به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان،، سردار نعمتالله باقری امروز _ دوشنبه پنجم آبان _در جریان بازدید از تونل راهآهن دورود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه راهآهن کریدور شمال به جنوب کشور از محور دورود تا اندیمشک به طول ۳۶۰ کیلومتر، یکی از بزرگترین طرحهای ملی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) است که با هدف توسعه شبکه حملونقل ریلی و رونق اقتصادی مناطق غرب و جنوب کشور در حال اجراست.
وی با اشاره به روند اجرای این طرح افزود: این پروژه در سالهای گذشته به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده بود، اما با آغاز فعالیت دولت شهید آیتالله رئیسی و حمایتهای استاندار لرستان، عملیات اجرایی آن دوباره از سر گرفته شد و امروز با همکاری دستگاههای اجرایی استان با شتاب مناسبی پیش میرود.
فرمانده سپاه لرستان گفت: در فاز نخست پروژه، مسیر دورود تا خرمآباد به طول ۱۱۴ کیلومتر در حال اجراست و هماکنون بیش از ۳۰ جبهه کاری فعال در این محور فعالیت دارند. با وجود شرایط سخت جغرافیایی و صعبالعبور بودن منطقه، پیشرفت فیزیکی طرح تاکنون به ۵۸ درصد رسیده است.
باقری با اشاره به ویژگیهای فنی پروژه تصریح کرد: یکی از شاخصترین بخشهای این مسیر، احداث طویلترین تونل ریلی خاورمیانه با طول چهار هزار و ۷۰۰ متر است که در محدوده کیلومتر ۴۸ تا ۵۲ قرار دارد. اجرای این تونل عظیم با استفاده از توان فنی و مهندسی متخصصان ایرانی در حال انجام است و تاکنون بیش از دو کیلومتر از آن حفاری شده است.
وی گفت: با وجود چالشهای مالی، فعالیت کارگاهها متوقف نشده و نیروهای قرارگاه خاتم با روحیه جهادی در حال ادامه کار هستند. انتظار میرود با تأمین اعتبارات پایدار، فاز نخست پروژه در کوتاهترین زمان ممکن تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
فرمانده سپاه لرستان با تأکید بر اهمیت ملی این طرح خاطرنشان کرد: راهآهن شمال–جنوب نقش مهمی در انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی از بندر امام و خوزستان دارد و تکمیل آن میتواند به رونق اقتصادی لرستان و استانهای همجوار منجر شود.
باقری از رسانهها خواست با بازتاب واقعیتهای میدانی، پیشرفتهای این پروژه را برای افکار عمومی تبیین کنند.
احداث طویلترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان
منصور حمیدی، سرپرست کارگاه پروژه راهآهن دورود–خرمآباد–بروجرد، نیز در بازدید خبرنگاران استان از روند اجرای طرح اظهار کرد: مسیر اصلی این کریدور ریلی از شهرستان دورود آغاز و تا شهر اندیمشک امتداد دارد. در فاز نخست، قطعه ۱۱۴ کیلومتری از دورود تا خرمآباد در دست اجراست و با بهرهبرداری از آن، غرب کشور از طریق شبکه ریلی به کریدور شمال–جنوب متصل خواهد شد.
وی با اشاره به سختیهای اجرای پروژه در بستر کوهستانی زاگرس گفت: در این مسیر، احداث بیش از ۳۳ کیلومتر تونل پیشبینی شده که تاکنون ۱۸ کیلومتر آن حفاری شده است. مهمترین بخش این طرح، احداث تونل ۴۷۰۰ متری است که عنوان بلندترین تونل ریلی خاورمیانه را دارد و عملیات حفاری آن با ماشینآلات پیشرفته از دو دهانه بهطور همزمان در حال انجام است.
حمیدی افزود: در کنار تونلهای اصلی، تونلهای اضطراری نیز طراحی شده تا در شرایط خاص، ایمنی مسیر و عملیات نگهداری تضمین شود. همچنین در طول مسیر، بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۰ میلیون مترمکعب خاکریزی و نزدیک به یک میلیون مترمکعب بتنریزی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به احداث چند پل شاخص در مسیر، از جمله پل کیلومتر ۴۷ در مجاورت آزادراه، گفت: این سازهها از نظر فنی جزو مهمترین بخشهای پروژه هستند. در شاخه منشعب به سمت بروجرد نیز حدود ۱.۷ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۱.۸ میلیون مترمکعب خاکریزی و ۳۴ هزار مترمکعب بتنریزی انجام شده و دو تونل اصلی با مجموع طول ۴۱۰ متر در حال احداث است.
سرپرست کارگاه راهآهن دورود–خرمآباد–بروجرد با اشاره به نقش اشتغالزایی این پروژه برای لرستان گفت: بیش از ۷۰۰ نفر در این طرح مشغول کار هستند که بیش از ۹۰ درصد آنان نیروهای بومیاند. همچنین ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین و تخصصی در نقاط مختلف مسیر فعالیت دارند که تأثیر چشمگیری در اشتغال مستقیم و غیرمستقیم استان داشته است.
وی تصریح کرد: پروژه راهآهن دورود–خرمآباد از سال ۱۳۹۲ آغاز شد، اما تا سال ۱۳۹۷ تنها ۳۶ درصد پیشرفت داشت. در سالهای اخیر، بهویژه در دولت شهید آیتالله رئیسی، روند اجرا سرعت گرفته و پیشرفت فیزیکی آن به ۵۸ درصد رسیده است.
حمیدی بیان کرد: با تأمین اعتبارات مورد نیاز، این مسیر ریلی میتواند در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری برسد و ضمن اتصال غرب کشور به مرکز و جنوب، موجب رونق اقتصادی، توسعه گردشگری و افزایش ایمنی تردد در لرستان و استانهای همجوار شود.