شناسهٔ خبر: 75494230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

باقری خبر داد

راه‌اندازی دو مدرسه حفظ قرآن به ازای هر منطقه آموزش و پرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: براساس شیوه‌نامه و دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر آموزش و پرورش و تکلیفی که برنامه هفتم توسعه ما را مکلف به آن ساخته است، در طول پنج ساله برنامه هفتم، به ازای هر یک از 730 منطقه آموزش و پرورش سراسر کشور، حداقل دو مدرسه حفظ قرآن راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

راه‌اندازی دو مدرسه حفظ قرآن به ازای 730 منظقه آموزش و پرورشمیکائیل باقری؛ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: تکلیفی که براساس برنامه هفتم پیشرفت مکلف به اجرای آن هستیم، راه‌اندازی یک‌هزار و دویست مدرسه رسمی حفظ قرآن در مدارس سراسر کشور ظرف مدت پنج سال است. البته سالیان قبل آئین‌نامه‌ای درباره دایر شدن مدارس قرآن را به مورد اجرا درآوردیم که به غیر از تعداد معدودی از آنها دیگر وجود خارجی ندارند.

وی ادامه داد: براساس تجربه تشکیل مدارس قرآنی در قبل، شیوه‌نامه و دستورالعملی تنظیم شد که به دستور وزیر آموزش و پرورش در مورد دایر شدن مدارس حفظ قرآن نیز ابلاغ شد. مبتنی بر این شیوه‌نامه، مقرر شد به ازای هر یک از 730 منطقه آموزش و پرورش در کل کشور حداقل دو مدرسه رسمی حفظ راه‌اندازی شود.

باقری تصریح کرد: سال گذشته و پیش از ابلاغ رسمی این دستورالعمل، 22 مدرسه با ماهیت حفظ قرآن را راه‌اندازی کردیم که از اردیبهشت تا مردادماه سال جاری نیز بازدیدی از عملکرد این مدارس داشتیم که اتفاقاً براساس برآوردهای به عمل آمده و احصای نقاط ضعف و قوت این مدارس، شیوه‌نامه مذکور تدوین، تنظیم و ابلاغ شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: چون این شیوه‌نامه دیرهنگام ابلاغ شد، لذا پیش‌بینی ما این است که در سال تحصیلی جاری موفق به راه‌اندازی 100 تا 150 مدرسه حفظ قرآن شویم.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ها بر این مبناست که دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد از این چرخه بازنمانند، گفت: البته به ویژه در مدارس دولتی، ممکن است، دانش‌آموزانی باشند که این علاقه‌مندی را نداشته باشند و اینکه خواسته باشیم کل مدرسه را به حفظ قرآن اختصاص دهیم، برای این عده مشکلاتی از بابت ثبت‌نام و روال عادی تحصیل آنها پیش آید؛ به همین خاطر چندان سخت‌گیری نداشته و در این مدارس حداقل یک کلاس را با اختصاص شش ساعت در هفته به امر حفظ قرآن پرداخته خواهد شد.

باقری در پایان با اشاره به اینکه اولویت ما در زمینه حفظ قرآن با دانش‌آموزان دوره دوم دبستان و دوره اول دبیرستان است، در پایان تأکید کرد: در گام نخست تمرکز بر حوزه فراهم‌آوری شرایط نرم‌افزاری مدارس برای احراز صلاحیت آنها به منظور تبدیل شدن به مدرسه حفظ قرآن است و چندان تأکیدی بر اینکه آن مراکز آموزشی مجهز به ابزار و ادوات سخت‌افزاری باشند، نداریم؛ همین میزان که مدیر مدرسه خود قرآنی یا حافظ قرآن باشد و مربی حفظ قرآن نیز در اختیار داشته باشد و همچنین قرابت مکانی به یکی از دارالقرآن‌های محلی داشته باشد تا بتواند از ظرفیت‌های تخصصی و فنی آنجا استفاده کند، کفایت می‌کند.

انتهای پیام