شناسهٔ خبر: 75643008 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

پویش «بساز مدرسه» الگویی نوین از مشارکت مردمی در آموزش‌وپرورش است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تغییر رویکرد مشارکت مردمی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تشکیل سامانه هوشمند نیازسنجی مدارس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آنا، نشست خبری پویش ملی‌ بساز مدرسه (به سازِ مدرسه بساز مدرسه)  امروز (دوشنبه ۱۲ آبان) با حضور حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا شاه‌حسینی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز، ابوالفضل هندویان، سخنگوی مجمع خیرین مدرسه‌ساز و احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی برگزار شد.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری پویش ملی «بساز مدرسه» گفت: صفایی که در این جلسه وجود دارد، حاصل جلسات بسیار زیادی است که با نیت خالصانه برگزار شده است. از جامعه خیرین مدرسه‌ساز تشکر می‌کنم، مخصوصاً از خیرینی که با تمام وجود و دارایی خود پای کار آمده‌اند. برخی از خیرین زمینی را که از پدرشان به ارث رسیده بود اهدا کردند، برخی از محل دیه فرزندشان و برخی از سرمایه شخصی خود در طبق اخلاص گذاشتند.

وی افزود: موضوع کار خیری در سال گذشته به اعتباری معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید و این نشان از توان فزاینده جامعه خیرین دارد. پویش از محل اعتبارات ۳.۴ همت در سال گذشته آغاز شد و با مشارکت خیرین، شرکت‌ها و اقشار مختلف مردم به سرعت گسترش یافت. باید یاد کنیم از بزرگوارانی که خالصانه و عاشقانه پیگیر تعهدات و تحقق مبالغ بودند و این مسیر را برای آینده کشور آغاز کردند.

خان‌محمدی اظهار کرد: ایده اصلی این پویش از ساماندهی فضاهای آموزشی و ایجاد الگوی نوین مشارکت آغاز شد. در گذشته، نشست‌ها و برنامه‌ها به‌صورت متمرکز برگزار می‌شد اما امروز لازم بود این الگو با استفاده از فناوری و ابزارهای نو تغییر کند. با راه‌اندازی یک سامانه، هر فرد از هر نقطه کشور می‌تواند به هر نیتی و در هر مبلغی در ساخت و تجهیز مدارس مشارکت کند. این پویش فقط برای جمع‌آوری پول نیست بلکه بستری برای مشارکت همه مردم در همه ابعاد مدرسه‌سازی و آموزش است.

وی تأکید کرد: اولویت اول رئیس‌جمهور، موضوع آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت در همه ابعاد آن است. ساخت مدرسه گام نخست است اما هدف اصلی، تحول در آموزش‌وپرورش و یادگیری است.

خان‌محمدی با اشاره به تلاش‌ها در زمینه تجهیزات و فناوری گفت: چندین جلسه با شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه ریاست جمهوری برگزار شده تا فناوری‌های جدیدی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته در مدارس کشور نیز پیاده‌سازی شود. در حال حاضر طرح‌هایی در مرحله آزمایش است تا مدارس بتوانند به‌صورت آنلاین با یکدیگر یا حتی با آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است که مدارس چندلایه ایجاد شود و کلاس‌های درسی از طریق فناوری هدایت شوند. در این زمینه هنوز برخی طرح‌ها در مرحله بررسی است اما به‌زودی بسته جامعی در حوزه تجهیزات مدارس ارائه خواهد شد.

خان‌محمدی با اشاره به بخش «مدرسه‌یاری» گفت: خیرینی که در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین تجهیزات، رایانه، تلویزیون یا امکانات آموزشی تمایل به همکاری دارند، می‌توانند از طریق سامانه اقدام کنند. سامانه‌ای با داشبورد هوشمند طراحی شده که مدارس در آن نیازهای خود را ثبت می‌کنند و پس از تأیید استان‌ها، اولویت‌بندی می‌شوند. به این ترتیب مشخص می‌شود هر مدرسه چه امکاناتی دارد و در چه زمینه‌ای دچار کمبود است.

وی افزود: در برخی مناطق، مدارس حتی از داشتن ابزارهای ساده آزمایشگاهی یا وسایل کمک‌آموزشی محروم هستند. با کمک خیرین استانی و نهادهای مردمی می‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

خان‌محمدی به موضوع تغذیه دانش‌آموزان نیز اشاره کرد و گفت: همه ما دوران تحصیل را به یاد داریم که گاهی صبح بدون صبحانه در مدرسه حاضر می‌شدیم. بدون تغذیه مناسب، یادگیری کامل شکل نمی‌گیرد. اکنون برنامه‌هایی برای تغذیه دانش‌آموزان در مناطق محروم در نظر گرفته شده است و جمعیت امام رضا نیز در این زمینه همکاری مؤثری داشته است.

وی اعلام کرد: تاکنون ۳۲ مدرسه از طریق این پویش اعلام شده و امروز نیز ۲۵ مدرسه دیگر از سوی خیرین و مردم به این طرح پیوسته‌اند. خوشبختانه خبرهای خوبی از مشارکت مردمی در سراسر کشور دریافت کرده‌ایم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: در فاز اول  پویش  تکمیل حدود ۷ هزار پروژه آموزشی  هدف گذاری شده است وعلاوه بر ساخت مدرسه تامین تجهیزات مدارس هم در این پویش مطرح است ۸۵۱ هنرستان در برنامه پیش بینی شده است که در این پویش به ما کمک خواهد کرد. 

خان‌محمدی در باره معماری مدارس عنوان کرد: معماری مدارس مورد توجه سازمان بوده است و در تلاش برای ساخت مدارس با معماری متناسب با محیط و فرهنگ حتی در زمان هایی که نیاز زیادی به فضای آموزشی داشتیم.

در ادامه این نشست احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، با گرامی‌داشت فرارسیدن ایام ۱۳ آبان و یاد دانش‌آموزان شهید این روز، اظهار کرد: اموزش و پرورش یک امر اجتماعی و اصالتاً ملی است. بزرگ‌ترین و ارزشمندترین سرمایه کشور در این مجموعه تربیت می‌شود؛ نیروی انسانی‌ای که پایه‌گذار توسعه، پیشرفت و تمدن‌سازی در جمهوری اسلامی ایران است.

وی بابیان اینکه نظام آموزش و پرورش از دو بخش اصلی تشکیل شده است، افزود: بخش نخست، سخت‌افزار آموزش و پرورش است که شامل فضاهای آموزشی، تجهیزات، امکانات، زیرساخت‌ها و حتی تأمین و معیشت معلمان می‌شود. تا زمانی که این بخش به‌درستی طراحی و تقویت نشود، نمی‌توان از بخش دوم، یعنی حوزه نرم‌افزاری آموزش و پرورش، انتظار مطلوبی داشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: بخش دوم آموزش و پرورش، همان برنامه‌ریزی تربیتی و آموزشی نسل آینده است؛ بخشی که مستقیماً با رشد فکری، فرهنگی و اخلاقی دانش‌آموزان ارتباط دارد. برای موفقیت این حوزه، باید ابتدا زیرساخت‌های سخت‌افزاری را آماده و پایدار کنیم.

محمودزاده ضمن قدردانی از رویکرد دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور در توجه ویژه به حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: نگاه رئیس‌جمهور محترم، در اولویت قرار دادن آموزش و پرورش به‌عنوان محور توسعه کشور قابل تحسین است. ایشان تأکید دارند که با مشارکت مردم، خیرین، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و بنگاه‌های اقتصادی، باید زیرساخت‌های آموزشی کشور را تقویت کنیم تا بخش تربیتی و فرهنگی نیز در مسیر رشد قرار گیرد.

وی با اشاره به رونق نهضت مدرسه‌سازی در کشور گفت: پویش ملی به ساز مدرسه، بساز مدرسه حرکتی ارزشمند است که با حمایت دولت و همراهی خیرین آغاز شده است. این پویش، بستری برای مشارکت عمومی مردم در ساخت و تجهیز مدارس است و هر فرد، فارغ از میزان توان مالی، می‌تواند در آن سهیم باشد.

محمودزاده افزود: در بسیاری از استان‌ها شوراهای آموزش و پرورش به‌صورت فعال وارد عمل شده‌اند. اگر در گذشته این شوراها چهار تا شش جلسه در سال داشتند، امروز در برخی استان‌ها تا ۱۷ جلسه تشکیل داده‌اند. این امر نشان می‌دهد که نگاه به آموزش و پرورش در دولت جدید کاملاً جدی و هدفمند است.

وی عنوان کرد: با همت و همراهی همه دلسوزان تعلیم و تربیت، امید داریم که در سال‌های نخست دولت چهاردهم، بخش سخت‌افزاری آموزش و پرورش به ثبات و سامان کامل برسد و زمینه برای شکوفایی بخش نرم‌افزاری آن فراهم شود. این پویش گام مهمی در مسیر توسعه عدالت آموزشی و تربیت نسلی توانمند برای آینده کشور است.

در این نشست حمیدرضا شاه حسینی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه خبرنگاران را سفیران مدرسه سازی و رسالت بزرگی دارید، اظهار کرد: برای نخستین‌بار در تاریخ انقلاب، رئیس‌جمهور از محل منابع شخصی خود در امر مدرسه‌سازی مشارکت کرده است. این اقدام شایسته، الگوی عملی برای سایر مسئولان و مردم خواهد بود.

شاه‌حسینی ادامه داد: خیرین باید علاوه بر ساخت مدرسه، به امر مدرسه‌یاری نیز توجه داشته باشند؛ یعنی در نگهداری، تجهیز، و حمایت از فعالیت‌های آموزشی مدارس سهیم باشند. مردم ایران ذاتاً دارای روحیه‌ی مشارکت و نوع‌دوستی‌اند و پویش به‌ساز، بساز مدرسه فرصتی است تا هرکس به اندازه توان خود، در آبادانی آموزش وپرورش کشور سهیم شود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور تصریح کرد: این پویش به همه افراد اجازه می‌دهد، حتی با کمک‌های کوچک از هزار تومان تا هر مبلغ دلخواه یا با اهدای مصالح ساختمانی مانند آجر، سیمان یا ماسه، در ساخت یا بازسازی مدارس مشارکت کنند. مهم نیت خیر و حضور داوطلبانه مردم است.

رییس مجمع خیرین مدرسه سازی  با اشاره به نقش فرهنگی این حرکت ملی گفت: مدرسه‌سازی فقط ساخت دیوار و سقف نیست؛ باید به معلم‌داری و معلم‌یاری نیز توجه کرد. معلمان ستون فقرات آموزش و تربیت‌اند و حمایت از آنان در واقع حمایت از آینده کشور است.

شاه‌حسینی  خاطرنشان کرد: پویش به‌ساز، بساز مدرسه حرکتی بی‌سابقه در تاریخ مشارکت‌های مردمی است. اگر آموزش و پرورش پویا داشته باشیم، ایران آباد و پیشرفته‌ای خواهیم داشت. از همه مردم عزیز دعوت می‌کنم تا هر مقدار که در توان دارند، در این حرکت ملی شرکت کنند و برای آینده فرزندان این سرزمین قدمی بردارند.

در این نشست ابوالفضل هندویان سخنگوی مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور مدرسه را مادر کشور دانست و بیان کرد:  در پویش به‌ساز مدرسه، بساز مدرسه همه می‌توانند در امر مدرسه‌سازی مشارکت کنند و این کار باید از خود ما آغاز شود. مادرِ دانش کسانی هستند که وقت می‌گذارند، قلم می‌زنند، قدم می‌زنند و در کنار دانش‌آموزان حتی در کوچک‌ترین امور مدرسه مشارکت می‌کنند.

وی افزود: پدران، مادران، خواهران، برادران، کسبه‌ی محل و شرکت‌ها، هرکدام می‌توانند به مدرسه کمک کنند. مدرسه در حقیقت آبروی کشور است؛ اگر مدرسه درست باشد، کشور درست است. مدرسه‌ی آباد، زیرساخت آباد، رفتار درست مردم و جامعه‌ی سالم را به دنبال دارد. حتی مشکلاتی مانند ترافیک، مصرف آب و ناهنجاری‌های اجتماعی هم از مدرسه آغاز می‌شود.

انتهای پیام/