اسماعیل بقائی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره جزئیات توافقی که عباس عراقچی در شورای امنیت از حصول آن با سه کشور اروپایی سخن گفت: اظهار داشت: هیئت جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنیهای چند ماهه با کشورهای اروپایی از هیچ کوششی برای جلوگیری از اقدام سه کشور در بازگرداندن تحریم ها و انجام اسنپ بک خودداری نکرد. ما هم با ابیکارهای مشخصی ربه نیویورک فتیم و هم در رابطه با ابتکارهایی که از طرف مقابل مطرح شد انعطاف منطقی نشان دادیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشور افزود: حداقل سه نوبت اروپاییها پیشنهادهایی که مطرح شده بود را به نوعی پذیرفتند، اما نتوانستند طرف آمریکایی را مجاب کنند. این نشان میدهد از چهارم فوریه که بیانیه ریاستی ترامپ صادر شد و یکی از بندهای آن وزارت خارجه آمریکا را مکلف میکرد به بازگرداندن قطعنامههای تحریمی لغو شده ایران، این خواسته مبنا و دستور العمل طرفهای غربی بود لذا به هیچ پیشنهادی وقعی نگذاشتند.
آمریکاییها از برگزاری نشست مشترک طفره رفتند
این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه در سه -چهار نوبت پیشنهادهایی از طرف مقابل مطرح شد برای اینکه در نشستی چند جانبه با حضور نمایند آمریکا، ابتکارهای طرفین مطرح و بررسی شود، گفت: ما مخالفت نکردیم و با حسن نیست آنرا پذیرفتیم حتی قبل از رفتن به نیویورک، اما طرفهای مقابل از برگزاری این نشست چند جانبه طفره رفتند.
بقائی تصریح کرد: هر آنچه معقول و منطقی بود و میتوانیم بعنوان پیشنهادهای عزتمندانه نام ببریم از طرف ما مطرح و پیشنهادهای آنها بررسی شد، ولی طرفهای مقابل اراده یا توان ایجاد اجماع را در داخل خود نداشتند.
اقدام دولت ترکیه غیر قانونی بود/ هیچ دارایی ایرانی در انجا توقیف نشده
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره موضع دستگاه سیاسترخارجی کشور درمورد اقدام دولت ترکیه در همراهی با اسنپ بک و قطعنامه هایت حریمی و اعلام توقیف و بلوکه کردن اموال و داراییهای چند فرد و شرکت ایرانی مرتبط با برنامه هستهای کشور نیز با تأکید بر اینکه اقدام دولت ترکیه در صدور ابلاغیه برای اعمال مفاد قطعنامههای لغو شده شورای امنیت به نظر ما اقدام غیر ضروری و غیر قانونی تلقی میشود، اظهار داشت: چون مبانی اقدام سه کشور در بازگرداندن قطعنامهها غیر قانونی است و درخواست
ما ازهمه کشورها بهویژه کشورهای دوست و همسایه اینست که از اجرا و اثر بخشی به تصمیمی که یک اقدام غیر قانونی است وبدون رعایت رویههای قانونی شورای امنیت بوده خودداری کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: باید این نکته را هم تذکر بدهم که نهادها و شرکتهایی که از آنها نام برده شده هچ کدام در ترکیه دارایی یا حسابی نداشتند و معاون سازمان انرژی اتمی هم موضع روشنی گرفتند و صراحتا گفتند که هیچ دارایی (در ترکیه) توقیف نشده است.
اروپاییها ثابت کردند دیپلماسی با آنها ثمربخش نیست
وی در پاسخ به سوالی با انتقاد از عملکرد سه کشور اروپایی در فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: آنها میگویند که راه دیپلماسی کماکان باز است ولی این یک گزاره کلی است. ما نیز میگوییم مسیر دیپلماسی هیچگاه بسته نمیشود و هرگاه تشخیص دهیم که دیپلماسی در راستای تحقق منافع ایران موثر است در استفاده از آن تردیدی نمیکنیم ولی این سه کشور اروپایی ثابت کردند که دیپلماسی به این شکل با آنها ثمربخش نیست.
بقائی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه اقدام سه کشور اروپایی علاوه بر اینکه از لحاظ رویه و قانونی ایراد جدی دارد از لحاظ حقوقی نیز به نوعی باعث ایجاد آشفتگی در شورای امنیت و سازمان ملل شد و مشخص نیست که عملاً چه چیزی را شورای امنیت برگردانده است، ادامه داد : اقدام انجام شده از سوی سه کشور اروپایی پیش از اینکه مبتنی بر محاسبه عقلانی باشد نوعی اقدام از روی لجاجت در راستای اجرای درخواست آمریکا بدون در نظر گرفتن منافع و مصالح خود این سه کشور اروپایی بود.
اقدام دبیرخانه شورای امنیت وجاهت قانونی ندارد
وی افزود: ما تاکید داریم که اقدام دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل در صدور اطلاعیههای مربوط به بازگشت تحریمها علیه ایران هیچ وجاهت قانونی ندارد و منطقی نیست.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما تاکید داریم که اقدام سه کشور اروپایی در فعالسازی مکانیسم ماشه، هیچ تعهدی را برای کشورهای عضو سازمان ملل برای اجرای تحریمها ایجاد نمیکند.
فعلاً برنامهای برای مذاکره نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر برنامهای برای مذاکره بین ایران و سه کشور اروپایی وجود دارد ، اظهار کرد: ما فعلاً برنامهای برای مذاکره نداریم.
وی افزود: ما در حال حاضر متمرکز بر بررسی آثار و تبعات اقدام سه کشور اروپایی و آمریکا هستیم.
بقائی ادامه داد: دیپلماسی به مفهوم ادامه تماسها وجود دارد و ما هرگاه احساس کنیم که دیپلماسی میتواند اثر بخش باشد بر اساس منافع ملی کشور تصمیم میگیریم و در ارتباط با آن اقدام میکنیم.
مبادله دو متهم فرانسوی با عهدیه اسفندیاری
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده «مهدیه اسفندیاری» شهروند ایرانی بازداشت شده در فرانسه و تبادل زندانی بین ایران و فرانسه گفت: اتهام دو تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران مشخص است. تبعه ایرانی که در فرانسه دستگیر شده است، بازداشت آن غیر قانونی است.
وی ادامه داد: پیگیر وضعیت حقوقی خانم اسفندیاری هستیم و حدود ۱۰ روز قبل سفیر ایران در فرانسه برای سومین بار با خانم اسفندیاری دیدار داشتند و ما به صورت مستمر پیگیر وضعیت کنسولی ایشان هستیم.
بقائی با تاکید بر این که «ما پیگیر آزادی ایشان هستیم» ، ادامه داد: پرونده خانم اسفندیاری کماکان در فرانسه در مرحله تحقیقات است.
وی در ارتباط با بحث تبادل زندانیان بین ایران و فرانسه نیز گفت: کارهایی که در این زمینه لازم بوده در وزارت خارجه برای این موضوع انجام شود، صورت گرفته است و تصمیم گیری در مراجع ذیربط دو کشور در حال انجام است و امیدواریم که با توجه به مقدماتی که انجام شده این کار هرچه زودتر انجام شود.
اجازه مشروعیت یافتن بدعتهای غیرقانونی در شورای امنیت را نمیدهیم
بقائی با اشاره به رأیگیری اخیر در شورای امنیت سازمان ملل درباره اقدام سه کشور اروپایی گفت: اقدام سه کشور اروپایی نه تنها از نظر ما، بلکه از دیدگاه ۶ عضو شورای امنیت از مجموع پانزده عضو این شورا، ناموجه بوده است. چهار عضو شورای امنیت در ۲ نوبت به خواست سه کشور اروپایی برای بازگرداندن قطعنامههای تحریمی رأی منفی دادند و از آن تصمیم حمایت نکردند. افزون بر این، ۲ عضو دیگر از جمله رئیس شورای امنیت نیز رأی ممتنع دادند. در نظر داشته باشید رئیس شورا بهعنوان طرفی که نخستین پیشنویس قطعنامه را ارائه کرده بود، خود از رأی مثبت خودداری کرد. این شکاف در شورای امنیت بهروشنی بیانگر اختلاف نظر جدی میان اعضای شورا درباره درستی و منطق اقدام سه کشور اروپایی است.
وی در ادامه افزود: در پاسخ به پرسشی درباره دلایل غیرقانونی بودن اقدام سه کشور اروپایی باید گفت کافی است به سابقه عملکرد این کشورها و آمریکا نگاه کنیم. از زمان تصویب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۹، جمهوری اسلامی ایران بهطور کامل به تعهدات خود پایبند بود. پس از آن نیز، در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، ایران بر اساس یک حق شناختهشده در متن توافق، یعنی بند ۳۶ برجام، تصمیم به کاهش تدریجی و پلکانی تعهدات خود گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: سه کشور اروپایی از سال ۲۰۱۹ به بعد در اجرای تعهدات خود قصور جدی داشتند و مرتکب نقض فاحش برجام شدند. آمریکا نیز که عامل اصلی بروز بحران کنونی است، با خروج غیرقانونی خود از توافق، هیچ صلاحیتی برای توسل به سازوکار حل اختلاف ندارد. بنابراین، اقدام این چهار طرف از اساس غیرقانونی است.
بقائی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر ابزار لازم، بهویژه ابزارهای دیپلماتیک، برای اثبات حقانیت خود و مجابکردن جامعه بینالمللی به خودداری از پذیرش آثار و تبعات این اقدام غیرقانونی استفاده خواهد کرد. ما قاطعانه بر موضع حقوقی خود پایبندیم و اجازه نخواهیم داد که بدعتهای غیرقانونی در شورای امنیت مشروعیت پیدا کند.
هیچ بازرسی از آژانس در ایران حضور ندارد
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حضور بازرسان در ایران و آینده تعامل ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: در حال حاضر بازرسی از آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایران حضور ندارد. آخرین بازرسیها مربوط به حداقل ۱۰ روز قبل از نیروگاه بوشهر است که این بازرسی در چارچوب قراردادی که با روسیه در ارتباط با این موضوع انجام شده، صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اینکه در آینده چه کار میکنیم موضوعی است که باید توسط مراجع ذیصلاح که در این موضوع شورای عالی امنیت ملی است در ارتباط با آن تصمیمگیری شود.
بقائی تاکید کرد: با توجه به تحولات انجام شده در حال حاضر بدون تردید تفاهم قاهره کارایی ندارد و قابل اجرا شدن نیست.
امیدواریم گروسی عبرت بگیرد
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری دررباره در مورد اظهارات اخیر رافائل گروسی که گفته است" گزارش من عامل حمله به ایران نبود و من چراغ سبزی در این ارتباط ندادم" و این که ا"یران به دنبال دستیابی به سلاح هستهای نیست"، گفت: ما قطعاً رژیم صهیونیستی و آمریکا را مقصر و مسئول حملات غیرقانونی علیه تأسیسات هستهای صلحآمیز ایران و همچنین تعرض به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور میدانیم با این حال، آنچه همواره بر آن تأکید کردهایم این است که گزارش مدیرکل آژانس و در پی آن، سوءاستفاده سه کشور اروپایی و آمریکا از این گزارش برای صدور یک قطعنامه در شورای حکام، بهانه و فضایی فراهم کرد برای سوءاستفاده رژیم صهیونیستی و آمریکا.
وی افزود: مدیرکل آژانس بهدرستی اشاره کرده است که هیچیک از گزارشهای آژانس تاکنون هیچ مدرک یا اشارهای به انحراف برنامه هستهای ایران از مسیر صلحآمیز نداشته است؛ این گزاره کاملاً دقیق است. در همین چارچوب، انتظار طبیعی ما از آژانس بینالمللی انرژی اتمی این بود که اقدام رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه تأسیسات هستهای ایران را بهسرعت محکوم کند؛ نه فقط به این دلیل که چنین اقدامی طبق منشور ملل متحد و حقوق بینالملل غیرقانونی است، بلکه به این دلیل مضاعف که طبق قطعنامههای آژانس و مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هرگونه تعرض به تأسیسات هستهای صلحآمیز کشورها ممنوع است.
بقائی خاطرنشان کرد: انتظار ما از آژانس همواره این بوده است که بهعنوان یک نهاد تخصصی و فنی، بر وظایف و صلاحیتهای فنی خود متمرکز بماند و از اظهارنظرهایی که شائبه نفوذپذیری از آمریکا و برخی کشورهای غربی را ایجاد میکند، پرهیز کند.
وی تأکید کرد: امیدواریم آنچه در دو تا سه ماه اخیر رخ داده، درس عبرتی برای تمامی طرفهای ذیربط، از جمله مدیرکل و مسئولان آژانس باشد تا در اظهارنظرهای خود نسبت به موضوعات تحت صلاحیتشان دقت لازم را داشته باشند و اجازه ندهند که صلاحیتها و مسئولیتهای فنی آژانس از سوی کشورهایی که بارها نشان دادهاند هیچ التزامی به حقوق بینالملل و تعهدات پادمانی ندارند، مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
در شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم ها اجماع نیست
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: باید در نظر داشت که قطعنامههایی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به بهانه موضوع هستهای ایران تصویب شد، عموماً با اجماع یا بدون مخالفت اعضای شورای امنیت به تصویب رسید و هر پنج عضو دائم شورا به آنها رأی داده بودند. اما امروز، حداقل دو عضو دائم شورای امنیت در دو نوبت با این روند مخالفت کردهاند؛ این امر نشان میدهد که حتی میان اعضای دائم شورا درباره بازگرداندن این قطعنامهها اجماع وجود ندارد و ما اساساً قائل به این نیستیم که شورای امنیت تصمیمی اتخاذ کرده باشد.
وی با بیان اینکه در واقع، آنچه رخ داده، اقدام سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان برای بازگرداندن قطعنامههای تحریمی است، نه تصمیم شورای امنیت. این موضوع را بهطور مفصل به دبیرکل یادآور شدیم. لذا اعتقاد ما این است که مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ باید در موعد مقرر، یعنی ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه)، خاتمه یابد و موضوع هستهای ایران اساساً از دستور کار شورای امنیت خارج شود.
وی متذکر شد: اقدام سه کشور اروپایی، علاوه بر ایرادات رویهای و قانونی، از نظر حقوقی نیز باعث نوعی آشفتگی در شورای امنیت و سازمان ملل شده است؛ چراکه مشخص نیست دقیقاً چه چیزی را بازگرداندهاند. به نظر میرسد این اقدام بیش از آنکه مبتنی بر محاسبه عقلانی و ملاحظات حقوقی باشد، حرکتی لجاجتآمیز در راستای خواست آمریکا و بدون درنظرگرفتن منافع، مصالح و اعتبار کشورهای اروپاییِ طرف برجام است. بر همین اساس، ما اقدام دبیرخانه سازمان ملل در صدور اطلاعیههای مربوط به تحریمها را فاقد وجاهت قانونی و غیرمنطقی میدانیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد نگاه دو کشور چین و روسیه به این موضوع تأکید کرد: موضع ایران در این زمینه مورد حمایت چین و روسیه نیز قرار دارد. روسیه بهعنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت صراحتاً غیرقانونی بودن این اقدام را گوشزد کرده است. ما اعتراض و انتقاد خود را نسبت به عملکرد دبیرخانه شورای امنیت اعلام کردهایم و معتقدیم اقدام سه کشور اروپایی هیچ تعهدی را برای سایر دولتهای عضو سازمان ملل ایجاد نمیکند.
بقائی گفت: ما انتظار داریم کشورهای عضو سازمان ملل در راستای صیانت از اصول منشور ملل متحد، از تبعیت از این اقدام غیرقانونی سه کشور اروپایی که در واقع تحمیل بر ساختار شورای امنیت محسوب میشود، خودداری کنند.
هیچ وقت برای مذاکره التماس نمیکنیم
وی،در پاسخ به سوال دیگری درموردروند مذاکرات و ابتکارهای دیپلماتیک اخیر ایران اظهار کرد : تکرار میکنم که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه برای مذاکره التماس نمیکند. مذاکره امری دوسویه است که تصمیمگیری درباره آن باید با اطمینان از تأمین منافع ملی صورت گیرد. همانگونه که حراست از امنیت و منافع ملی اهمیت دارد، صیانت از عزت ملی نیز برای ما حیاتی است. برخورد عزتمندانه در سیاست خارجی مستلزم آن است که مطمئن شویم فرایند دیپلماتیک در جهت تأمین حقوق و منافع ملت ایران پیش میرود.
وی افزود: پیش از عزیمت هیئت ایرانی به نیویورک، پیشنهادهایی از سوی دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی مطرح شد مبنی بر اینکه نشستهای مشترکی با حضور نماینده آمریکا برگزار شود تا از اقدام غیرقانونی طرفهای مقابل در بازگرداندن قطعنامههای لغوشده جلوگیری شود. در مقابل، ما نیز پیشنهادهایی ارائه کردیم و نهایتاً توافق شد که نشستی چندجانبه، مشابه نشستهای کمیسیون مشترک برجام در دوران پیش از خروج آمریکا، برگزار شود. ما هیچ مخالفتی نکردیم و حسن نیت خود را نشان دادیم.
درباره طرح آتش بس در غزه نگرانی جدی داریم
وی درباره طرح موسوم به آتشبس در غزه گفت: ما دیشب در این خصوص بیانیهای صریح منتشر کردیم. موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است؛ ما از هر ابتکار عملی که در این مرحله منجر به توقف نسلکشی در غزه و فراهمکردن امکان کمکرسانی به مردم مظلوم فلسطین در سرزمینهای اشغالی شود، استقبال میکنیم.
وی افزود: این موضع در هماهنگی با دیدگاه گروههای مقاومت فلسطینی است که چند روز پیش موضع خود را اعلام کردند. از نظر ما، هر طرحی که متضمن شناسایی حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و تضمین عدم تداوم اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی باشد، قابل بررسی است. با این حال، نسبت به برخی ابعاد طرح اخیر نگرانیهای جدی داریم و در بیانیه رسمی خود نیز نسبت به خطرات و پیامدهای احتمالی این طرح برای مردم فلسطین و کل منطقه هشدار دادهایم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: نمیتوان تحولات گذشته را نادیده گرفت. تجربه هشت دهه اخیر بهخوبی نشان میدهد که تقریباً تمام طرحهایی که با عنوان "حل مسئله فلسطین" ارائه شدهاند، عملاً به ابزاری برای تضییع بیشتر حقوق ملت فلسطین تبدیل شدهاند. از اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ گرفته تا طرح تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۸ و روند موسوم به صلح اسلو، نتیجه همگی آنها وضعیت کنونی است؛ یعنی تداوم اشغال، کشتار و نسلکشی در فلسطین اشغالی.
بقائی تأکید کرد: ما از همه طرفهای ذیربط میخواهیم با چشمانی باز و با دقت کامل، تحولات مربوط به این طرح را دنبال کنند و فریب عناوین ظاهراً صلحطلبانه را نخورند. تجربه نشان داده که بسیاری از این ابتکارها در عمل، پوششی برای تثبیت اشغالگری بودهاند.
وی گفت: اعتقاد راسخ جمهوری اسلامی ایران این است که تصمیمگیری درباره آینده فلسطین باید تنها توسط مردم فلسطین و بدون فشار یا مداخله هیچ طرف خارجی، بهویژه آنهایی که همواره در کنار رژیم صهیونیستی ایستادهاند و سوگیری آشکار خود را نشان دادهاند، انجام شود. تنها این مسیر میتواند به تحقق عدالت و صلح واقعی در منطقه منجر شود.
شرط موفقیت میانجیگری و ابتکارها برای مذاکره
بقائی در مورد موضع ایران نسبت به پیشنهاد نخست وزیر عراق برای میانجیگری بین ایران و آمریکا هم گفت: در ماههای اخیر کشورهای متعددی، چه در منطقه و چه خارج از آن، تلاش کردهاند از ظرفیتها و ارتباطات خود برای کمک به حلوفصل مسائل و جلوگیری از افزایش تنش استفاده کنند. از نگاه ما، این تلاشها نشانهای از دغدغهمندی و حسن نیت آن کشورهاست و ما همواره قدردان چنین ابتکارهایی بودهایم.
وی افزود: با این حال، واقعیت این است که موضوعات موجود میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا عمدتاً _ و میتوان گفت در همه موارد_ ریشه در سوءمحاسبه و اصرار بر زیادهخواهی از سوی طرف آمریکایی دارد. در واقع، مشکل نه در نبود میانجی یا پیشنهادهای سازنده، بلکه در رفتار و رویکرد نادرست واشنگتن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نمونهای از این سوءمحاسبه و درک نادرست را میتوان در مذاکرات اخیر مشاهده کرد؛ جایی که طرف آمریکایی اصرار داشت بخشی از مواد غنیشده ایران منتقل شود، در حالی که در مقابل صرفاً وعده میدادند که اجرای تصمیم غیرقانوناسنپ بک را سه یا ۶ ماه به تأخیر بیندازند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که بر پایه احترام متقابل و در چارچوب اصول و منافع ملی شکل بگیرد استقبال میکند، اما هرگونه ابتکار یا میانجیگری زمانی میتواند مؤثر باشد که طرف آمریکایی درک درستی از واقعیتهای میدانی، تعهدات برجامی و جایگاه ایران در منطقه پیدا کند و از سیاستهای غلط گذشته خود فاصله بگیرد.
دولت آمریکا از اعمال سیاستزدگی در حوزه ورزش خودداری کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدام آمریکا در عدم صدور روادید برای تعدادی از ورزشکاران و دستاندرکاران فدراسیون فوتبال ایران طی مدت اخیر گفت : علی القاعده مسائل مربوط به ورزش باید در زمین ورزش و در چارچوبهای حقوقی و قانونی مربوط به ورزش دنبال شود و ما امیدواریم که دولت آمریکا از اعمال سیاستزدگی در حوزه ورزش خودداری کند، دولت آمریکا به عنوان میزبان مسابقات ورزشی از جمله مسابقات جام جهانی فوتبال وظایف مشخصی دارد.
بقایئ در ادامه پاسخ خود به این سوال گفت : مراجع مرتبط در کشور در حال پیگیری موضوع هستند و امیدواریم که بحث صدور روادید برای ورزشکاران ایران برای شرکت در مسابقات به موقع انجام شود و وزارت خارجه از هیچ اقدامی برای تسهیل این موضوع فروگذاری نمیکند.
هر ایرانی اراده کند میتواند به کشور برگردد
بقائی در پاسخ به پرسشی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر استرداد قریب به ۱۰۰ ایرانی از ایالات متحده به کشور و اینکه گفته میشود در این زمینه توافقی بین ایران و آمریکا صورت گرفته است، گفت: ابتدا باید بگویم من با بهکار بردن لفظ «استرداد» در این زمینه موافق نیستم. در این مورد، آنچه اتفاق افتاد، برخورد تبعیضآمیز هیئت حاکمه آمریکا با شهروندان ایرانی بود. به دلایل و بهانههای مختلف، از تعدادی از ایرانیان خواسته شد که خاک آمریکا را ترک کنند؛ در حالیکه برخی از آنان چند دهه در این کشور اقامت داشتند.
بقائی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره از بازگشت داوطلبانه هموطنان خود استقبال کرده است. هر ایرانی، هر زمان که اراده کند، حق دارد به وطن خود بازگردد و ورود اتباع ایرانی به کشورشان امری کاملاً آزاد و طبیعی است. بنابراین، نمیتوان گفت تفاهم یا توافق خاصی در این خصوص صورت گرفته است. واقعیت این است که محدودیتهایی از سوی آمریکا علیه این افراد اعمال شد و رفتارهایی بسیار ناشایست با آنان صورت گرفت که از منظر حقوق بشری و حقوق بینالملل، نقض آشکار تعهدات ایالات متحده محسوب میشود. با این حال، در نهایت این افراد با رضایت و درخواست خودشان تصمیم گرفتند به ایران بازگردند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: تا این لحظه، حدود ۵۳ نفر از کسانی که در معرض این اقدامات و محدودیتها بودند، به کشور بازگشتهاند. مواضع رسمی ما نیز همان روزها، از طریق اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه، بهروشنی اعلام شد. تأکید کردیم که رفتار دولت آمریکا با این اتباع، رفتاری غیرانسانی و تبعیضآمیز بوده است. در عین حال، همانطور که همواره گفتهایم، آغوش وطن به روی تمامی ایرانیان مقیم خارج از کشور همواره باز است.
توافقرقاهره دیگر مبانی همکاری ما با آژانس نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی دیگری درباره تفاهم قاهره و آینده همکاری ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: ما عضو انپیتی هستیم و موافقتنامه پادمان داریم، اما درباره تفاهمی که با آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام شد، همان زمان هم وزیر امور خارجه صراحتاً اعلام کرد که در صورت بروز هرگونه اقدام خصمانه، از جمله استفاده از مکانیسم اسنپبک علیه ایران، این تفاهم غیرقابل اجرا خواهد بود.
وی افزود: ما اکنون دقیقاً در چنین مرحلهای قرار داریم و بنابراین نمیتوانیم تفاهم قاهره را بهعنوان مبنای همکاری ایران با آژانس مطرح کنیم. مسئولیت این وضعیت بهطور مستقیم بر عهده سه کشور اروپایی است که از همان روز انعقاد تفاهم، تصمیم گرفتند این نهاد را نادیده بگیرند و اقدامات لازم برای تأیید تصمیم تفاهم را انجام ندادند.
بقائی در ادامه تصریح کرد: نحوه اقدام ایران در آینده موضوعی است که باید توسط نهادهای بالادستی، از جمله شورای عالی امنیت ملی، تصمیمگیری شود. دستگاه دیپلماسی نیز طبیعتاً دیدگاههای خود را برای حمایت از منافع ملی منعکس خواهد کرد، اما تصمیم نهایی در اختیار نهادهای ذیربط است.
وی همچنین بار دیگر تأکید کرد: دیپلماسی همواره یک فرآیند مستمر است و هر زمان به جمعبندی برسیم که استفاده از ابزارهای دیپلماتیک میتواند منافع ملی ایران را تأمین کند، حتماً تصمیم لازم اتخاذ و اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.
هشدار تهران به کشورهای همسایه درباره ورود ریز پرندهها
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که سردار «احمدعلی گودرزی»، فرمانده مرزبانی فراجا روز گذشته در نشست خبری خود اعلام کرده که متأسفانه در ماههای اخیر، در شمال، غرب و جنوب کشور شاهد ورود ریز پرندههای ناشناس از کشورهای همسایه بودهایم که بلافاصله موقعیت جغرافیایی، زمان و مسیر پرواز آنها ثبت و موضوع از طریق وزارت امور خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری شده است، گفت: ما در وزارت امور خارجه، بهعنوان نهاد دیپلماتیک و حافظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در عرصه روابط بینالملل، هر موردی را که از سوی مراجع ذیصلاح نظامی یا امنیتی به ما ابلاغ شود، با تمام توان پیگیری میکنیم. همانطور که پیش از بروز جنگ و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده نیز بارها هشدار داده بودیم، استفاده سوء از فضای هوایی یا قلمرو سرزمینی کشورهای همسایه برای هرگونه اقدام علیه ایران، مسئلهای جدی و غیرقابلقبول است. این هشدارها همچنان استمرار دارد و ما همواره نسبت به تکرار چنین سوءاستفادههایی هشدار دادهایم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: کشورهای همسایه کاملاً آگاهند که در اختیار گذاشتن قلمرو خود برای طرفهای ثالث، بهمنظور هرگونه اقدام غیرقانونی یا تعرضآمیز علیه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران، نقض صریح حقوق بینالملل به شمار میرود. در چنین شرایطی، جمهوری اسلامی ایران بیتردید حق خود را برای واکنش مناسب محفوظ میدارد و متناسب با نوع تهدید، اقدام لازم را انجام خواهد داد.
عجله ای برای رابطه با سوریه نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با روابط ایران و سوریه و حضور روز گذشته سفیر سوریه در تهران در دیدار سفرا و دیپلماتهای خارجی مقیم تهران با وزیر امور خارجه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، بهویژه پس از تحولات مرتبط با تغییرات سیاسی در این کشور، بارها بهصورت شفاف اعلام شده است. تأکید ما همواره بر احترام به یکپارچگی سرزمینی، حفظ حاکمیت ملی سوریه بوده است و بر این موضوع تأکید کردهایم که سوریه باید بتواند از خود در برابر اشغالگری و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی دفاع کند. این موضع کاملاً روشن و اصولی ماست.
بقائی همچنین گفت: آینده سوریه باید بدون هرگونه دخالت و مداخله خارجی، توسط مردم این کشور تعیین و تضمین شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در خصوص روابط دوجانبه نیز تأکید کردهایم که در این زمینه تعجیلی نداریم. در عین حال که جمهوری اسلامی ایران آماده تعامل با همه کشورهای منطقه است، معتقد است که ثبات و امنیت در سوریه، لازمه ثبات و امنیت در کل منطقه است.
بقائی خاطرنشان کرد: ما تحولات سوریه را با دقت رصد میکنیم و معتقدیم تصمیمگیری درباره نحوه تعامل سوریه با دیگر کشورها از جمله کشورهای منطقه، بر عهده حاکمان و مسئولان سوریه است.
حاصل حضور ۲۰ ساله آمریکا و ائتلاف ناتو در افغانستان ویرانیو تروریسم بود
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با نشست چهارجانبه ایران، پاکستان، چین و روسیه در خصوص موضوع افغانستان و برخی از مسائلی که این روزها در ارتباط با موضوع افغانستان مطرح است از جمله تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن مجدد پایگاه نظامی بگرام گفت: من از پیش نمیتوانم در مورد نتیجه یک نشست پیش داوری کنم، ولی باید به این موضوع توجه داشت که نشستهای روسیه، چین، پاکستان و ایران در ارتباط با موضوع افغانستان سابقه طولانی دارد و مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و این نشان دهنده دغدغه کشورهای همسایه افغانستان نسبت به مسائل این کشور و تلاش آنها برای بازگشت صلح و ثبات در افغانستان است.
وی ادامه داد: این نشستها بر اساس خیرخواهی و در راستای تلاش برای تثبیت ثبات و توسعه افغانستان بنا شده است.
بقائی همچنین افزود : در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشست چهار جانبهای در مورد موضوع افغانستان در سطح وزرای خارجه داشتیم و در پایان بیانیهای داده شد که یکی از بندهای مهم این بیانیه ابراز نگرانی از دخالتهای خارجی در افغانستان بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پاسخ به سوال مطرح شده گفت: بحث ایجاد یا احیای پایگاههای نظامی در داخل افغانستان یا در محیط پیرامونی موضوعی است که موجب نگرانی مشترک کشورهای منطقه است. ما تجربیات گذشته را بهخوبی در ذهن داریم؛ حضور حدود ۲۰ ساله نیروهای نظامی آمریکا و ائتلاف ناتو در افغانستان، جز ویرانی، ناامنی و گسترش تروریسم نتیجهای در بر نداشت.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: همچنین معتقدیم که بخش عمده مشکلات و بحرانهایی که امروز دامنگیر افغانستان است، نتیجه مستقیم همان حضور اشغالگرانه است و مسئولیت آن بر عهده آمریکا و کشورهایی است که به مدت دو دهه این کشور را در اشغال خود داشتند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پایان نشست خبری خود در ادامه دیدارهایش با دانشجویان از دانشگاههای مختلف ، امروز میزبان تعدادی از دانشجویان از دانشکده دین و رسانه قم بود.
انتهای پیام