به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، محمدرضا برزگر امروز _سهشنبه ششم آبان_ در برنامه اتوبوس خبر شهرداری یزد اظهار کرد: محور اصلی فعالیتهای ما کاهش تولید پسماند، تفکیک از مبدأ، بازیافت، جمعآوری و در نهایت دفع و پردازش پسماند بوده است.
وی افزود: در مرحله پردازش، پسماندها به فرآیند تولید کود کمپوست تبدیل شده که منجر به کاهش پسماند عادی شهر یزد شده است چرا که ۷۰ درصد پسماند مواد عالی هستند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد به دیگر مأموریتهای این سازمان از جمله مدیریت پسماندهای ساختمانی و بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در حوزه پسماندهای بیمارستانی، جمعآوری و دفن آن را بر عهده داریم، اما بی خطرسازی باید توسط مراکز درمانی انجام شود که امیدواریم این روند امسال توسط مراکز به نتیجه برسد.
برزگر عنوان کرد: موفقیت در کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدأ به صورت عملیاتی وابسته به تهیه زیرساختها و همچنین مشارکت جدی مردم است.
وی با بیان اینکه روزانه متوسط در شش ماهه امسال ۳۱۵ تن پسماند در شهر تولید شده است تاکید کرد: اگر تفکیک از مبدأ به خوبی انجام شود، میتوانیم مدیریت بهینهتری اعمال کرده و حتی از این طریق برای خانوادههای یزدی اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از اجرای پروژه ورمیکمپوست خانگی در سطح شهر با مشارکت ۱۰۰ خانواده خبر داد و گفت: این خانوادهها میتوانند از کود تولیدی در منزل استفاده کرده یا آن را به فروش برسانند. همچنین پیگیر بازیافت پسماندهای خشک و برگرداندن پسماندهای عالی (ارگانیک) به چرخه خوراک دام هستیم.
برزگر با اشاره به تولید کود کمپوست در یزد، خاطرنشان کرد: کیفیت کمپوست بهشدت به تفکیک از مبدأ گره خورده است و اگر بحث تفکیک شیشه بهدرستی انجام نشود، کود تولیدی از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود.
وی از راهاندازی سامانههای جدید برای ساماندهی پسماند خشک خبر داد و گفت: با فعالسازی سامانه «بازپس»، رقابت سالمی شکل گرفته و تاکنون ۲۰ هزار شهروند یزدی در بستر پسماند خشک هوشمند مشارکت کردهاند. شهروندان تمایل دارند در قبال تحویل پسماند تفکیکشده هزینه دریافت کنند که با ورود سامانه بهروب و یزد من رقابت شکل گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به تولید روزانه حدود ۱۰۰۰ تن پسماند عمرانی و ساختمانی در یزد، گفت: این میزان سه برابر پسماند عادی شهر است و مدیریت آن خدمات زیادی را میطلبد. با راهاندازی سامانه «ایکو»، خودروهای جمعآوری این پسماندها رصد و شناسایی میشوند و امسال برای ۱۴۰۰ خودروی فعال مجوز صادر شده است. همچنین برای کنترل محل تخلیه، ۱۵۰۰ مجوز جدید گودبرداری صادر کردهایم.
برزگر به موضوع سگهای ولگرد پرداخت و گفت: ظرفیت کمپ ما ۷۰۰ قلاده است که توسط دو اکیپ زندهگیری، روزانه ۸ تا ۱۰ قلاده جمعآوری و برای سالمسازی و عقیمسازی به مراکز مربوطه منتقل میشوند.
وی از شهروندان خواست از تغذیه سگهای ولگرد خودداری کنند، چرا که این کار اکوسیستم را برهم زده و سبب تجمع حیوانات میشود. غذای مورد نیاز این حیوانات از ضایعات کشتارگاه تأمین میشود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به محل دفن پسماند در یزد، گفت: بر روی زبالهها پوشش درختی ایجاد کردهایم تا از پراکنش و بو جلوگیری شود. با تکمیل کارخانه کمپوست، دیگر شیرابه جدیدی تولید نمیشود و شیرابههای قدیم در حوضچههای تثبیت کنترل شده و به منابع آبی و خاکی زیرزمینی آسیبی نمیرسانند.
برزگر از خرید ماشینآلات جدید و دستگاه «جنتکس» برای کنترل و جمعآوری سیلاب شهری خبر داد و گفت: این خودرو با قیمت ۱۱ میلیارد تومان خریداری شده و برای تمیز کردن گل و لای لولههای دفع آبهای سطحی استفاده میشوند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با بیان اینکه کارخانه کمپوست یزد به روزترین دستگاه بازیافت کشور را در اختیار دارد، گفت: روزانه ۴۰ تا ۵۰ تن کود کمپوست تولید میکنیم که از بهترین نوع در کشور است و در حال اخذ استانداردهای لازم هستیم. این محصول برای باغات انار بسیار مناسب است و باید کشاورزان را برای استفاده از آن ترغیب کنیم.

سجاد احمدی، مدیر کارخانه کمپوست یزد نیز در این زمینه گفت: روزانه ۳ تا ۵ تن لاستیک فرسوده در سطح شهر جمعآوری و به «چیس» تبدیل میشود که در تولید لولههای پلیاتیلن، رنگدانههای صنعتی و ایزوگام کاربرد دارد.
وی افزود: از دو سال قبل تاکنون بیش از ۴۰۰ تن لاستیک فرسوده بازیافت شده و تا پایان سال خط «پیرولیز» برای بازیافت کاملتر راهاندازی میشود.

مدیر کارخانه کمپوست یزد در توضیح فرآیند تولید کمپوست گفت: پس از تخلیه زبالهها، تقریباً ۶۰ تا ۶۵ درصد زباله تر هستند، ۱ تا ۳ درصد مواد بازیافتی و ۵ درصد زباله دفنی از یکدیگر جدا میشوند.
احمدی با بیان اینکه پیش از این روزانه ۳۰۰ تن زباله دفن میشد، خاطرنشان کرد: این رقم اکنون به ۹۰ تن کاهش یافته است. خط بازیافت ما که در سال ۹۸ با ۱۳ میلیارد تومان خریداری شد، اکنون ۶۵ میلیارد تومان ارزش دارد.

