به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در نشست پویش مردمی به ساز مدرسه، بساز مدرسه با قدردانی از همراهی خیرین، مردم و دستگاههای مختلف در حمایت از آموزش و پرورش با اشاره به سابقه شکلگیری این حرکت ملی اظهار کرد: مشارکت خیرین سال گذشته ۳.۴ همت آغاز شد و با مشارکت خیرین، شرکتها و اقشار مختلف مردم به سرعت گسترش یافت. حضور پررنگ جامعه خیرین و نهادهای اجتماعی در این مسیر، نشان از ظرفیت عظیم مردمی در حمایت از آموزش و پرورش دارد.
وی عنوان کرد: هدف پویش به ساز مدرسه، بساز مدرسه صرفاً ساخت بنا نیست، بلکه توسعه همهجانبه مدارس در ابعاد مختلف است؛ از ساخت و تجهیز فضا گرفته تا حمایت از فعالیتهای آموزشی، پرورشی، مهارتی و فرهنگی. این پویش میخواهد الگویی نو از مشارکت اجتماعی را به جامعه معرفی کند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به بهرهگیری از فناوریهای نوین در اجرای این طرح گفت:برای گسترش مشارکت عمومی، سامانهای در دست طراحی است که همه مردم، در هر نقطه از کشور، بتوانند با چند کلیک و بدون نیاز به مراجعه حضوری، نیازهای مدارس را مشاهده و کمک خود را بهصورت مستقیم اعلام کنند. این کمکها تنها مالی نیست؛ هر فرد میتواند در قالب تأمین تجهیزات، تعمیرات، کمک آموزشی، یا حتی اهدای یک نیمکت، تلویزیون یا کامپیوتر در این حرکت سهیم باشد.
وی افزود: با همکاری شرکتهای دانشبنیان و مراکز علمی، در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا مدارس از فناوریهای نوین آموزشی نیز بهرهمند شوند؛ بهگونهای که یک کلاس درس در نقطهای از کشور بتواند با آزمایشگاه مرکزی یک دانشگاه یا کلاس دیگر در شهری دورتر ارتباط برقرار کند. این طرحها اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارند و بهزودی در قالب بستههای آموزشی جدید ارائه میشوند.
خانمحمدی ضمن اشاره به استقبال مردم از پویش، تصریح کرد:در یکی از بانکها، تنها طی یک هفته مبالغ قابل توجهی برای ساخت مدارس جمعآوری شد. این نشان میدهد که مردم و اولیای دانشآموزان آماده مشارکتاند و تنها باید مسیر و ابزار این مشارکت را برایشان هموار کنیم.
وی همچنین از اجرای طرحهای حمایتی نوین در مدارس خبر داد و گفت:یکی از ایدههای خلاقانهای که در حال اجراست، طرح تأمین تغذیه دانشآموزان است. برای مثال، والدینی که برای فرزند خود کارت تغذیه تهیه میکنند، میتوانند همزمان با همان تراکنش، هزینه تغذیه چند دانشآموز نیازمند در مناطق محروم را نیز پرداخت کنند. این حرکت کوچک، مصداق واقعی مدرسهسازی اجتماعی است.
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: در فاز اول پویش تکمیل حدود ۷ هزار پروژه آموزشی هدف گذاری شده است وعلاوه بر ساخت مدرسه تامین تجهیزات مدارس هم در این پویش مطرح است ، همچنین ساخت ۸۵۱ هنرستان در برنامه پیش بینی شده است.
در ادامه این نشست احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، با گرامیداشت فرارسیدن ایام ۱۳ آبان و یاد دانشآموزان شهید این روز، اظهار کرد: اموزش و پرورش یک امر اجتماعی و اصالتاً ملی است. بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه کشور در این مجموعه تربیت میشود؛ نیروی انسانیای که پایهگذار توسعه، پیشرفت و تمدنسازی در جمهوری اسلامی ایران است.
وی بابیان اینکه نظام آموزش و پرورش از دو بخش اصلی تشکیل شده است، افزود: بخش نخست، سختافزار آموزش و پرورش است که شامل فضاهای آموزشی، تجهیزات، امکانات، زیرساختها و حتی تأمین و معیشت معلمان میشودتا زمانی که این بخش بهدرستی طراحی و تقویت نشود، نمیتوان از بخش دوم، یعنی حوزه نرمافزاری آموزش و پرورش، انتظار مطلوبی داشت.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: بخش دوم آموزش و پرورش همان برنامهریزی تربیتی و آموزشی نسل آینده است، بخشی که مستقیماً با رشد فکری، فرهنگی و اخلاقی دانشآموزان ارتباط دارد. برای موفقیت این حوزه، باید ابتدا زیرساختهای سختافزاری را آماده و پایدار کنیم.
محمودزاده ضمن قدردانی از رویکرد دولت سیزدهم و رئیسجمهور در توجه ویژه به حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: نگاه رئیسجمهور در اولویت قرار دادن آموزش و پرورش بهعنوان محور توسعه کشور قابل تحسین است.
وی افزود: مشارکت مردم، خیرین، دستگاههای دولتی و غیردولتی و بنگاههای اقتصادی باید زیرساختهای آموزشی کشور را تقویت کنیم تا بخش تربیتی و فرهنگی نیز در مسیر رشد قرار گیرد.
وی با اشاره به رونق نهضت مدرسهسازی در کشور گفت: پویش ملی به ساز مدرسه، بساز مدرسه حرکتی ارزشمند است که با حمایت دولت و همراهی خیرین آغاز شده است. این پویش، بستری برای مشارکت عمومی مردم در ساخت و تجهیز مدارس است و هر فرد، فارغ از میزان توان مالی، میتواند در آن سهیم باشد.
محمودزاده افزود:در بسیاری از استانها شوراهای آموزش و پرورش بهصورت فعال وارد عمل شدهاند. اگر در گذشته این شوراها چهار تا شش جلسه در سال داشتند. امروز در برخی استانها تا ۱۷ جلسه تشکیل دادهاند. این امر نشان میدهد که نگاه به آموزش و پرورش در دولت جدید کاملاً جدی و هدفمند است.
وی عنوان کرد: با همت و همراهی همه دلسوزان تعلیم و تربیت، امید داریم که در سالهای نخست دولت چهاردهم، بخش سختافزاری آموزش و پرورش به ثبات و سامان کامل برسد و زمینه برای شکوفایی بخش نرمافزاری آن فراهم شود. این پویش گام مهمی در مسیر توسعه عدالت آموزشی و تربیت نسلی توانمند برای آینده کشور است.
در این نشست حمیدرضا شاه حسینی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه خبرنگاران را سفیران مدرسه سازی و رسالت بزرگی دارید، اظهار کرد: برای نخستینبار در تاریخ انقلاب، رئیسجمهور از محل منابع شخصی خود در امر مدرسهسازی مشارکت کرده است. این اقدام شایسته، الگوی عملی برای سایر مسئولان و مردم خواهد بود.
شاهحسینی ادامه داد: خیرین باید علاوه بر ساخت مدرسه، به امر مدرسهیاری توجه داشته باشند؛ یعنی در نگهداری، تجهیز، و حمایت از فعالیتهای آموزشی مدارس سهیم باشند. مردم ایران ذاتاً دارای روحیهی مشارکت و نوعدوستیاند و پویش بهساز، بساز مدرسه فرصتی است تا هرکس به اندازه توان خود، در آبادانی آموزش وپرورش کشور سهیم شود.
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز کشور تصریح کرد: این پویش به همه افراد اجازه میدهد، حتی با کمکهای کوچک از هزار تومان تا هر مبلغ دلخواه یا با اهدای مصالح ساختمانی مانند آجر، سیمان یا ماسه، در ساخت یا بازسازی مدارس مشارکت کنند. مهم نیت خیر و حضور داوطلبانه مردم است.
رییس مجمع خیرین مدرسه سازی با اشاره به نقش فرهنگی این حرکت ملی گفت:مدرسهسازی فقط ساخت دیوار و سقف نیست؛ باید به معلمداری و معلمیاری نیز توجه کرد. معلمان ستون فقرات آموزش و تربیتاند و حمایت از آنان در واقع حمایت از آینده کشور است.
شاهحسینی خاطرنشان کرد: پویش بهساز، بساز مدرسه حرکتی بیسابقه در تاریخ مشارکتهای مردمی است. اگر آموزش و پرورش پویا داشته باشیم، ایران آباد و پیشرفتهای خواهیم داشت. از همه مردم عزیز دعوت میکنم تا هر مقدار که در توان دارند، در این حرکت ملی شرکت کنند و برای آینده فرزندان این سرزمین قدمی بردارند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز در پاسخ به برنا اظهار کرد: خیرین در این پویش میتواند خود انتخاب کنند که کمک رسانی آنها در کدام منطقه و شهر صرف شود.
در این نشست ابوالفضل هندویان سخنگوی مجمع خیرین مدرسهساز کشور مدرسه را مادر کشور دانست و بیان کرد: در پویش بهساز مدرسه، بساز مدرسه همه میتوانند در امر مدرسهسازی مشارکت کنند و این کار باید از خود ما آغاز شود. مادرِ دانش کسانی هستند که وقت میگذارند، قلم میزنند، قدم میزنند و در کنار دانشآموزان حتی در کوچکترین امور مدرسه مشارکت میکنند.
وی افزود:پدران، مادران، خواهران، برادران، کسبهی محل و شرکتها، هرکدام میتوانند به مدرسه کمک کنند. مدرسه در حقیقت آبروی کشور است؛ اگر مدرسه درست باشد، کشور درست است. مدرسهی آباد، زیرساخت آباد، رفتار درست مردم و جامعهی سالم را به دنبال دارد. حتی مشکلاتی مانند ترافیک، مصرف آب و ناهنجاریهای اجتماعی هم از مدرسه آغاز میشود.
سخنگوی مجمع خیرین مدرسه ساز در پاسخ به برنا گفت: هر منطقه و شهری که زمین داشته باشند و در اختیار ما قرار دهند، مدرسه سازی آغاز میشود.
درحال تکمیل/