شناسهٔ خبر: 7508962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

مجلسی ها در گفت و گو با خانه ملت درباره تأکید مقام معظم رهبری بر نقش مجلس در بررسی برجام می گویند:

افزایش تعامل مجلس و دولت برای بررسی برجام زیر سایه تدبیر رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای با ورود به مسأله نحوه بررسی برجام نقش مجلس را در کنار نقش دولت در این امر متذکر شدند و تأکید کردند که مجلس در نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت;گروه سیاسی; این روزها کمیسیون ویژه برجام به طور تمام وقت در حال بررسی برنامه جامع اقدام مشترکی است که در جریان توافق وین به عنوان پیوست ارائه شده است.

با گذشت یک هفته از آغاز به کار کمیسیون ویژه برجام که اعضای آن از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شده اند، روزانه جلسات این کمیسیون با اعضای تیم مذاکره کننده در دولت یازدهم و دولت قبل و کارشناسان با حداقل 5 ساعت تشکیل می شود و در کنار آن سفرهای اعضا به تأسیسات هسته ای برای بازدید و گفتگوی نزدیک با کارشناسان هسته ای و آشنایی با روند کار این سایت ها از جمله برنامه های کمیسیون ویژه برجام است.

در نهایت نتیجه فعالیت های مستمر کمیسیون ویژه برجام ارائه گزارشی از بررسی های کارشناسانه این کمیسیون به صحن علنی خواهد بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با اظهار نظرهای مخالف یا موافق خود در این باره تصمیم گیری کنند و آینده توافق هسته ای را به نوعی رقم بزنند.

در جریان بررسی برجام در مجلس، گاها کش و قوس هایی به وجود می آید و نقش دو قوه مجریه و مقننه در جریان این بررسی به خوبی نمایش داده نمی شود که البته مقام معظم رهبری با نحوه ورود دیگری به این قضیه تکلیف مجلس و دولت را روشن کرده و نقش هر یک را متذکر شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در دیدار با اعضای مجلس خبرگان با اشاره به بحث‌های روزهای اخیر درباره نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام، گفتند: درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحب‌نظران و کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رئیس‌جمهور هم گفته‌ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.

ایشان با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.

حقیقت پور: نوبت راستی آزمایی دولت یازدهم در برابر ولایت فقیه

منصور حقیقت پور، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون ویژه برجام پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است. متن یادداشت به شرح زیر است:

یکی از نعمت های انتقلاب اسلامی طراحی جدید حکومت بر پایه اصل ولایت فقیه است. ولی فقیه در میان سایر علما آگاه، عامل و شجاع در رسیدگی به امور جامعه انتخاب شده که با حضور ایشان حاکمیت مشروع و قانونی می شود.

ولی فقیه همواره موتور محرک نظام جمهوری اسلامی را حفظ و همواره حامی مجریان حکومت بوده است که میزان همراهی و هماهنگی حکومت ها با ولایت، شاخصی برای مردم غیور است تا بتوانند درستی و صداقت حکومت را مورد سنجش قرار دهند.

در این زمینه درک درست مقام ارشد اجرایی دولت از جایگاه شرعی و ولایت فقیه باعث هماهنگی کامل دولت و ولایت می شود که اوج این هماهنگی در عبارت شهید رجایی مشاهده می شود. شهید رجایی خود را مقلد رهبری و ولی فقیه اعلام کردند که نتیجه آن رفتار، اعتلای منزلت شهید رجایی در نزد مردم و خدای بزرگ بوده و تنزل بر این سطح تا مقام دریوزگی به غرب و منافقین است.

مقایسه دولت هشتم و نهم نیز از این جنس است. دولت هشتم در طول 4 سال همراهی مناسبی با ولایت فقیه داشت ولی همان رئیس دولت در مقطع دولت نهم در تقابل با ولایت فقیه قرار گرفت به طوری که ولی فقیه با انتخاب یار غار دولت نهم به عنوان معاونت اولی مخالفت کرد و رئیس دولت در مقابل این نظر حاضر شد 11 روز خود را در منزل حبس کرده و امور کشور را مختل کند که این تقابل باعث تنزل رئیس دولت نهم در نزد مردم شد این در حالی است که این تنزل در مقابل درگاه الهی با کرام الکاتبین است.

اینک نوبت راستی آزمایی دولت یازدهم فرا رسیده است. دولت پیش از سخنان مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس خبرگان در امتحانی بزرگ قرار گرفت و اعلام کرد دلیلی برای ورود مجلس به بررسی نهایی برجام وجود نداشته و دولت قصد ارائه لایحه در این مورد را ندارد.

اما اینک رهبری معظم رسما نظر خود را مبنی بر جایگاه قانونی مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام اعلام کردند و فرمودند که این مطلب را پیش از این شخصا به رئیس جمهور محترم نیز اعلام کرده اند اما علیرغم اعلام نظر رهبر معظم انقلاب، دولت یازدهم تا کنون لایحه برجام را به مجلس ارائه نکرده است که این اقدام دولت یازدهم می تواند میدانی برای راستی آزمایی این دولت در مقابل ولایت فقیه باشد لذا امیدواریم تا زمانی که باقیست نظر دولت به قانون برگشته و با استفاده از ظرفیت قانونی مجلس پرونده برجام را پیگیری کند.

کوثری: نگاه دقیق رهبری به ابعاد بررسی برجام در مجلس/ کمیسیون ویژه هفته آینده در مورد ارسال لایحه برجام تصمیم می‌گیرد

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون ویژه برجام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت: از ابتدا پیش بینی شده بود برجام که موضوعی تعهدآور برای کشور است و می‌خواهند توافقی کنند که بعداً باید اجرای شود، لذا باید برجام حتما به مجلس فرستاده شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  برخی نظرشان این بود که ضرورتی ندارد برجام در مجلس بررسی شود، اما مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین شخصیت سیاسی کشور این مسئله را تشخیص دادندکه مجلس در بررسی برجام نباید کنار گذاشته شود.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب بیان صریح خودشان مشخص کردند که حتما برجام را مجلس رسیدگی کند و مجلس هم از قبل پیش بینی کرده بود، زیرا تفسیر قانون یکی است.

کوثری با اشاره به سخنان رهبری، گفت: در نهایت این پیش بینی دقیق شد که اکنون مقام معظم رهبری مشخص کردند که باید مجلس حتما به موضوع برجام توجه کند، زیرا مجلس  نماینده مردم است و باید به این مسئله رسیدگی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد اینکه آیا برجام باید به صورت  لایحه به مجلس فرستاده شود، گفت: کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام در این مورد فعلا تصمیم نگرفته است که با صراحت و قطعی درخواست لایحه برجام داده شود. فکر می کنم در هفته آینده که از روز یکشنبه بررسی برجام دوباره آغاز خواهد شد آن را بررسی و تصمیم می‌گیریم.

شفیعی: مجلس برجام را به عنوان یک موضوع مهم در دستورکار دارد/ارائه بایدها و نبایدهای بررسی برجام به صورت لایحه در مجلس

نوذر شفیعی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی نیز در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براین‌که مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود، عنوان داشت: نکته اول این است که وقتی مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد خود برجام تأکید می کنند یعنی برجام مهم است.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دوم تأکید ایشان بر بررسی برجام توسط نهادهای مختلف تأکید است که بازهم اهمیت برجام را عنوان می‌کند بنابراین باید دقت شود که وقتی مسأله ملی درمیان است باید اظهارنظر کردن در فضای مناسب و ماحصل تفکر و عقل جمعی باشد.

شفیعی افزود: نکته سوم این است مجلس عملا در جریان بررسی برجام است و از طریق 3 نهاد داخلی یعنی کمیسیون امنیت ملی، کمیته هسته‌ای و کمیسیون ویژه 15 نفره بررسی برجام این جریان را پیگیری می کند بنابراین اشاره بها.

این نماینده در پاسخ به این‌که آیا در این شرایط ضرورت ارائه لایحه‌ای به مجلس درخصوص برجام از طرف دولت احساس می‌شود یا خیر بیان داشت: آن چه که درحال حاضر ابهام زاست این است که اگر قرار است مجلس برجام را بررسی کند آیا باید این بررسی کارشناسی و در قالب ارائه یک گزارش باشد یا این که باید دولت لایحه‌ای را دراین‌باره ارئه کرده و بعد مجلس آن را رد یا تصویب کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت درحال حاضر تصویب برجام در مجلس را به شکل لایحه نیاز نمی‌بیند، مجلس هم با این که تمایل دارد این موضوع به صورت لایحه مطرح شود ولی در مجموع باید به فکر نتیجه کار باشد و این‌که نتیجه ورود مجلس به برجام به صورت یک لایحه چه خواهد بود.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت ارائه لایحه از سوی دولت اگر مجلس این لایحه را تصویب نکند خیلی بد خواهد بود و اگر تصویب شود الزامات جدید تحمیل خواهد شد بنابراین نتیجه کار بسیار حائز اهمیت است.

شفیعی  با اظهار امیدواری مبنی براین‌که روند کار کمیسیون ویژه برجام به صورت کارشناسی و به دور از سیاسی‌کار باشد، اظهار کرد: امید است سعی براین شود که در عمل اینگونه باشد چون برجام موضوع حساس ملی است و نباید فقط نگاه ابزاری به آن وجود داشته باشد، به موضوعات اطراف برجام مانند فرصت‌هایی که برای کشور، منافع ملی و نظام فراهم می‌شود نیز باید توجه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این که حجم غنی‌سازی و ظرفیت‌ها کاهش پیدا کرده یک بعد کار است باید فرصت‌هایی که به وجود می‌آیند در نظر گرفته شود، اگر قرار باشد بین بد و بدتر انتخابی صورت گیرد برجام برای ما بد است نه اینکه بدتر بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

منصوری آرانی: فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است/ چگونگی ورود مجلس به بررسی برجام بین روسای دو قوه مطرح شود

عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون ویژه برجام نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خانه ملت، در باره سخنان مقام معظم رهبری در مورد بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت: ایشان به درستی موضوع بسیار مهمی را اشاره فرمودند و آن این است که در موضوعات استثنایی و بزرگ مثل توافق هسته‌ای، مجلس منافع ملی را تدوین و تعیین می‌کند.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مقام معظم رهبری فرمودند بررسی ابعاد حقوقی و کارشناسی آن را به کارشناسان واگذار می‌کنند، اما باید مجلس در این زمینه حضور داشته باشد.

وی افزود: فرمایشات رهبری در این خصوص، در حقیقت نقش مجلس را نشان می‌دهد که در یک اقدام بسیار مهمی مانند بحث هسته‌ای، نقشی اساسی است و زیرا اقداماتی مثل توافقنامه هسته‌ای، ممکن است در آینده مثلا 100یا500 سال دیگر یک مبنا شود.

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس تاکید کرد: نباید مجلس را در موضوعات بسیار مهمی مثل برجام کنار گذاشت، زیرا می‌تواند یک الگو برای آینده باشد و مقام معظم رهبری در این موضوع یک آینده نگری کردند و خواستند موضوعات بسیار مهم را همواره مجلس رقم بزند.

منصوری آرانی همچنین بیان کرد: قطعا چنین است و چارچوب‌هایی که مقام معظم رهبری ترسیم می‌کنند، را ببینم، البته ایشان رهبری فرمودند که حتما مجلس در بحث بررسی برجام ورود پیدا کند، اما به نظرم چگونگی این ورود باید بین روسای دو قوه مطرح شود.

وی درمورد ارائه لایحه برجام از سوی دولت، گفت: پیشنهادم این است که دولت از مجلس درخواست کند که برجام به مدت دو سال عملیاتی شود، زیرا در برجام، موضوع پروتکل الحاقی الحاقی وجود دارد که در مجلس گذشته قانونی تصویب و دولت مکلف شد که حتی برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باید از مجلس اجازه بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برجام نیز این چنین است و اگر دولت از مجلس با ارسال لایحه‌ای درخواست کند که به مدت دو سال برجام را اجرا کند، یک اقدام درست خواهد بود.

جعفرزاده ایمن آبادی:فرمایشات رهبری برای نمایندگان مجلس در هر امری فصل الخطاب است/ لزوم دقت وکلای ملت برای بررسی کارشناسی برجام و دوری از سیاسی کاری

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر این که مجلس باید در جریان بررسی برجام باشد، گفت: نگاه مقام معظم رهبری در این خصوص موید جایگاه و اهمیت مجلس است و در راس امور بودن مجلس را مورد تاکید قرار می دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه مطلب افزود: فرمایشات ایشان همواره برای مجلس و تمامی نمایندگان فصل الخطاب بوده و هم کلیه نمایندگان و هم اعضای کمیسیون ویژه برجام باید با دقت زیادی بر روی بحث های کارشناسی برجام تمرکز و از سیاسی کاری های احتمالی دوری کنند.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: بررسی برجام در مجلس به طرق مختلف امکان پذیر است و با توجه به فرمایش معظم له که فصل الخطاب تلقی می شود نمایندگان ولایتمدار از این پس به دقت و نگاه دقیق تری موضوع بررسی برجام را در مجلس پیگیری می کنند.

وی در خصوص ارسال لایحه برجام به مجلس گفت: این روش یکی از شیوه های بررسی برجام در مجلس است که باید با نگاه جمعی در مجلس در مورد آن تصمیم گیری شود اما مساله مهم این است که فرمایش رهبری در خصوص بررسی برجام در مجلس بدون شک از طرف نمایندگان مورد تبعیت قرار خواهد گرفت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:نظر رهبری برای هر قوای سه گانه همواره روشن کننده مسیر راه بوده و هست و با وجود تمامی اختلاف نظرها و سلیقه هایی که ناشی از وجود دموکراسی در کشور وجود دارد، همه ما تابع فرمایشات ولایت هستیم.

بروجردی:فرمایش رهبر مسئولیت مجلس را در قبال برجام سنگین تر نمود/مخاطب رهبری دولت بود

به گزارش خانه ملت، علاالدین بروجردی ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم بررسی برجام در مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی از ابتدای انعقاد توافق هسته ای نسبت به بررسی آن ورود کرد و در مقطعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این عرصه با برگزاری جلسات متعدد و دعوت از تیم مذاکره کننده در این زمینه بررسی خود را آغاز کرد اما بعد از این که مجموعه نمایندگان تصمیم گرفتند کمیسیون ویژه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شکل بگیرد، کمیسیون امنیت ملی نیز ترجیح داد در یک مجموعه این کار صورت گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: با توجه به این که شش عضو از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عملا در کمیسیون ویژه حضور دارند بنابراین این بررسی در چهارچوب کمیسیون ویژه و بر اساس یک برنامه مدون با جدیت در حال انجام پیگیری است و مجلس در این زمینه به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

بروجردی هم چنین تصریح کرد: به نظر میرسد مخاطب فرمایشات اخیر رهبری که منصفانه نیست مجلس از روند بررسی برجام کنار گذاشته شود، دولت باشد

وی افزود: این که معظم له تاکید کردند منصفانه نیست مجلس از روند بررسی برجام کنار گذاشته شود به این معنا است که دولت هم باید نقطه نظرات مجلس را در این زمینه پذیرا باشد

بروجردی در ادامه گفت:بنابراین در مقطع فعلی با توجه به زمان باقی مانده این بررسی با جدیت انجام شود و طبیعتا با خرد جمعی در مجلس کار را به پیش بریم و در یک بستر قانونی تعریف شده در مجلس این بررسی انجام می شود و گزارش پایانی آن به شورای عالی امنیت ملی به عنوان مسئولا این پرونده منعکس می شود ط

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد:طبیعتا اگر دولت تصمیم به اراده لایحه کند کار به صورت شفاف و روشن تری در مجلس ادامه پیدا می کند و نسبت به لایحه ارائه شده تصمیم لازم را می گیرد در غیر این صورت ما مجموعه نقطه نظرات نمایندگان ملت را در برجام به طور حتم به شورای عالی امنیت ملی برای اتخاذ تصمیم منعکس خواهیم نمود./

پایان پیام


 

پایان پیام

نظر شما