به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نشست دکتر محمد حسنزاده رئیس ایرانداک با حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر حسنزاده ضمن خوشامدگویی به میهمانان، ایرانداک و اعضای نشست را معرفی کرد. در ادامه دکتر محمدجواد ارشادی معاون پژوهش و آموزش، فعالیتهای پژوهشی ایرانداک را تبیین کرد.
در بخش دیگری از نشست، دکتر فریبرز درودی معاون اطلاعات علم و فناوری ایران درباره فعالیتها و خدمات این معاونت توضیحاتی ارائه داد.
دکتر فرهاد شیرانی معاون اداری و مالی، سامانه همانندجو و در ادامه، دکتر پاک نیت رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، فهرستگان منابع کتابخانههای دانشگاهی، سامانه انتشارات دانشگاهی، پایگاه پیشنهادهای پژوهش در پایاننامهها و رسالهها، رتبهبندی رؤیتپذیری، سامانه آموزش و آزمون اخلاق پژوهش، پیکرههای ایرانداک، سامانه ویرایش متن و اصطلاحنامههای تخصصی پژوهشگاه را به میهمانان معرفی کرد.
دکتر آزاده محبی عضو هیئت علمی ایرانداک، نیز آزمایشگاه هوش مصنوعی و تحلیل داده، و دکتر رضا حسان عضو هیئت علمی ایرانداک آزمایشگاههای سیاست علم و فناوری و کودکان و فضای مجازی را توضیح دادند.
در ادامه نشست دکتر سمیه لبافی رئیس پژوهشکده جامعه و اطلاعات، آزمایشگاه رسانههای اجتماعی و حمکرانی دادهها، دکتر رضا رجبعلیبگلو عضو هیئت علمی ایرانداک، آزمایشگاه علم آزاد و دکتر الهام علائی رئیس دفتر ارتباطات علمی، آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی را برای میهمانان ارائه کردند.
در پایان برنامه حجتالاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و همراهان از دستاورهای آزمایشگاه تعامل انسان و ماشین از جمله روبوداک، سیستم تشخیص ناهنجاری اسکلتی، و آینه هوشمند تعاملی که توسط دکتر آزاده محبی عضو هیئت علمی ایرانداک ارائه شد، بازدید کردند.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، در پایان این دیدار با اشاره به ظرفیت عظیم و ارزشمند اطلاعاتی و سامانهای ایرانداک در حوزه علم و فناوری گفت: ظرفیت ارزشمند ایرانداک باید در تصمیماتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ میکند، استفاده شود. ایرانداک صرفا یک پژوهشگاه اطلاعاتی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات علم و فناوری نیست، به نظر بنده یک الگوی حکمرانی علم و فناوری در این مجموعه نهفته است، هم ناظر به نیازهای کشور و هم تبدیل دانشگاه از نسل دوم به نسل سوم و چهارم.
در فرایند مرجعیتسازی و حفظ نخبگان نیز ایدهها و نگرشهایی در ایرانداک وجود دارد که اگر هم نخبگان بخواهند از ایران فاصله بگیرند از ظرفیت و امکانات ایران استفاده کنند و بتوانند به ایران خدمترسانی کنند. این ظرفیتها را وقتی جمع میکنیم، میتوانیم از ایرانداک به عنوان الگوی حکمرانی علم و فناوری یاد کنیم.
امیدوارم با تعاملی که بین شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجموعههای وزارت علوم از جمله ایرانداک برقرار میشود، بتوانیم مصوبات را مبتنی بر دستاوردها، دادهها و تحلیلهای علم و فناوری داشته باشیم.