شناسهٔ خبر: 75478205 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عبادت بدون اخلاق، انسان را نجات نمی‌دهد

آیت الله بهشتی تصریح کرد: مکارم اخلاق آن است که الهی باشد، نه سودجویانه. اخلاقی که برای جلب منفعت، محبت یا رأی مردم باشد، اخلاق حقیقی نیست؛ بلکه نوعی معامله دنیوی است و محاسن اخلاق نامیده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ادامه‌ سلسله نشست‌های اخلاقی «مسیر بندگی» که شامگاه سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ در دفتر آیت‌الله محسن فقیهی در قم برگزار شد، آیت‌الله احمد بهشتی با موضوع «اخلاق؛ معجزه دوم پیامبر اکرم(ص)» به ایراد سخن پرداخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در آغاز سخنان خود، با تلاوت آیه شریفه‌ی «إِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ»، به تحلیل جایگاه اخلاق در منظومه نبوت پرداخته و گفت: قرآن، معجزه نخست پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است، و اخلاق، معجزه دوم ایشان. همه‌ی کرامات و معجزات دیگر، در مرتبه‌ای پایین‌تر از این دو قرار دارند؛ زیرا قرآن و اخلاق، دو جلوه‌ی جاودانه‌ی رسالت حضرت ختمی مرتبت‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ظرافت کلام الهی در تعبیر «عَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»، بیان داشت که حرف «عَلی» دلالت بر استعلاء دارد، و این یعنی پیامبر نه فقط صاحب خلق عظیم، بلکه در مرتبه‌ای برتر از آن قرار گرفته است.

استاد دروس خارج حوزه در ادامه سخنان خود به تفسیر آیه‌ی «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ» پرداخته و افزود: نرمی، مدارا و عطوفت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، جلوه‌ای از رحمانیت خداست. خداوند فرمود چون از رحمت من برخوردار شدی، نرم‌خو و مهربان گردیدی. این نرمی و محبت و اخلاق، رمز پیروزی رسول خداست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از توصیه‌های اخلاقی خود، به وجه تمایز «محاسن اخلاق» و «مکارم اخلاق» پرداخته و گفت: اخلاق سه درجه دارد که سطح متوسط، محاسن اخلاق، و بالاترین سطح، مکارم اخلاق نامیده می شود. مکارم اخلاق آن است که الهی باشد، نه سودجویانه. اخلاقی که برای جلب منفعت، محبت یا رأی مردم باشد، اخلاق حقیقی نیست؛ بلکه نوعی معامله دنیوی است و محاسن اخلاق نامیده می شود.

آیت‌الله بهشتی در ادامه به شیوه‌ی رفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خانواده اشاره کرده و یادآور شد: پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در منزل هیچ‌گاه تندخویی نکردند و حتی یک بار هم تشر نزدند. این نمونه‌ی مکارم اخلاق است نه محاسن اخلاق. مکارم اخلاق، رفتار الهی و فراتر از منفعت انسانی است. لذا پیامبر فرمود انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق نه محاسن الاخلاق.

وی با اشاره به قضیه سعد که از صحابی بزرگوار پیامبر بود و آن حضرت در تشییعشان شرکت کردند و ملائکه هم شرکت نمودند و پیامبر، او را در قبر گذاشتند، لیکن سعد بر اثر بداخلاقی با اهل منزل، به فشار قبر سختی مبتلا شد.

استاد حوزه سپس به رفتار کریمانه پیامبر(ص) در «فتح مکه» اشاره کرد و خاطر نشان کرد: مردم مکه تصور کردند که پس از شکست، پیامبر فرمان قتل همه را می‌دهند، اما ایشان با سؤال «از من چه انتظار دارید؟» آغاز کرد. وقتی گفتند: «أخ کریم و ابن أخ کریم»، فرمود: «إذهبوا فأنتم الطلقاء»؛ بروید که آزادید. آن حضرت با همین اخلاق و محبت، دنیا را فتح کرد، نه با شمشیر و لشکر.

وی در پایان، از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام یاد کرده و فرمود: امام سجاد علیه السلام از خداوند، مکارم اخلاق می‌خواهد، نه محاسن. چون مکارم، اخلاقی غیرسودجویانه و الهی است.

انتهای پیام/

تصاویر/ درس اخلاق دفتر آیت‌الله محسن فقیهی تصاویر/ درس اخلاق دفتر آیت‌الله محسن فقیهی تصاویر/ درس اخلاق دفتر آیت‌الله محسن فقیهی تصاویر/ درس اخلاق دفتر آیت‌الله محسن فقیهی تصاویر/ درس اخلاق دفتر آیت‌الله محسن فقیهی تصاویر/ درس اخلاق دفتر آیت‌الله محسن فقیهی