شناسهٔ خبر: 75476161 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیت الله بهشتی: اخلاقی که برای جلب رأی مردم باشد، اخلاق حقیقی نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اخلاقی که برای جلب منفعت، محبت یا رأی مردم باشد، اخلاق حقیقی نیست؛ بلکه نوعی معامله دنیوی است و محاسن اخلاق نامیده می شود.

به گزارش شفقنا، آیت‌الله احمد بهشتی در درس اخلاق این هفته، پیامبر اکرم (ص) را الگوی تمام‌نمای اخلاق الهی معرفی کرده و آن حضرت را فاتح دنیا به وسیله اخلاق و محبت دانست.

در ادامه‌ سلسله نشست‌های اخلاقی «مسیر بندگی» که شامگاه سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ در دفتر آيت‌الله محسن فقیهی در قم برگزار شد، آیت‌الله دکتر احمد بهشتی با موضوع «اخلاق؛ معجزه دوم پیامبر اکرم(ص)» به ایراد سخن پرداخت.

وی در آغاز سخنان خود، با تلاوت آیه شریفه‌ی «إِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ»، به تحلیل جایگاه اخلاق در منظومه نبوت پرداخت و گفت: قرآن، معجزه نخست پیامبر اسلام (ص) است، و اخلاق، معجزه دوم ایشان. همه‌ی کرامات و معجزات دیگر، در مرتبه‌ای پایین‌تر از این دو قرار دارند؛ زیرا قرآن و اخلاق، دو جلوه‌ی جاودانه‌ی رسالت حضرت ختمی مرتبت‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ظرافت کلام الهی در تعبیر «عَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»، بیان داشت: حرف «عَلی» دلالت بر استعلا دارد، و این یعنی پیامبر نه فقط صاحب خلق عظیم، بلکه در مرتبه‌ای برتر از آن قرار گرفته است.

استاد دروس خارج حوزه در ادامه سخنان خود به تفسیر آیه‌ی «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ» پرداخت و افزود: نرمی، مدارا و عطوفت پیامبر اکرم (ص)، جلوه‌ای از رحمانیت خداست. خداوند فرمود چون از رحمت من برخوردار شدی، نرم‌خو و مهربان گردیدی. این نرمی و محبت و اخلاق، رمز پیروزی رسول خداست.

وی سپس بیان کرد: عفو، صفح و استغفار سه مرتبه از گذشت الهی است. عفو بدون تندی، صفح با گشاده‌رویی، و استغفار. پیامبر همه این مراتب را در رفتار خود به ظهور رساندند.

بهشتی در بخش دیگری از توصیه‌های اخلاقی خود، به وجه تمایز «محاسن اخلاق» و «مکارم اخلاق» پرداخت و گفت: اخلاق سه درجه دارد که سطح متوسط، محاسن اخلاق، و بالاترین سطح، مکارم اخلاق نامیده می شود. مکارم اخلاق آن است که الهی باشد، نه سودجویانه. اخلاقی که برای جلب منفعت، محبت یا رأی مردم باشد، اخلاق حقیقی نیست؛ بلکه نوعی معامله دنیوی است و محاسن اخلاق نامیده می شود.

وی در ادامه به شیوه‌ی رفتار پیامبر اکرم (ص) در خانواده اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) در منزل هیچ‌گاه تندخویی نکردند و حتی یک بار هم تشر نزدند. این نمونه‌ی مکارم اخلاق است نه محاسن اخلاق. مکارم اخلاق، رفتار الهی و فراتر از منفعت انسانی است. لذا پیامبر فرمود انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق نه محاسن الاخلاق.

وی با اشاره به قضیه سعد گفت: او صحابی بزرگوار پیامبر بود و آن حضرت در تشییعشان شرکت کردند و ملائکه هم شرکت نمودند و پیامبر، او را در قبر گذاشتند، لیکن سعد بر اثر بداخلاقی با اهل منزل، به فشار قبر سختی مبتلا شد.

وی سپس به رفتار کریمانه پیامبر در «فتح مکه» اشاره کرد و افزود: مردم مکه تصور کردند که پس از شکست، پیامبر فرمان قتل همه را می‌دهند، اما ایشان با سؤال «از من چه انتظار دارید؟» آغاز کرد. وقتی گفتند: «أخ کریم و ابن أخ کریم»، فرمود: «إذهبوا فأنتم الطلقاء»؛ بروید که آزادید. آن حضرت با همین اخلاق و محبت، دنیا را فتح کرد، نه با شمشیر و لشکر.

وی در پایان این جلسه معنوی، از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام یاد کرده و فرمود: امام سجاد علیه السلام از خداوند، مکارم اخلاق می‌خواهد، نه محاسن. چون مکارم، اخلاقی غیرسودجویانه و الهی است.