شناسهٔ خبر: 73832570 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

۱۰۷۶ گروه تبلیغی میدانی در کشور فعالیت دارند / تحول در تبلیغ با رویکرد تمدنی و مقابله با گفتمان غربی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر ضرورت تمدن‌سازی اسلامی، از تحولات گسترده در عرصه تبلیغ، گسترش فعالیت‌های بین‌المللی مبلغان، اجرای طرح‌های منسجم فرهنگی و شکل‌گیری جبهه فرهنگی ملی و بین‌المللی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رفیعی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، امروز (شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴) در نشست خبری سالروز دیدار طلاب و مبلغان با مقام معظم رهبری و تبیین بیانات ایشان درباره اهمیت تبلیغ در حوزه‌های علمیه و ضرورت تحول در این عرصه که در سالن جلسات آیت‌الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد به تبیین مسائل تمدنی و رویکردهای نوین تبلیغی پرداخت.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در پیام ایشان به مناسبت یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: تمدن‌سازی از جمله مفاهیم کلیدی و محوری مورد تأکید رهبری است. از این‌رو، تمدن و تمدن نوین اسلامی به‌عنوان یک رویکرد الزامی، ضروری و واجب برای همه ما مطرح است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با تبیین تقابل دو رویکرد تمدنی، گفت: در حال حاضر دو جریان تمدنی در دنیا وجود دارد؛ تمدن غربی که بر پایه اومانیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم و اصالت فرد شکل گرفته است و تمدن اسلامی که مبتنی بر توحید، عدالت، کرامت و معنویت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در تمدن غربی، اومانیسم جایگزین خدا شده و در نگاه سکولار، دین ناکارآمد تلقی می‌شود و نقشی در اداره جامعه ندارد. این رویکرد فکری امروزه در بسیاری از کشورهای جهان سایه افکنده و امپراتوری رسانه نیز در خدمت این تفکر است. این رسانه‌ها به دنبال برهم زدن نظم فکری جوامع و تضعیف فرهنگ اصیل دینی و اسلامی هستند و افکار عمومی را در مسیری که خود می‌خواهند هدایت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به مبانی تمدن غربی، اظهار کرد: در این تمدن، کشورها به دو دسته سلطه‌گر و سلطه‌پذیر تقسیم می‌شوند، اما در مقابل، تمدن نوین اسلامی بر ارزش‌هایی چون توحید، معنویت و کرامت انسان تأکید دارد. این در حالی است که دشمنان تلاش کرده‌اند این گفتمان را زیر سؤال ببرند و مدعی شوند دین نمی‌تواند جامعه را اداره کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انقلاب اسلامی، به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، در طول ۴۷ سال گذشته توانسته است مدل جدیدی از حکمرانی را ارائه کند. این انقلاب مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت است؛ جمهوریت یعنی نقش مردم در اداره حکومت و اسلامیت به معنای نقش دین در اداره جامعه. دشمنان در پی آن هستند که بین این دو اصل تقابل ایجاد کنند، همان‌طور که تقابل علم و دین را ترویج دادند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: انقلاب اسلامی نظم جهانی حاکم شامل بلوک شرق، غرب، سکولاریسم و کمونیسم را دگرگون کرد و در برابر قدرت‌های جهانی و پیمان‌های نظامی چون ناتو و ورشو ایستاده است. امروز این انقلاب با اتکا به نظریه ولایت فقیه، مردمی بودن و نقش محوری اسلام به‌عنوان یک مدل زنده و موفق حکمرانی مسیر خود را با مقاومت و تأثیرگذاری بیشتر ادامه می‌دهد.

تحول در عرصه تبلیغ

وی در ادامه به تحولات صورت‌گرفته در حوزه تبلیغ اشاره کرد و گفت: امروز در حوزه تبلیغ بین‌الملل، تعداد قابل توجهی از مبلغان در کشورهای مختلف فعال هستند، آموزش‌های لازم را دیده‌اند، به کار گرفته شده‌اند و مورد حمایت قرار دارند. در ایام اربعین حدود ۵۰۰ مبلغ زبان‌دان به‌صورت فعال در عرصه تبلیغ حضور دارند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه اظهار کرد : در گذشته، تبلیغ بیشتر محدود به ماه‌های محرم و رمضان بود، اما اکنون فصول تبلیغی توسعه یافته و ایام تابستان، نوروز، دهه فجر و دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز مشمول فعالیت‌های تبلیغی شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به رویکرد جدید حوزه‌های علمیه در تبلیغ، عنوان کرد: امروز شخصیت و فقیهی در رأس حوزه قرار دارد که خود مبلغ داخلی و بین‌المللی است، به بیش از ۱۰۰ کشور سفر کرده و در مجامع بین‌المللی حضور داشته است. این امر رویکردی مهم و تحول‌آفرین در عرصه تبلیغ به شمار می‌رود.

وی افزود: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحول در تبلیغ، بیشترین سهم بودجه حوزه به بخش تبلیغ اختصاص یافت. در بخش اعزام نیز تحولات قابل توجهی رخ داده است و طلاب و اساتید فاضل به مناطق مختلف اعزام می‌شوند. در حال حاضر، ۱۷۰ نفر از نخبگان حوزوی کشور در قالب فعالیت‌های تبلیغی در حال فعالیت هستند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه همچنین از طراحی و اجرای طرح اوقات فراغت تابستانی ویژه دانش‌آموزان خبر داد و گفت: این طرح از امسال به‌صورت منسجم در سطح کشور اجرا خواهد شد.

فعالیت میدانی گروه‌های تبلیغی

وی با اشاره به حضور فعال گروه‌های تبلیغی در سطح کشور اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۰۷۶ گروه تبلیغی میدانی در کشور فعالیت دارند که برخی از آن‌ها به‌صورت تخصصی، کشوری و استانی فعالیت می‌کنند و برای آن‌ها مأموریت‌های مشخصی تعریف شده است.

سه گام اساسی برای تحقق تحول تبلیغی

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تحقق تحول در عرصه تبلیغ را نیازمند سه گام اساسی دانست و گفت: نخست، باید درون حوزه، شورای راهبری میان واحدهای تبلیغی شکل بگیرد و انسجام داخلی ایجاد شود. دوم، نهادهای بیرونی حوزوی که رسالت تبلیغی دارند، باید به هماهنگی و انسجام مطلوب برسند. سوم، جبهه فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی میان نهادهای حوزوی و غیر حوزوی باید شکل گیرد که مقدمات آن در حال فراهم شدن است و این نشست نیز یکی از مصادیق آن است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در پایان با اشاره به ساختار جدید حوزه، خاطرنشان کرد: رویکرد مدیریت تبلیغ واگذاری امور به استان‌ها و گروه‌های تبلیغی و دوری از تصدی‌گری است. همچنین دوره تربیت خطیب به خروجی‌های مؤثر رسیده و در حال توسعه است. علاوه بر این، رشته‌های تخصصی تبلیغ در سطوح سه و چهار ایجاد شده و در حال جذب و آموزش طلاب می‌باشند.

انتهای خبر /