شناسهٔ خبر: 75338991 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا:

سهم اندک ۸٫۹۸ درصد بودجه دولت به آموزش و پرورش/ معلمان در فشار و دانش‌آموزان ابتدایی کم‌سواد / ده‌ها نشست پزشکیان با آموزش و پرورش؛ نتیجه؟ صفر !

رکنا: معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش، با انتقاد از پاسخ وزیر به افت نمرات دانش‌آموزان، تاکید کرد که مشکلات آموزش و پرورش ریشه‌ای و فراتر از کلاس و محتواست؛ از فشار اقتصادی معلمان و کمبود بودجه تا تصمیمات تکراری و فقدان نیروهای خلاق، به‌گونه‌ای که حتی مهارت‌های پایه‌ای دانش‌آموزان ابتدایی در سواد خواندن و نوشتن با نقصان جدی روبه‌روست و اولویت‌نمایی وزیر، نیازمند راستی‌آزمایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ابراهیم سحرخیز ، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا گفت: بخشی از پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوال نماینده مردم بافق درباره افت شدید نمرات دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته، بحث برانگیز و درخور تامل بود. این که به دلایل پرشماری مثل گسست یا اتمیزه شدن جامعه، بیکاری ۱۱٫۳ میلیون نفری از جمعیت ۲۰ تا ۳۴ ساله ها، نفوذ روز افزون فضای مجازی، آینده مبهم زندگی اجتماعی در سایه هوش مصنوعی تا تحریم و تورم، تقسیم نابرابر فرصت های شغلی، ترجیح رابطه سالاری بر شایسته گزینی، دل و دماغی برای درس خواندن خیلی ها باقی نمانده است را باید در همان سیاست های کلان، راهبردها یا شرایطی جست و جو کرد که اگر به جای کاظمی یا تیم تکراری او ، امثال علی اصغر حکمت ها یا پرویز ناتل خانلری ها هم بر سرکار  بودند کاری از آنها ساخته نبود.

وی در ادامه افزود: البته ایشان به درستی با اشاره به مواردی چون میزان جذابیت در محتوا، تناسب بین حجم و زمان آموزش، استمرار تعطیلات خواسته و ناخواسته، قصور در توانمند سازی معلمان و مدیران مدارس، ضعف در به کارگیری روش های نوآورانه و خلاق در فرآیند آموزش، نبود یا کم شدن نظارت های بالینی و نظامند، داغ شدن دغدغه های معیشتی در معلمان، استاندارد سازی فضا و تجهیزات، افزایش نسبت دانش آموز به معلم و... آنها را از جمله موضوعاتی دانستند که به خود آموزش وپرورش برمی گشت؛ اما بخشی از پاسخ وزیر به ویژه تکرار چندباره این گزاره که آموزش و پرورش، اولویت اول دولت چهاردهم است از جنس همان تعارفات معمولی است که نیاز به راستی آزمایی دارد.

ابراهیم سحرخیز تاکید کرد: این که آقای پزشکیان تا به حال بیش از  ده ها نشست تخصصی بی حاصل با آموزش و پرورش برگزار کرده، گذشته از مرور ملال آور خاطرات دوران دبیرستان و مدرسه، یا تاکید چندباره بر یک مشت جملات تکراری، چه تاجی بر سر آموزش و پرورش یا معلمان زده اند که سزاوار چنین تعریف و تمجیدی باشند؟ سهم اندک ۸٫۹۸ درصدی آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت را می گویید؟ یا پرکردن کلاس های ۴۰ تا۵۰ نفره با دعوت به کار از بازنشستگان را؟ آیا با آمدن پزشکیان در جایگاه رده اخری آموزش وپرورش در جدول پرداختی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی تغییر و جابجایی محسوسی حاصل شده است که ما از آن بی خبر مانده ایم؟ عدالت پزشکیان را باور کنیم یا رو نمایی از شهریه های ۶۰۰ میلیونی در مدارس شیراز را؟ کدامیک آموزش وپرورش را بر پرتگاه طبقاتی شدن کشانده است؟

وی همچنین افزود: آیا نیروهای فکور، خلاق و تازه نفسی به مجموعه راهبری ستاد وزارتخانه و ادارات کل استان ها اضافه شده است تا با افکندن طرحی نو ، روح تازه ای در کالبد آموزش وپرورش دمیده شود؟ یا اغلب آدم ها و تصمیم گیرندگان همان کسانی هستند که بیش از ۳۰ یا حتی ۴۰ سال بی وقفه به ستاد و صندلی های وزارتخانه چسبیده و دخیل بسته اند اما دریغ از دیده شدن یک روزنه امید بخش و رو به جلو به عنوان معجزه! دوره ابتدایی که اساس و بنیان کار است قریب به یک دهه، در اختیار همین خانم معاونی است که یکی از خروجی های آن تداوم و ماندگاری جایگاه پرسش بر انگیز ایران در آزمون بین المللی پرلز است.

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: کنکور یا معدل پایه دوازدهم به کنار! بقال سر کوچه هم می داند که بخش قابل ملاحظه‌ای از دانش آموزان دوره ابتدایی در اولی ترین مهارت پایه یعنی سواد خواندن و نوشتن چنان لنگ می زنند که حتی از نوشتن نام خود عاجزند آنگاه وزیر با پیش کشیدن شمار دانش آموزان مدال آور در مدارس خاص یا غیردولتی می خواهند استثناات را به جای قاعده جا زده، کاستی ها را بپوشانند! وقتی می توان گفت آموزش و پرورش اولویت اول دولت است که در کنار همه کارها، زین پس، هیچ معلمی مجبور نباشد به خاطر سیر کردن شکم خود یا خانواده، کرامت معلمی را با مسافر کشی در اسنپ یا دیگر مشغله های دون شان به عنوان شغل دوم و سوم زیر پا بگذارد. یا هیچ معلم بازنشسته ای مجبور نباشد برای جبران هزینه های ناشی از تورم ، به جای گذران درست اوقات فراغت ، در گرفتن اضافه تدریس در آموزش وپرورش دست به دامن این و آن شود.