به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، عروسک لبوبو در چند وقت اخیر بهطرز غیرمنتظرهای محبوب شده است و تقریباً اسم آن را همه جا میشنویم. همه چیز از تخیل یک هنرمند آغاز شد. «کازینگ لانگ»، هنرمند هنگکنگیالاصل که در کودکی به هلند مهاجرت کرده بود، با الهام از افسانههای نوردیک، مجموعهای تصویری به نام هیولاها خلق کرد. شخصیتهای اصلی این داستانها، موجوداتی به نام لبوبو بودند؛ عروسکهای کوچکی که مهربانیهای شیطنت آمیزی در آنها نهفته است.
پس از انتشار کتابها، کازینگ لانگ وارد همکاری با شرکت چینی پاپ مارت (POP MART) شد و شخصیتهای کتابش را به شکل عروسکهای پولیشی و فیگورهای کلکسیونی وارد بازار کرد. موفقیت این عروسکها بهقدری بزرگ بود که خیلی زود در فروشگاههای شرق آسیا و اروپا شاهد صفهای خرید طولانی برای لبوبو بودیم.
یکی از دلایل موفقیت لبوبو این است که شرکت پاپ مارت محصولش را بهطور انحصاری در جعبههای شانسی (Blind Box) تولید میکند و میفروشد. جعبههای شانسی یا همان بلایند باکسها، مهر و موم شده هستند و افراد تا زمانی که آنها را باز نکنند، نمیتوانند از محتوای درونشان باخبر شوند. در واقع، افراد در لحظهی خرید لبوبو نمیدانند کدام رنگ و شخصیت این عروسک در نهایت بهدستشان میرسد و برای فهمیدن این موارد باید حتماً جعبه را باز کنند. شرکت پاپ مارت با استفاده از جعبههای شانسی، تعداد زیادی از افراد را بهخرید لبوبو معتاد کرده است. برخی افراد ماهانه تعداد زیادی لبوبو میخرند تا بتوانند رنگبندی مجموعهی عروسکهای خود را کامل کنند.
این مدل فروش، ترکیبی از هیجان کشف، سیستم پاداش متغیر و ترس از دست دادن را ایجاد میکند. درست مثل بلیط بختآزمایی یا باز کردن کارتهای پوکمون، خریداران به امید کشف نسخههای نایاب، دوباره و دوباره خرید میکنند. این تاکتیکها به صورت ناخودآگاه، رفتار ما را به سمت خرید تکراری سوق میدهد.
محبوبیت عروسک لبوبو زمانی بیشتر شد که چهرههای سرشناسی مانند لیسا از گروه بلکپینک، ریانا، دیوید بکهام، کیم کارداشیان و پاریس هیلتون علاقهی خود را به این عروسک نشان دادند. همین مسئله فروش جهانی لبوبو را به سطحی رسانده است که مدیرعامل پاپ مارت وعده داد از سپتامبر امسال (شهریور و مهر ۱۴۰۴) فروش لبوبو به ۱۰ میلیون عدد در روز خواهد رسید.
قیمت عروسک لابوبو به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها اندازه عروسک، جنس و کیفیت ساخت، نسخه یا سری تولید و میزان محبوبیت مدل خاص در میان کلکسیونرها هستند. معمولا نسخههای کمیاب یا محدود به دلیل تولید در تیراژ پایین و طراحی خاص، ارزش بیشتری پیدا میکنند. از سوی دیگر، عروسکهایی که با متریال باکیفیتتر و جزئیات دقیقتر ساخته شدهاند، با قیمت بالاتری به فروش میرسند.
لبوبو تحت مجموعهی مانسترز طبقهبندی میشود که در نیمهی اول سال جاری بیش از ۴/۸۱ میلیارد یوان یعنی چیزی معادل ۶۷۰ میلیون دلار درآمد داشت و سهمی ۳۴/۷ درصدی از کل فروش شرکت را به خود اختصاص داد. پاپ مارت، شرکت چینی سازندهی عروسکهای کلکسیونی، با محصول خاص خود یعنی لبوبو توانست به سودی خیرهکننده دست پیدا کند. این برند که با طراحی عروسکش دنیا را تسخیر کرد، در نیمهی اول سال ۲۰۲۵ به رشد ۳۹۶/۵ درصدی در سود خالص و ۲۰۴/۴ درصدی در درآمد دست یافت که بسیار فراتر از پیشبینیها بود.
سهام پاپ مارت از ابتدای سال جاری بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و این شرکت را از نظر ارزش حتی بالاتر از غولهای قدیمی صنعت اسباببازی ازجمله ماتل (سازندهی باربی) و سانریو (مالک شخصیت هلوکیتی) و هزبرو قرار داده است و نزدیک به ۴۰درصد فروش این شرکت خارج از چین بوده است. پاپ مارت در حال گسترش فروشگاه های خود در آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است و همزمان برنامهای برای تبدیل شخصیتهای محبوبش به انیمیشن و جاذبههای تفریحی در نظر دارد.
در برههای هم شایعه وجود دوربین یا ردیاب (GPS) در داخل عروسک در فضای مجازی، به ویژه پس از انتشار ویدیوهای غیرقابل تأیید در تیکتاک و اینستاگرام، رواج پیدا کرد. در این ویدیوها، برخی افراد مدعی شدند با شکافتن عروسک، قطعات الکترونیکی کوچکی شبیه به ردیاب یا دوربین پیدا کردهاند. این ادعاها معمولاً با هدف ایجاد ترس و جلب توجه منتشر میشوند. اما شرکت پاپمارت که تولیدکننده اصلی این عروسکها است، بارها این ادعاها را تکذیب کرده است. عروسکهای لبوبوی اصلی که از مواد وینیلی یا پشمی ساخته شدهاند، هیچگونه قطعه الکترونیکی، دوربین یا ردیاب داخلی ندارند. احتمالاً قطعاتی که در ویدیوها نمایش داده شدهاند، مربوط به نسخههای تقلبی است یا صرفاً ساختگی و نمایشی بودهاند.
یکی از فروشندگان لبوبو در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: آنباکسینگ جعبه لبوبو و انتشار آن در صفحات یوتیوب و اینستاگرام تاثیر بسیار زیادی در تبلیغ و فروش این محصول داشته است و بسیاری از خریداران این محصول به محض خرید جعبه لبوبو آن را همانجا داخل مغازه باز می کنند و ماهم فیلم آنباکسینگش را در اینستاگرام فروشگاه خودمان منتشر میکنیم و بسیار هم پر بازدید می شود.
وی ادامه داد: تعداد بسیار محدودی عروسک اورجینال به ایران وارد شده که قیمت آن حدود ۹ میلیون تومان است و همه عروسک هایی که با قیمت ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در ایران به فروش می رسد صددرصد غیراورجینال هستند.
این فروشنده لبوبو تاکید کرد: برخی از فروشندگان عروسک و حتی تعدادی از آنان در اینستاگرام فعالیت تبلیغاتی دارند ادعا می کنند محصولی که میفروشند اورجینال است و کارت داخل جعبه را به عنوان شناسنامه کالا معرفی می کنند در صورتی آن کارت داخل جعبه فقط یک کارت توضیح محصول و تصویری از عروسک لبوبو با همان رنگ است و ادعای شناسنامه داشتن این محصول فقط یک دروغ تبلیغاتی است.
وی در پایان سخنانش گفت: تشخیص اصل و غیراصل بودن عروسک های لبوبو در ابتدای امر کار راحتی نیست و فقط با کنار هم قرار دادن آنها میتوان کمی از روی متریال استفاده شده در ساخت عروسک جنس اصل و غیراصل را تا حدودی تشخیص داد.
سایت دیوار نیز به عنوان یک منبع خرید و فروش کالای دست دوم پر از آگهیهای فروش عروسک لبوبو است و در برخی از موارد آگهیهای عجیبی وجود داشت مانند آگهی ذیل وجود داشت.
در نهایت باید گفت این محصول نیز چند صباحی به عنوان ترند در زندگی روزمره بشر جولان خواهد داد و جیب شرکتهایی را پر خواهد کرد و مردمی که با خرید جعبههای (Blind Box) هیجانات خود را تخلیه میکنند و به زودی این محصول نیز فراموش خواهد شد و چیزی دیگر جای آن را خواهد گرفت.
انتهای پیام/