شناسهٔ خبر: 75442733 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با آناتک:

همۀ معلمان دوره‌های آموزش هوش مصنوعی را می‌گذرانند

آموزش‌های فناورانه و تربیت معلمان مسلط بر روش‌های نوین یاددهی و یادگیری،‌ در کنار توسعه فیزیکی مدارس، از موضوعات مورد توجه وزارت آموزش‌وپرورش است؛ در این راستا دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اعلام کرد طرح توانمندسازی معلمان در حوزه هوش مصنوعی آغاز شده است و همه معلمان کشور بدون استثنا تحت پوشش این آموزش‌ها قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آنا؛ شورای عالی آموزش‌وپرورش با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، در راستای برنامه‌های دولت برای تحول در آموزش‌وپرورش و با هدف ارتقای کیفیت آموزشی از مسیر فناوری، برنامه‌ای جدیدی را برای توسعه مهارت‌های فناورانه در میان معلمان و دانش‌آموزان آغاز کرده است.

این برنامه از تجهیز مدارس و تأمین ابزار‌های دیجیتال تا آموزش هوش مصنوعی و پرامپت‌نویسی برای معلمان را در بر می‌گیرد. به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش، هدف از این طرح، قرار گرفتن فناوری در خدمت یادگیری تعاملی، مهارت‌محور و خلاقانه و نه صرفاً استفاده ابزاری از آن است.

طرح توانمندسازی معلمان در حوزه هوش مصنوعی آغاز شده و همه معلمان کشور بدون استثنا تحت پوشش این آموزش‌ها قرار می‌گیرند


محمود امانی تهرانی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آناتک، در خصوص شروع به کار اولین کنسرسیوم آموزشی کشور با موضوع تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمد و برنامه‌های دولت جهت ارتقای کیفیت آموزش گفت: «رئیس‌جمهور چند عرصه را برای ارتقای کیفیت آموزش‌وپرورش تعیین کرده‌اند. یکی از این عرصه‌ها که در رسانه‌ها نیز بیشتر مورد توجه است، موضوع مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس است؛ اما در کنار این عرصه که جنبه ظاهری و ملموس دارد، موضوع مهم‌تر ارتقای کیفیت آموزشی است.»

وی افزود: «در ارتقای کیفیت آموزشی چند بُعد مطرح است. یکی از این ابعاد روش‌های پداگوژیک یا همان هنر یادگیری است که معلمان در کلاس به کار می‌گیرند. استفاده از الگو‌های برتر تدریس، فعال بودن دانش‌آموزان در کلاس، انجام کار گروهی و ایجاد فرصت برای ارائه دانش‌آموزان از جمله مؤلفه‌های رشد و یادگیری فعال است و در چنین فضایی است که یادگیری تعاملی و پویا شکل می‌گیرد.»

امانی تهرانی ادامه داد: «در کنار این بخش، فناوری نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. فناوری عرصه‌های گوناگونی از نمایش یک فیلم یا تصویر در کلاس گرفته تا به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش را شامل می‌شود؛ در این زمینه، حرکت‌هایی آغاز و دوره‌های آموزشی برای معلمان برگزار شده است. معلمان دوره ابتدایی و متوسطه اول در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و آشنایی آنان با کار با ابزار‌های ساده هوش مصنوعی نسبت به ابتدای تابستان به‌مراتب بیشتر شده است. موضوع از حالت بیگانگی خارج شده و معلمان در این جلسات پرامپت‌نویسی و کار با ابزار‌های مختلف هوش مصنوعی را تمرین کرده‌اند.»

وی تصریح کرد: «هدف جهش ناگهانی نیست، بلکه تلاش می‌کنیم هر مدرسه متناسب با شرایط خود یک گام به سمت فناوری بردارد. برای نمونه، مدارسی که فاقد امکانات صوتی و تصویری هستند، حداقل باید به تلویزیون مجهز شوند تا دانش‌آموزان بتوانند از فیلم‌های آموزشی بهره‌مند شوند. اکنون در تمام کتاب‌های درسی، کد‌های QR تعبیه شده است که در پس آنها فیلم‌های آموزشی مرتبط وجود دارد و می‌تواند در کلاس درس مورد استفاده قرار گیرد.»

فناوری باید در خدمت یادگیری تعاملی، مهارت‌محور، خلاقانه و نه آموزش طوطی‌وار و حافظه‌محور باشد

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به نقش خیرین گفت: «گروه احسان دانش در تعداد زیادی از مدارس مناطق محروم کشور تلویزیون‌های هوشمند نصب کرده است و همراه آن فلش‌هایی مملو از فیلم‌های آموزشی ارائه داده است. پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد همین اقدام کوچک باعث جذاب‌تر شدن یادگیری برای دانش‌آموزان شده است.»

امانی تهرانی در ادامه سه دسته چالش را در مسیر توسعه فناوری آموزشی برشمرد و گفت: «نخستین چالش، ابزار و تجهیزات مورد نیاز است که تأمین آن در نقاط مختلف کشور نیازمند اقدام‌های جدی و هزینه‌بر است. رئیس‌جمهور با استفاده از ظرفیت بودجه مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ کشور، در این زمینه حمایت‌هایی را آغاز کرده‌اند. موضوع ابزار ملی آموزش، از جمله تبلت ویژه دانش‌آموزی، از مسائل مهم به شمار می‌رود.»

وی افزود: «چالش دوم، زیرساخت است. زیرساخت‌های کشور باید در این زمینه توسعه یابد و در خدمت آموزش قرار گیرد. سومین چالش نیز توانمندسازی نیروی انسانی است؛ یعنی معلمان باید در به‌کارگیری فناوری و تلفیق آن با پداگوژی و علم یادگیری توانمند شوند تا فناوری در جایگاه درست آموزشی خود قرار گیرد.»

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش، اگر فناوری صرفاً موجب آموزش طوطی‌وار و حافظه‌محور شود، هدف آموزش محقق نخواهد شد. فناوری باید در خدمت حل مسئله، تقویت مهارت‌های پایه‌ای یادگیری، کار گروهی و ارائه‌های خلاقانه دانش‌آموزان قرار گیرد. همه معلمان کشور مشمول این آموزش‌ها هستند و هیچ معلمی مستثنا نشده است.

امانی تهرانی درباره نحوه اجرای این آموزش‌ها توضیح داد: «وزارت آموزش‌وپرورش با طراحی کشوری برای تأمین مدرسان اقدام کرده و در همه استان‌ها مدرسان منطقه‌ای فعالیت دارند. این مدرسان موظف‌اند آموزش‌های فناورانه را تا آخرین سطوح شبکه معلمان کشور منتقل کنند.»

هیچ معلمی از آموزش‌های فناورانه مستثنا نیست و مدرسان منطقه‌ای موظف‌اند این آموزش‌ها را تا آخرین سطوح شبکه معلمان کشور منتقل کنند

این مقام مسئول ادامه داد: «وزارت آموزش‌وپرورش با طراحی کتاب‌های جدید درس کار و فناوری، عرصه‌ای را گشوده است تا دانش‌آموزان بتوانند از میان موقعیت‌های متنوعی که در این کتاب‌ها پیشنهاد شده، مسیر رشد و نوآوری خود را انتخاب کنند. کتاب‌های کار و فناوری از پایه ششم تا نهم، پایگاهی برای چنین تجربه‌هایی است.»

وی با اشاره به طرح فناورانه ایران دیجیتال افزود: «در زمینه فناوری‌های جدید و به‌ویژه فناوری دیجیتال، آموزش‌وپرورش چند سال است که طرح «ایران دیجیتال» را با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان اجرا می‌کند. این برنامه‌ها زمینه بروز استعداد‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی دانش‌آموزان را در سطح کشور فراهم کرده است.»

امانی تهرانی تصریح کرد: «دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های معتبر کشور نیز امکاناتی برای مشارکت دانش‌آموزان در این عرصه ایجاد کرده‌اند. خوشبختانه اغلب این نهاد‌ها فعالیت‌های خود را به‌صورت غیرمالی تعریف کرده‌اند و در صورت دریافت هزینه، آن را بسیار ناچیز در نظر می‌گیرند. همین امر موجب شده هیجان و انگیزه جدی در بین دانش‌آموزان شکل بگیرد.»

وی در پایان اظهار کرد: «معاونت علمی ریاست‌جمهوری پشتیبانی بسیار خوبی از برنامه‌های آموزش‌وپرورش داشته و این همکاری در حال گسترش است. ما از این همکاری کاملاً رضایت داریم و امیدواریم این روند توسعه‌یافته‌تر ادامه یابد.»

انتهای پیام/