به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین شکری در نشست اهداف و برنامههای ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان هوا فضا، حمل و نقل و شهرسازی در سال ۱۴۰۴ در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری اظهار کرد: همکاری در ساخت هواپیمای سیمرغ، از پروژههای مهم معاونت عملی که امسال پیگیری میشود، این هواپیما بر پایه یک سکوی موجود طراحی شده و پیشبینی میشود تست پروازی آن تا سال آینده، با همکاری سازمان مربوطه زیرمجموعه وزارت دفاع و یک شرکت دانشبنیان، جهت تدوین و اخذ استانداردهای لازم انجام شود.
وی افزود: تفاهمنامهای نیز با شرکتهای هواپیمایی خصوصی منعقد شده تا در صورت دریافت مجوزهای غیر نظامی، از این هواپیما در ناوگان خود استفاده کنند.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان هوافضا بیان داشت: موضوع دیگر، پروژه طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره است که بهعنوان یک پروژه دانشگاهی و پژوهشی تعریف شده است. هدف این پروژه ساخت هواپیما در کوتاهمدت نیست، بلکه توسعه دانش فنی و ایجاد بستری برای فعالیتهای دانشگاهی و شرکتهای دانشبنیان در زمینه طراحی و پژوهش است تا در بلندمدت، دستاوردهای آن در بخشهای مختلف صنعت هوایی بهکار گرفته شود.
شکری تصریح کرد: پروژههای ساخت هواپیما بهدلیل هزینههای بالا و نیاز به سرمایهگذاری سنگین، ماهیتی بلندمدت دارند و نمیتوان انتظار تحقق آنها را در بازههای یک تا سه ساله داشت. ازاینرو، حمایتهای گذشته از این پروژه تداوم خواهد یافت و برنامهای بلندمدت با هدف بهرهگیری از همکاریهای بینالمللی برای پیشبرد آن تدوین شده است.
وی اظهار داشت: توسعه اقتصاد دانشبنیان را میتوان از دو منظر بررسی کرد، نخست، اجرای پروژههای بزرگ بهمنظور شکلگیری شرکتهای دانشبنیان پیرامون این پروژهها که به رشد اقتصادی و توسعه فعالیتهای آنها منجر میشود و دوم، ایجاد پیوند میان پژوهشهای علمی دانشگاهی با همکاری بنیاد علم ایران تا در کنار پروژههای کلان، ارتباط مؤثری بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان هوافضا یادآور شد: در سال ۱۳۹۸، با همکاری شهرداری تهران، متروی تهران و شرکتهای دانشبنیان از جمله مپنا، شرکت تهران و جهاد دانشگاهی، پروژهای آغاز شد که خوشبختانه مرحله آزمایشی آن با موفقیت به پایان رسید و قرارداد تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن مترو در سال گذشته امضا شد.
به گفته شکری، امسال نیز با پیگیری شهرداری تهران، برنامهریزی برای افزودن سه قطار مترو، بر اساس زنجیره تأمین داخلی ایجاد شده، در دستور کار قرار دارد. در این پروژه، سطح داخلیسازی قطارهای مترو از ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد ارتقا یافته و حدود ۴۰ شرکت دانشبنیان و بخش خصوصی در آن مشارکت دارند که به شکلگیری چرخهای اقتصادی پویا در این حوزه منجر شده است.
وی ادامه داد: در ادامه این روند، برنامه داریم از فناوری توسعهیافته برای سایر شهرها (با نیاز به پنج تا هشت واگن) نیز استفاده کنیم تا پروژههای مشابهی در شهرهایی مانند اصفهان و مشهد اجرا شود و امیدواریم امسال پروژه قطار پنجگانه اصفهان آغاز شده و شرکتهای مرتبط در این زمینه فعالانه مشارکت کنند.
منبع: ایرنا