شناسهٔ خبر: 75470535 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با آنا:

نظام هدایت تحصیلی ناکارآمد ریشه بی‌میلی به مهارت آموزی است

رئیس دانشگاه مازندران با آسیب‌شناسی نظام آموزش مهارتی کشور گفت ضعف هدایت تحصیلی، کندی به‌روزرسانی رشته‌ها و کتب درسی، کمبود مربیان فنی و نگاه فرهنگی نادرست جامعه به مهارت‌آموزی، باعث شده بخش بزرگی از استعدادهای دانش‌آموزان به مسیرهای نادرست هدایت شوند و آموزش‌های فنی از کارکرد واقعی خود در تربیت نیروی کار متخصص بازبمانند.

صاحب‌خبر -

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه مازندران، با تشریح آسیب‌شناسی نظام آموزش مهارتی کشور، دلایل اصلی عدم استقبال دانش‌آموزان از دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش را تشریح کرد.

وی ناکارآمدی نظام هدایت تحصیلی، عدم تناسب رشته‌های موجود با نیاز بازار کار، کندی فرآیند به‌روزرسانی کتب درسی و تربیت مربی‌و همچنین نگرش‌های فرهنگی نادرست به آموزش‌های مهارتی را از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه برشمرد.

ضعف در هدایت تحصیلی و شناسایی استعداد‌ها

صالحی عمران در ابتدا به ضعف نظام هدایت تحصیلی در پایه متوسطه اول اشاره کرد و گفت: شناسایی استعداد‌های دانش‌آموزان و هدایت آنها در مسیر‌های صحیح آموزشی و حرفه‌ای بسیار مهم است، اما ما در این زمینه ضعف داریم و استعداد‌ها به درستی شناسایی نمی‌شوند.
وی این امر را یکی از عوامل اصلی عدم ورود دانش‌آموزان به دوره‌های هنرستان و فنی و حرفه‌ای دانست.

عدم تناسب رشته‌های هنرستان با نیاز‌های روز بازار کار

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به وجود حدود ۲۰۰ رشته تحصیلی در هنرستان‌ها و کار و دانش، این تعدد را یک نقطه ضعف دانست و گفت: در دنیایی که مشاغل و حرفه‌ها دائماً در حال تغییر هستند و فناوری‌های جدید، مسائل شغلی جدیدی را ایجاد می‌کنند، نظام آموزش و پرورش ما نمی‌تواند به سرعت خود را با این تحولات تطبیق دهد.

وی فرآیند طولانی تالیف کتب درسی و تربیت مربی را مانعی جدی در به‌روزرسانی آموزش‌ها دانست.

کندی تربیت مربی و محدودیت مراکز آموزشی

صالحی عمران به کندی فرآیند تربیت مربی و هنرجو اشاره کرد و گفت: تربیت مربی فنی و حرفه‌ای در کشور عمدتاً توسط دانشگاه شهید رجایی صورت می‌گیرد که تعداد رشته‌های آن در مقابل تنوع مشاغل بسیار محدود است. وی این امر را یکی از ضعف‌های عمده در نظام آموزش مهارتی دانست که مانع از تربیت نیروی انسانی کارآمد و به‌روز می‌شود.

نیاز به آموزش در محیط‌های واقعی بازار کار

وی تاکید کرد: آموزش‌های هنرستان و کار و دانش باید در محیط‌های واقعی بازار کار، صنعت، و موقعیت‌های اقتصادی، خدماتی و کشاورزی صورت گیرد.

صالحی عمران معتقد است سیستم موجود آموزش مهارتی، با وجود تلاش‌ها، نیازمند حمایت جدی و تجدید نظر در عناصر کلیدی است تا بتواند پذیرای تعداد زیاد هنرآموزان و پاسخگوی نیاز‌های بازار کار باشد.

نگرش فرهنگی جامعه؛ مانعی در برابر آموزش‌های مهارتی

رئیس دانشگاه مازندران به نگرش فرهنگی جامعه نسبت به آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه آموزش‌های مهارتی در مقایسه با رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی، از لحاظ فرهنگی در اولویت‌های پایین‌تر قرار دارند.

وی افزود: خانواده‌ها و دانش‌آموزان، فرصت تحول شغلی و ارتقای جایگاه اجتماعی را در مشاغل فنی و حرفه‌ای به اندازه رشته‌های دانشگاهی نمی‌بینند، هرچند در سال‌های اخیر گرایش مثبتی در این زمینه ایجاد شده است.

تاثیر وضعیت اقتصادی کشور بر آموزش‌های مهارتی

صالحی عمران وضعیت اقتصادی کشور را نیز موثر بر اثربخشی آموزش‌های مهارتی دانست و بیان کرد: رشد اقتصادی کشور و فعال بودن بخش‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی، باعث می‌شود که سیستم‌های آموزش مهارتی بهتر پاسخگو باشند و فارغ‌التحصیلان فرصت‌های شغلی بیشتری پیدا کنند.

آسیب‌شناسی در خارج از سیستم آموزشی

وی در ادامه گفت: یک بخش از آسیب‌ها در خارج از سیستم آموزشی قرار دارد و مربوط به نظام صنعتی، رشد اقتصادی، کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور است.

صالحی عمران تاکید کرد که سیستم‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بیرون از نظام آموزش و پرورش نیز به شدت موثر هستند و نیازمند اصلاحات فرهنگی، تبلیغات و ارائه سیگنال‌های لازم به خانواده‌ها و دانش‌آموزان هستند.

آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مقایسه آن با آموزش مهارتی

رئیس دانشگاه مازندران به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: زمانی ۴۲ درصد از افراد بیکار، فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودند و این آمار نیز قابل آسیب‌شناسی است.

وی ایجاد نگرش فرهنگی در جامعه، دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت آموزش مهارتی، شغل و درآمد بهتر را از اولویت‌ها دانست و افزود: آموزش

انتهای پیام/