شناسهٔ خبر: 75536766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تامین منابع مالی پایدار چالش اصلی ابرپروژه راه‌آهن خرم‌آباد- دورود

خرم‌آباد - ایرنا - سرپرست کارگاه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود با اعلام اینکه پیشرفت فیزیکی این قطعه به ۵۸ درصد رسیده است گفت: با وجود توانمندی فنی و نیروی انسانی، تامین منابع مالی پایدار چالش اصلی این ابرپروژه است و در صورت تحقق آن می‌توان کمتر از پنج سال شاهد بهره‌برداری از این مسیر راهبردی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا منصور حمیدی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: هم اکنون پروژه در ۳۰ جبهه کاری فعال و مهم‌ترین چالش پیش رو نبود منابع مالی پایدار است که در صورت تزریق ۱۵ همت می‌توان به بهره برداری در کمتر از پنج سال امیدوار بود.

وی ادامه داد: این پروژه به طول ۱۱۴ کیلومتر نیازمند تخصیص اعتبارات مستمر و قابل توجه است تا پیمانکاران بتوانند با تمام توان به فعالیت ادامه دهند چراکه توانمندی فنی، ماشینی و انسانی برای تکمیل پروژه در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله وجود دارد.

وی افزود: این پروژه بخشی از کریدور ریلی شمال به جنوب کشور است که بندر آستارا را به بندر امام خمینی (ره) در جنوب ایران متصل کرده و ظرفیت باری کشور را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

سرپرست کارگاه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود اضافه کرد: اتصال غرب کشور به مرکز نیز از دیگر اهداف راهبردی این طرح است که با تکمیل آن شبکه ریلی غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور به یکدیگر متصل خواهند شد.

ثبت رکوردهای ملی در حفر تونل

حمیدی با اشاره به ثبت رکوردهای کم‌نظیر در این پروژه گفت: با وجود فعالیت به روش سنتی (غیرمکانیزه)، در آذرماه سال ۱۴۰۲ رکورد حفاری بیش از ۵۰۰ متر تونل طی یک ماه به ثبت رسید.

وی افزود: همچنین در یک سال اخیر بیش از ۴.۵ کیلومتر تونل در این پروژه احداث شده که معادل ۱۷ درصد کل عملیات تونل‌سازی پروژه است و در سطح کشور یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود.

سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد تصریح کرد: بزرگترین تونل ریلی خاورمیانه نیز در این پروژه در حال احداث است که ورودی آن در کیلومتر ۴۸ و خروجی آن در کیلومتر ۵۲ مسیر قرار دارد و از معدود تونل‌هایی با این سطح مقطع در حوزه ریلی کشور است.

جایگزینی خط فرسوده با راه‌آهن سریع‌السیر

حمیدی دلیل اصلی احداث این خط جدید را فرسودگی و سرعت بسیار پایین خط ریلی فعلی عنوان کرد و افزود: در مسیر قدیم، سرعت قطار در برخی نقاط به ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد که ظرفیت باربری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است اما پروژه جدید برای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری طراحی شده است.

وی مشخصات فنی قطعه ۱۱۴ کیلومتری دورود به خرم‌آباد را شامل هفت ایستگاه (دو ایستگاه تشکیلاتی در دورود و خرم‌آباد)، ۲۸ دستگاه پل خاص به طول مجموع ۴.۱ کیلومتر و ۳۳ کیلومتر تونل‌سازی (شامل ۱۳ رشته تونل اصلی و ۴ رشته تونل اضطراری) اعلام کرد.

وی از اصحاب رسانه خواست با انعکاس زحمات و عظمت این پروژه که بخش عمده آن در دل کوه‌ها و مناطق صعب‌العبور در حال انجام است زمینه را برای توجه بیشتر مسئولان ملی و تسریع در روند تخصیص منابع فراهم کنند.