای انتقال مدیریت حریم به استانداری در واقع پوششی برای تضعیف نظارت قانونی شهرداری است.
شهرداری تهران آماده همکاری با دولت برای توزیع گوشت و کالاهای تنظیم بازاری است
محمدخانی در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان درباره اقدامات شهرداری در میادین میوه و ترهبار برای تضمین دسترسی شهروندان به کالاهای اساسی با اشاره به اقدامات اخیر مدیریت شهری در حوزه توزیع کالاهای اساسی گفت: یکی از اولویتهای مهم شهرداری، افزایش دسترسی شهروندان به مراکز عرضه کالاهای اساسی است تا بتوانیم با توزیع عادلانه، نقش مؤثری در بهبود شرایط معیشتی مردم داشته باشیم.
سخنگوی شهرداری اظهار کرد: در همین روزها شش میدان جدید میوه و ترهبار افتتاح شده که با آغاز به کار آنها، شعاع دسترسی شهروندان به کالاهای اساسی کاهش یافته است. این روند ادامه خواهد داشت تا تمام مناطق پایتخت از شبکه توزیع منسجم بهرهمند شوند.
وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری آماده همکاری کامل با دولت در زمینه توزیع کالاهای تنظیم بازاری است، افزود: شهرداری تهران در هماهنگی کامل با دولت، زیرساخت لازم برای توزیع اقلامی، چون گوشت به قیمت مصوب را فراهم کرده است. این آمادگی وجود دارد که به محض تصمیم دولت، این طرح در گستره شهر اجرا شود تا مردم بتوانند با سهولت بیشتری به کالاهای اساسی دسترسی پیدا کنند.
توسعه فروش آنلاین کالاهای اساسی از طریق اپلیکیشن «شهرزاد»
وی در ادامه گفت: توسعه فروش آنلاین از طریق اپلیکیشن شهرزاد، گامی مهم برای توزیع دقیقتر و عادلانهتر کالاهای اساسی است.
محمدخانی گفت: در کنار افتتاح میادین جدید، یکی از اولویتهای مهم مدیریت شهری، توسعه فروش آنلاین کالاهای اساسی از طریق اپلیکیشن شهرزاد است. این طرح بهویژه برای شهروندانی که امکان حضور فیزیکی در میادین را ندارند، فرصت مناسبی ایجاد میکند تا اقلام مورد نیاز خود را بهصورت غیرحضوری تهیه کنند.
وی افزود: با اجرای این طرح، فرایند توزیع کالاهای اساسی هدفمندتر، شفافتر و عادلانهتر خواهد شد. شهرداری تهران با تکیه بر زیرساختهای دیجیتال و حملونقل شهری، آماده است تا خدمات خود را در این زمینه گسترش دهد و در همکاری با دستگاههای دولتی، زنجیره تأمین و توزیع را بهصورت هوشمند مدیریت کند.
محمدخانی در پایان تأکید کرد: موفقیت این طرحها نیازمند همکاری مستمر دولت و شهرداری است. هرچه هماهنگی میان این دو نهاد بیشتر شود، خدمترسانی به مردم در حوزه معیشت و کالاهای اساسی اثربخشتر خواهد بود.
انتهای پیام/