به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، برگزاری جشنوارههای مهم و گوناگونی همچون جشنواره فیلم فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره سینما حقیقت (فیلمهای مستند)، تندیس حافظ و... تهران را به صورت غیررسمی تبدیل به یک پایتخت فرهنگی نیز کرده است و به همین سبب انتظار میرود سالنهای نمایش و فضاهای میزبانی استانداردی برای نمایش آثار، استقبال تماشاگران و پذیرایی از مهمانان فراهم باشد. اما واقعیت چیزی متفاوتتر است و وضعیت کنونی سالنهای تهران نه تنها به اندازه کافی مطلوب نیست، بلکه در بعضی موارد به حدی نامناسب است که بر وجهه جشنوارهها تأثیر منفی میگذارد.
یکی از مشکلات همیشگی سالنهای نمایش در تهران کیفیت پایین صداست که در راس آنان سالن همایش های بین المللی برج میلاد یکی از سالنهای مهم میزبانی جشنواره فیلم فجر است که بارها شنیده شده که در بخش صوت مشکلاتی وجود دارد و در چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تقریبا عمده فیلمسازان در نشست های خبری خود به کیفیت پایین صدا اذعان می کردند و همین مشکلات باعث این بود تا تجربه تماشاگر و عوامل فنی جشنواره تحت تأثیر قرار گیرد. البته باید گفت سیستم صوت سالن همایش های برج میلاد تهران از به روزترین سیستم های صوتی است اما این سیستم به صورت تخصصی برای برگزاری کنسرت تعبیه شده و ملاک های لازم را برای اکران فیلم ندارد.
اگر سالن همایش های برج میلاد تهران مشکل سیستم صوت نداشت میتوانست بهترین گزینه برای میزبانی از همه جشنواره ها باشد زیرا وجود پارکینگ مناسب، قرار نداشتن در مسیر گره ترافیکی، وجود سالن های فرعی متعدد، لابی بزرگ و فضای باز مناسب و همچنین رستوران با ظرفیت میزبانی بالا و تعداد مناسب سرویس بهداشتی همگی از جمله نقاط مثبت این سالن هستند.
تالار وزارت کشور با ظرفیت ۵هزار نفر و دارای بخش لابی از جمله سالن هایی است که گزینه مناسبی برای میزبانی از اغلب جشنواره هاست اما تجربه برگزاری یک شب جشن تندیس حافظ نشان داده قرار گیری این تالار در میدان فاطمی به اندازه همان یک شب هم تاب و توان گره های ترافیکی که در آن محدوده ایجاد میشود را ندارد و ترافیک منطقه تا خیابان های اطراف پس میزند چه حال آنکه این تالار چندین شب میزبان این جشنواره باشد و نبود پارکینگ مناسب برای میزبانی از جمعیت چند هزار نفره جشنواره ها، تالار وزارت کشور را از اولویت ها خارج میکند.
سینما ملت یکی از مثالهایی است که در ذهنها باقی مانده است؛ نقطهای با جمعیت زیاد، عدم وجود پارکینگ مناسب و مسیر دسترسی سخت به آن از جمله دور بودن از ایستگاه مترو و بی آرتی و همچنین ترافیک همیشگی اتوبان نیایش، مسیرهای فرعی پیچیده باعث شده تا سینما ملت یکی از بدترین گزینه ها برای برگزاری جشنواره ها باشد.
از سوی دیگر راه های باریک سینما ملت و عدم وجود لابی مناسب باعث شده تا سینما ملت گزینه مناسبی برای میزبانی از جشنواره ای با مهمانان چند هزار نفری نباشد و همچنین عدم تهویه مناسب در بخش فودکورد یکی از آزاردهنده ترین مشکلات این سینماست که بوی طبخ غذا و روغن سوخته در همه طبقات پخش می شود.
سالن سینما چارسو، که از سالنهای کلیدی برای جشنوارههاست، در یک مجتمع تجاری در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ واقع شده و همراه خود مغازهها و فروشگاههایی دارد که کاربری سالن را تحت تأثیر قرار دادهاند. این ترکیب تجاری—تفریحی مزایایی دارد اما وقتی برای جشنواره به کار گرفته میشود، گاهی باعث اختلال یا ایجاد احساس نامناسب برای مخاطب و عوامل میشود. مثلاً برای استراحت بین سانسها، کارکرد لابی به عنوان فضای فرهنگی بهصورت کامل اجرا نمیشود و از سوی دیگر قرار گرفتن این سالن در منطقه طرح ترافیک باعث می شود تا رفت و آمد با خودروی شخصی برای بسیاری از عوامل و میهمانان ایجاد زحمت کند.
با این حال و با وجود اینکه پردیس سینمایی چارسو سالها میزبان جشنواره هایی همچون جشنواره سینما حقیقت و سینماتجربه بوده است اما در کمتر از یکسال اخیر بخش لابی این مجموعه با پارتیشن بندی به فضای تجاری مجموعه اضافه شده و دیگر برگزاری هیچ جشنواره ای در این مکان امکان ندارد.
فراتر از صوت، تجهیزات نمایش مانند سیستم تصویر، نور، گرمایش یا سرمایش، صندلیها و راحتی سالن در بعضی سالنها استاندارد نیستند. سالنهایی که برای نمایشهای جشنواره استفاده میشوند، گاهی از لحاظ راحتی صندلی، دید مناسب، تهویه و نور نامناسب، پذیرایی کم یا فضای انتظار محدود ضعف دارند.
مسئولیت و مالکیت سالنها با نهادهای مختلفی از جمله شهرداری، وزارت ارشاد، بخش خصوصی، وزارت کشور یا دیگر سازمانهایی وابسته به دولت است. هماهنگی لازم بین تأمین زیرساخت، نگهداری فنی، مدیریت ترافیک، حملونقل عمومی و خدمات حوزه گردشگری فرهنگی کمتر دیده میشود. وقتی جشنوارهها نزدیک میشوند، فشار به سالنها زیاد میشود و گاهی کمتر آمادهاند.
سینماهای مجموعه ایران مال از جمله سینماهایی است که کمتر مورد میزبانی جشنواره ها قرار گرفته و جشنواره فیلم کوتاه تهران، امسال تصمیم گرفته تا از پردیس سینمایی ایران مال برای برپایی جشنواره استفاده کند و این اولین میزبانی ایران مال از یک جشنواره سینمایی است و باید دید نتیجه آن چه خواهد بود.
هرچند ایران مال در بخش عمومی از مردم دور است و حتی سیستم حمل و نقل عمومی مانند مترو و بی آرتی در مسیر این مرکز قرار ندارد و در غربی ترین نقطه تهران واقع شده اما وجود پارکینگ مناسب، عدم قرارگیری در مسیر ترافیکی، کیفیت استاندارد سالن ها از حیث راحتی شاید بتواند در آن میزبانی های بیشتری به سمت این جموعه روانه کند در هرحال باید منتظر تجربه جشنواره فیلم کوتاه تهران باشیم.
ایده ساخت مجموعهای مخصوص جشنوارهها معروف به یک «کاخ جشنواره» که دارای سالنهای مجهز با استاندارد صوتی و تصویری بینالمللی، پارکینگ وسیع، دسترسی مناسب، فضای لابی بزرگ، امکانات جانبی (رستوران، کافه، استراحت، مهمانسرا) باشد، قابل بررسی است و این امکان را دارد که تمام جشنوارهها آن را به عنوان محل رسمی و همیشگی میزبانی پذیرفتهاند و کیفیت یکپارچه و قابل پیشبینی شود.
ایده ساخت کاخ جشنواره با نام «آسمانه هنر ایران» توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت شهید رئیسی چندین بار مطرح شد و مکان ساخت این کاخ در بلوار کشاورز، جنب خیابان حجاب و در مجاورت بوستان لاله و در مساحتی حدود ۱۵هزار متر مربع در ۲۰ طبقه و با معماری ایرانی اسلامی اعلام شده بود و در نتیجه با پایان دولت شهید رئیسی و استقرار دولت جدید دیگر هیچوقت از پروژه صحبتی به میان نیامد.
وضعیت سالنهای نمایش تهران در حال حاضر مناسب جشنوارههای بزرگ و بینالمللی نیست. ضعفهایی مانند صوت نامطلوب، دسترسی نامناسب، پارکینگ کم، تجهیزات فنی ناکافی، مدیریت پراکنده و عدم وجود فضای مناسب جانبی همگی به کیفیت برگزاری جشنوارهها لطمه میزنند. ساخت یک «کاخ جشنواره» میتواند راهگشا باشد به شرط اینکه با برنامهریزی دقیق، تأمین بودجه مناسب، مدیریت فنی و انتخاب محل درست همراه باشد. البته تا به نتیج رسیدن این موضوع، بهروزرسانی سریع سالنهای موجود میتواند بهصورت میانمدت اثرات مثبتی داشته باشد.
انتهای پیام/