شناسهٔ خبر: 75132269 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مهیار خادم، رئیس گروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو در گفتگو با آناتک:

دانش‌آموزان در مرحلۀ دوم «المپیاد نانو» راه‌حل نانویی برای مشکلات محیط زیستی ارائه می‌کنند

دانش‌آموزان از ۲۰ کشور جهان در مرحله دوم نخستین المپیاد بین‌المللی نانو با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای مسائل محیط‌زیستی رقابت می‌کنند. این رویداد با تمرکز بر دیپلماسی علمی، آموزش تخصصی و مشارکت جهانی، گامی راهبردی در ترویج فناوری نانو در مدارس ایران و جهان است. مهیار خادم از طراحی منابع آموزشی و تمایل به مشارکت کشورهای دیگر در برگزاری و انتقال دبیرخانه به میزبانان مختلف در آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ مهیار خادم، رئیس گروه ترویج ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فناوری نانو، در گفت‌وگویی تخصصی با خبرنگار فناوری آناتک، از اهداف، برنامه‌ها و چشم‌اندازهای نخستین دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو سخن گفت. وی با تأکید بر نقش راهبردی این رویداد در ترویج آموزش نانوفناوری در سطح مدارس کشور و تعاملات علمی بین‌المللی، اظهار داشت: «هدف اصلی از برگزاری این المپیاد، تثبیت پیشتازی ایران در حوزه نانو، نه‌تنها در عرصه علمی و صنعتی، بلکه در فضای آموزش دانش‌آموزی است. ما پیش‌تر تجربه موفقی در برگزاری المپیک دانشجویی نانو داشتیم؛ نخستین دوره آن در سال ۱۳۹۸ در ایران برگزار شد، سپس مالزی میزبان شد و اکنون دوره سوم در تایوان در حال برگزاری است. این تجربه را خواستیم در فضای دانش‌آموزی نیز تکرار کنیم.»

خادم افزود: «با کشورهای مختلفی که پیش‌تر ارتباط داشتیم، از جمله مدارس و کمیته‌های علمی المپیادهای بین‌المللی، تماس گرفتیم تا این رویداد را معرفی کنیم. هدف دیگر ما، تحقق دیپلماسی علمی و فناورانه از طریق ابزار المپیاد است؛ ابزاری که می‌تواند ارتباطات علمی در سطوح بالاتر را تسهیل کند.»

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تداوم این رویداد گفت: «قصد داریم این جریان را پایدار کنیم. هرچند کلید برگزاری آن در ایران زده شده، اما اصراری نداریم که همیشه میزبان باشیم. خوشحال می‌شویم کشورهای دیگر نیز میزبان شوند. از همین حالا در حال رایزنی هستیم تا ببینیم کدام کشور داوطلب میزبانی دوره بعدی خواهد بود.»

تفاوت‌های آموزش دانش‌آموزی با دانشجویی چیست؟

خادم با اشاره به تفاوت‌های آموزش نانو در سطح دانش‌آموزی نسبت به دانشجویی تصریح کرد: «بسیاری از کشورهای در حال توسعه یا کشورهایی که در حوزه نانو عقب‌تر هستند، محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان ندارند. ما تلاش می‌کنیم علاوه بر برگزاری رویداد، در آماده‌سازی و آموزش دانش‌آموزان نیز به این کشورها کمک کنیم؛ با استفاده از اساتید ایرانی و محتوای تولیدشده در ایران.»

زیرساخت‌های آموزشی و ترویجی در ایران

وی در ادامه به زیرساخت‌های آموزشی نانو در مدارس ایران اشاره کرد: «برگزاری المپیاد نانو یکی از برنامه‌های ویژه ما در حوزه دانش‌آموزی بوده است. از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۱۶ دوره از این المپیاد برگزار شده که ابزار مهمی برای ترویج نانو در مدارس و پژوهش‌سراها بوده است. این المپیاد نقش مهمی در آشنایی دانش‌آموزان با نانو و هدایت آنان به سمت انتخاب رشته و مسیر شغلی مرتبط با نانو داشته است.»

خادم افزود: «برای ترویج نانو در مدارس، ابزارهای مختلفی داریم؛ از جمله سمینارها، محتواهای کوتاه آموزشی، کانال‌های مرتبط در پیام‌رسان شاد مانند باشگاه نانو، قطب کشوری نانو و سایت باشگاه نانو. همچنین رویدادهایی مانند جشنواره نانو، مسابقه ملی نانو، کارسوق ملی توانمند نانو که با همکاری سمپاد برگزار شد، از جمله اقدامات ما بوده‌اند.»

وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر حدود ۹۱ آزمایشگاه آموزشی نانو در مدارس و پژوهش‌سراهای سراسر کشور تأسیس شده‌اند که دانش‌آموزان می‌توانند در آن‌ها آموزش ببینند و پژوهش انجام دهند. همچنین رویدادهای ماهانه‌ای مانند نیلوفر آبی داریم که دانش‌آموزان بر اساس محتواهای آموزشی، آزمایش‌هایی را در مدارس یا خانه انجام می‌دهند و با یکدیگر رقابت می‌کنند.»

مشارکت بین‌المللی و ساختار المپیاد دانش‌آموزی نانو

خادم درباره مشارکت بین‌المللی در این دوره گفت: «در این دوره، ۲۰ کشور شرکت کرده‌اند. از ایران دو تیم حضور دارند که به دلیل میزبانی و تأسیس این رویداد، از امتیاز ویژه برخوردار بودیم. سایر کشورها با تیم‌های ۲ تا ۷ نفره شرکت کرده‌اند.»

وی درباره ساختار المپیاد توضیح داد: «آزمون کتبی در روز هفتم مهرماه به صورت آنلاین برگزار شد. بخش عملی نیز شامل ارائه یک ایده نانویی برای حل مسائل محیط‌زیستی است که دانش‌آموزان باید آن را در قالب فیلم و بوم کسب‌وکار ارائه دهند. این بخش نیز در ارزیابی نهایی لحاظ می‌شود.»

منابع آموزشی و محتوای بین‌المللی

رئیس گروه ترویج ستاد نانو در پایان گفت: «در سایت رسمی المپیاد بین‌المللی نانو (ino.official.org) فیلم‌های آموزشی برای مخاطبان داخلی و خارجی بارگذاری شده‌اند. همچنین برای بخش بوم کسب‌وکار نیز فیلم آموزشی تهیه و ارسال شده است. دو کتاب نیز به عنوان منابع آزمون تدوین شده‌اند: یکی کتاب مفاهیم و کلیات نانو برای آزمون کتبی، و دیگری کتاب کاربردهای نانو در حوزه محیط‌زیست. آزمون چهار گزینه‌ای آنلاین بر اساس همین منابع طراحی و برگزار شد.»

انتهای پیام/