به گزارش میراثآریا، احمد حمزهزاده، در مراسم جشنواره شهر ملی سفالگری سنتی کوزهکنان گفت: ثبت ملی کوزهکنان به معنای کسب برند ملی برای محصولات سفال این شهر است و برندسازی اولین و اساسیترین گام برای پیوند میان محصول، سفر و توسعه گردشگری است. هنگامی که برند و محصول شناخته شوند، گردشگران برای مشاهده منشأ تولید و تجربه بومی راهی منطقه هدف خواهند شد و جریان «سفر معکوس» برای توسعه محلی شکل میگیرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی در ادامه با اشاره به جایگاه صنایعدستی در ساختار اجتماعی و اقتصادی بیان کرد: صنایعدستی بخشی از هویت فرهنگی ما و پیونددهنده نسلهاست. این هنر در بستر خانواده شکل میگیرد و ادامه مییابد. همچنین بهدلیل استفاده از مواد اولیه داخلی، نمادی از اقتصاد مقاومتی به شمار میآید و کمتر تحتتأثیر تحریمها قرار دارد. استان ما چندین شهر ملی در رشتههای مختلف صنایعدستی دارد و کوزهکنان نیز بهتازگی به این جمع پرافتخار پیوسته است.
حمزهزاده با اشاره به چالشها و نیازهای عملیاتی بر لزوم برنامهریزی برای زیرساختها و مشوقهای سرمایهگذاری تأکید کرد و افزود: کمبود مراکز اقامتی و خدمات گردشگری مهمترین مانع توسعه گردشگری منطقه است و فراهمسازی زیرساختهای اقامتی، ارائه بستههای تشویقی از سوی شهرداریها و شوراها و مشارکت خیران برای جذب سرمایهگذاری باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی تصریح کرد: با همکاری و همافزایی نهادهای مختلف و همچنین معرفی هدفمند برند و محصولات، کوزهکنان میتواند جایگاه خود را در سطح ملی و بینالمللی ارتقا دهد و بهعنوان شهر جهانی سفالگری سنتی مطرح شود. ظرفیتهای غنی این منطقه در حوزه مهارت، قدمت تاریخی و اصالت آثار، زمینه تحقق این هدف را فراهم کرده است.
در پایان، حمزه زاده مدیرکل میراثفرهنگی استان تقدیر ویژهای از نقش نماینده مردم شبستر در حمایت از پرونده ثبت ملی کوزهکنان مطرح کرد و از مسئولان محلی و فعالان درخواست کرد تا در مسیر برندسازی و آمادهسازی زیرساختها همراهی کنند.
انتهای پیام/