به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر هفته قرار ما با شما در اینجاست که عینک نقادی و نکتهسنجی بر چشمان خود زده تا چند تا نمونه از دسترنج دانشجوهای تشکلی دانشگاهها- یعنی نشریه- را به چالش کشیده و بررسی کنیم. چونان معلم دلسوزی که برگه امتحان دانشآموزانش را تصحیح میکند.
قبل از اینکه به سراغ اصل مطلب بریم، بهتر است چند کلمهای در وصف نشریه بگوییم. نشریه دانشجویی به مثابه رسانهای برای قشر جوان است تا از رهگذر آن، نویسندگان و زحمتکشان کار صدایشان را به همدانشگاهیهایش رسانده و در فضای فرهنگی دانشگاه تبادل علم و معرفت کند. این ابزار فوقالعاده مهم و تأثیرگذار، قابلیت گفتمانسازی یا بهعبارت دیگر تولید صدای مشترک از دانشجویان را دارد. همچنین این کاغذ چونان گویندهای است که سخن میگوید، بر منبر وعظ و اندرز مینشیند، خوشوبش و بذلهگویی میکند، نقادی میکند و در هر مسئلهای سرک میکشد. خواه موضوع صنفی باشد خواه موضوعات کلان سیاسی و اقتصادی کشور و شاید هم حواشی پیشآمده در محیط زندگی. تفاوتی هم نمیکند. شاید هم یک وسیلهی سرگرمیای است تا حواسها و توجهها را به خود جلب کند.
از طرفی نشریات دانشجویی محملی برای پروش مهارت نویسندگی جوانان تحصیل کرده است که غالبا پولی نصیب افراد نمیکند ولی آینده درخشانی برایشان خواهد ساخت.
ضمن عرض پوزش باید به عرضتان برسانم که حال این رسانه کاغذی، این روزها خیلی خوب نیست. گه گاهی مورد بی توجهی جویندگان علم واقع میشود. مچاله شده، یا تغییر شکل و ماهیت داده و به موشک تبدیل میشود. گاهی اوقات هم این نامهربانان از او بهعنوان سفره استفاده میکنند. واقعا داستان اسفبار و اندوهناکی است. شاید بشود خشک و رسمی بودن ادبیات، در دسترس نبودن، تغییر ذائقه جوانان دانشجو و گرایش به مطالب بسیار کوتاه کپسولی را علت این فاجعه و بیاعتنائی دانست.
چاره و راه حل هم در تعاملی کردن مطالب، انتشار نشریه در محلهای پررفتوامد، استفاده از چاشنی طنز و تصاویر جذاب و متنهای نسبتا کوتاه است.
به امید روزی که همه در دانشگاه نشریه به دست در حال خواندن مطالب باشند.
ببشتر از این اطاله کلام نکنیم و به کار اصلیمان بپردازیم. این اوراق را میتوان از چند زاویه بررسی کنیم و به قول معروف عیارشان را بسنجیم.
بررسی صفحهآرایی، گرافیک و چیدمان مطالب و ارزیابی عمق محتوا، تنوع موضوعی و تولیدی بودن، استفاده از عناوین جذاب، ویراستاری قوی، بهرهبردن از زبان طنز، تعادل تصویر و متن، طرحهای خلاقانه و رنگبندی مناسب، استفاده از فونت مناسب برای تیترها، مشخص بودن نام و رشته تحصیلی نویسندگان، روان نویسی مطالب، انسجام محتوایی متون و بالاخره انتخاب موضوعات متناسب با مخاطب دانشگاهی ملاکهای بررسی این هفته از نشریات است.
همچنین سعی میکنیم در خواندن مطالب نشریات به دنبال جواب این سوال بگردیم که آیا نشریه به اهدافش (اطلاعرسانی، انتقاد، سرگرمی) رسیده یا نه.
داور این هفته: محمد صادق عباسی_ فعال سابق نشریات دانشجویی
نشریه دانشجویی «اتحاد»: شصت و یکمین شماره نشریه دانشجویی «اتحاد» انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم (پردیس خواهران) منتشر شد.
مدیر مسئول: نازنین حدادی
سردبیر: زهرا عالمی
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
ویراستاری قوی انتخاب موضوعات روز داشتن راه رتباطی مخاطب با نشریه استفاده از فونت مناسب برای تیترها |
یکدستی مطالب و نداشتن میانتیتر |
نشریه دانشجویی «بصیرا»: اولین شماره نشریه دانشجویی «بصیرا» اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور منتشر شد.
مدیر مسئول و سردبیر: زهرا صحراکار
ویراستار: زهرا شریفات
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
داشتن سخن سردبیر ابتکار و خلاقیت در طراحی و رنگنبندی مناسب تنوع قالبها مثل مصاحبه، معرفی کتاب و یادداشت |
رعایت نکردن اصول انتشار مصاحبه |
بیشتر بخوانید: از صفحهآرایی قوی تا داشتن مصاحبه خواندنی+ جدول
نشریه دانشجویی «دو کلمه حرف حساب»: چهارمین شماره نشریه دانشجویی «دو کلمه حرف حساب» توسط انجمن اسلامی عدالتخواه دانشگاه حکیم سبزواری منتشر شد.
مدیر مسئول: هانیه طاهری
سردبیر: زهرا ناصری
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
حاوی نوشتههایی قوی بهکارگیری عناوین بسیار عالی برای مطالب پرداختن به موضوعات روز و مهم جامعه و دنیا |
خلاق نبودن طراحی صفحه جلد استفاده بیش از حد از رنگ قرمر در صفحات نشریه |
نشریه دانشجویی «فلق»: نود و هشتمین شماره نشریه دانشجویی «فلق» توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران منتشر شد.
مدیر مسئول: علی صادقی
سردبیر: محمد علی چاپار
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
داشتن شناسنامه،صفحه مطالب و راه ارتباطی مخاطب با نشریه بهکار گیری عناوین جذاب برای متنها خلاقیت در طراحی صفحه جلد مشخص بودن نام نویسنده به همراه رشته تحصیلی |
استفاده کم از تصاویر در صفحات |
گزارش از محمد صادق عباسی