شناسهٔ خبر: 74391887 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

آینده‌ای با تعامل هوشمند و سفارشی‌سازی

مدیرعامل اِیربی‌اِن‌بی (Airbnb): هوش مصنوعی جایگزین گوگل نمی‌شود

برایان چسکی، مدیرعامل اِیربی‌اِن‌بی (Airbnb)، اعلام کرد که عوامل هوش مصنوعی هنوز جایگزین موتورهای جستجوی قدرتمندی مانند گوگل نشده‌اند و موفقیت در این حوزه به سفارشی‌سازی مدل‌ها و توانایی‌های اختصاصی برای کاربردهای خاص بستگی دارد.

صاحب‌خبر -
بعد از اعلام درآمدهای بهتر از انتظار اِیربی‌اِن‌بی (Airbnb) در فصل دوم سال ۲۰۲۵، برایان چسکی در کنفرانس درآمد شرکت به سرمایه‌گذاران گفت که هوش مصنوعی و ربات‌های چت همچنان نمی‌توانند به عنوان «گوگل جدید» در نظر گرفته شوند. وی تاکید کرد که در حالی که این ابزارها می‌توانند منجر به جذب مخاطب و مشتری جدید در حوزه سفر و خدمات شوند، فعلاً جایگزین ارجاعات و نتایج قدرتمند گوگل نیستند.

او توضیح داد که مدل‌های هوش مصنوعی پایه‌ای، مانند آنچه چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کند، اختصاصی نیستند و شرکت‌هایی همچون اِیربی‌اِن‌بی نیز می‌توانند به این مدل‌ها دسترسی داشته باشند. بنابراین، نکته کلیدی موفقیت در کاربرد هوش مصنوعی، توانایی تنظیم مدل و ساخت رابطه‌ای سفارشی متناسب با نیاز کاربرد خاص است.

اِیربی‌اِن‌بی از هوش مصنوعی در بخش خدمات مشتری بهره برده و توانسته با استفاده از ۱۳ مدل مختلف و آموزش روی هزاران مکالمه، تماس‌های انسانی مهمانان با پشتیبانی را ۱۵ درصد کاهش دهد. این دستیار هوشمند که فعلاً به زبان انگلیسی در آمریکا فعال است، سال جاری به زبان‌های بیشتری توسعه می‌یابد و سال آینده قابلیت شخصی‌سازی بیشتر و توانایی انجام کارهای عملی مانند کنسل کردن رزرو یا کمک به برنامه‌ریزی سفر را خواهد داشت.

 

چسکی همچنین اعلام کرد که سال آینده هوش مصنوعی در جستجوی اِیربی‌اِن‌بی به کار گرفته خواهد شد تا تجربه کاربری بهتری فراهم شود. هرچند شرکت هنوز برنامه قطعی برای همکاری با ربات‌های هوش مصنوعی ثالث ندارد، اما این گزینه را بررسی می‌کند. کاربران برای رزرو همچنان نیاز به حساب کاربری اِیربی‌اِن‌بی خواهند داشت.

او افزود که کسب‌وکار اِیربی‌اِن‌بی به دلیل این که نیازمند حساب کاربری برای رزرو است، در مقایسه با سرویس‌هایی که به کالایی تبدیل شده‌اند، مانند بلیط هواپیما، خطر کمتری از بابت استاندارد شدن کامل دارد. در عوض، هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان ابزار جذاب جذب مشتری و ارتقای تجربه کاربر نقش ایفا کند.

در مجموع، چسکی آینده اِیربی‌اِن‌بی را برنامه‌ریزی‌شده بر مبنای تبدیل به اپلیکیشنی پیشرو در زمینه هوش مصنوعی می‌داند که با ترکیب هوش مصنوعی و سفارشی‌سازی پیشرفته، تجربه سفر را برای کاربران متفاوت و بهینه می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اِیربی‌اِن‌بی در فصل دوم سال ۲۰۲۵ توانست با درآمد ۳.۱ میلیارد دلار و سود ۱.۰۳ دلار به ازای هر سهم، پیش‌بینی‌های تحلیلگران را پشت سر بگذارد، اگرچه پیش‌بینی رشد آهسته‌تر در نیمه دوم سال باعث کاهش قیمت سهام شرکت شد.

این دیدگاه مدیرعامل اِیربی‌اِن‌بی به شکل واضح نشان می‌دهد که هوش مصنوعی هنوز فاصله زیادی با تبدیل شدن به موتور جستجوی فراگیر و غالب دیجیتال دارد و در عوض، تاکید بر طراحی راهکارهای هوشمند و اختصاصی برای حوزه‌های خاص است.