امروزه جامعه بیش از هر زمان دیگری درگیر آسیبهای اجتماعی، پیشگیری و درمان آن است، بهگونهای که تمامی دستگاهها از جمله شهرداری تهران و آموزشوپرورش در این مسیر گام برداشته و اقداماتی را نیز در این زمینه انجام دادهاند.
هرچند هزینه پیشگیری از درمان بسیار کمتر است که لازمه پیشگیری، افزایش آگاهی در سنین پایین است تا از بروز آسیبهای اجتماعی جلوگیری شود. آموزشوپرورش بهعنوان نهادی که از کودکی با افراد جامعه در ارتباط است، میتواند از طریق برنامهها و کتابهای درسی، آگاهی لازم را به دانشآموزان منتقل کرده و همچنین مشاورههایی را به افراد در معرض آسیب ارائه دهد.
علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره آگاهسازی دانشآموزان نسبت به آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: بخشهایی از آسیبهای اجتماعی در کتابهای درسی فعلی درباره مهارتهای ارتباطی و تعاملات انسان با محیطهای زندگی وجود دارد.
وی افزود: البته برخی از آسیبها، ماهیتی دارند که نمیتوان آنها را در چارچوب کتابهای رسمی آموزش داد. این موارد معمولاً از طریق پروتکلهای مشاورهای توسط معاونتهای پرورشی و تربیتی در مدارس پیگیری میشوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین عنوان کرد: در صورتی که یک آسیب اجتماعی خاص فراگیر یا جدی شود یا اهمیت آن افزایش یابد، این آمادگی وجود دارد که بهصورت رسمی در محتوای کتابهای درسی نیز به آن پرداخته شود. هماکنون در کتابهای سلامت و بهداشت، تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی به بخشی از آسیبهای اجتماعی پرداخته شده است.
انتهای پیام/