شناسهٔ خبر: 75538028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

احداث طویل‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در قلب زاگرس

سرپرست کارگاه پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد از پیشرفت 58 درصدی این طرح ملی خبر داد و گفت: با تکمیل این مسیر ریلی، کریدور شمال به جنوب کشور به شبکه ریلی غرب متصل می‌شود و زمینه جهش اقتصادی و اشتغال‌زایی گسترده در لرستان فراهم خواهد شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم در خرم‌آباد، منصور حمیدی در بازدید خبرنگاران استان از روند اجرای پروژه راه آهن خرم‌آباد_ دورود اظهار کرد: مسیر اصلی این کریدور ریلی از شهرستان دورود آغاز و تا شهر اندیمشک در استان خوزستان امتداد دارد. طول کل مسیر حدود 360 کیلومتر است که در فاز نخست، قطعه 114 کیلومتری آن از دورود تا خرم‌آباد در حال اجراست. هدف از احداث این مسیر، اتصال کریدور شمال به جنوب و پیوند دادن غرب کشور به مرکز ایران از طریق شبکه ریلی است؛ پروژه‌ای که با بهره‌برداری از آن، ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر در غرب کشور به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ویژگی‌های فنی و جغرافیایی مسیر گفت: مسیر ریلی دورود–خرم‌آباد از دشوارترین و پیچیده‌ترین مسیرهای کشور به شمار می‌آید، چراکه بخش عمده‌ای از آن در دل رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. بر همین اساس، احداث 33 کیلومتر تونل در مسیر پیش‌بینی شده که تاکنون 18 کیلومتر از آن حفاری شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح، احداث طویل‌ترین تونل ریلی خاورمیانه به طول 4700 متر است که در محدوده کیلومتر 48 تا 52 مسیر قرار دارد. عملیات حفاری این تونل با ماشین‌آلات پیشرفته و از دو دهانه به‌طور هم‌زمان در حال انجام است و تاکنون بیش از دو کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته است. به‌منظور رعایت الزامات ایمنی، در کنار هر تونل اصلی با طول بیش از دو کیلومتر، تونل‌های اضطراری نیز طراحی و اجرا شده تا ایمنی کامل مسیر در زمان بهره‌برداری و عملیات نگهداری تضمین شود.

سرپرست کارگاه پروژه ادامه داد: حجم عملیات خاکی در این پروژه بسیار گسترده است؛ به‌طوری‌که در مجموع، بیش از 12 میلیون و 500 هزار مترمکعب خاک‌برداری، حدود 10 میلیون مترمکعب خاک‌ریزی و نزدیک به یک میلیون مترمکعب بتن‌ریزی پیش‌بینی شده است. افزون بر این، چندین پل خاص نیز در حال ساخت است که از جمله آن‌ها پل کیلومتر 47 است که در مجاورت آزادراه قرار دارد و از نظر فنی یکی از سازه‌های شاخص طرح به شمار می‌رود.

وی درباره عملیات اجرایی مسیر منشعب به سمت بروجرد نیز گفت: در این بخش حدود یک‌میلیون و 700 هزار مترمکعب خاک‌برداری، یک‌میلیون و 800 هزار مترمکعب خاک‌ریزی و بیش از 34 هزار مترمکعب بتن‌ریزی در حال انجام است. همچنین دو تونل اصلی به طول مجموع 410 متر در این محدوده طراحی شده که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

حمیدی با تأکید بر نقش این پروژه در اشتغال‌زایی استان لرستان اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 700 نفر در این طرح مشغول به کار هستند که بیش از 90 درصد آنان نیروهای بومی هستند. افزون بر این، حدود 300 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و تخصصی شامل جامبو دریل، لودر، کمپرسی و بیل مکانیکی در نقاط مختلف مسیر فعال‌اند که تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در استان داشته است.

وی بیان کرد: پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد از سال 1392 آغاز شده بود، اما به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری، تا سال 1397 تنها 36 درصد پیشرفت داشت. با پیگیری‌ها و اصلاح قرارداد در سال‌های اخیر، به‌ویژه در دولت شهید آیت‌الله رئیسی، روند اجرا شتاب گرفت و در کمتر از دو سال، پیشرفت پروژه از 37 به بیش از 52 درصد افزایش یافت. اکنون نیز طبق آخرین آمار، پیشرفت فیزیکی پروژه به 58 درصد رسیده است.

سرپرست کارگاه این پروژه بیان کرد: در صورت تأمین به‌موقع اعتبارات، می‌توان امیدوار بود که مسیر ریلی دورود–خرم‌آباد در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد. این طرح علاوه بر اتصال شبکه ریلی غرب کشور به مرکز و جنوب، سبب رونق اقتصادی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، توسعه گردشگری و افزایش ایمنی تردد میان استان‌های لرستان، خوزستان و همدان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از 30 جبهه کاری فعال در طول مسیر 114 کیلومتری پروژه مشغول فعالیت هستند و با حمایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، تلاش می‌شود. این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/